سریالی با محوریت زندگی حضرت معصومه (س) جلوی دوربین خواهم برد
کد خبر: 3716429
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
جواد افشار:

سریالی با محوریت زندگی حضرت معصومه (س) جلوی دوربین خواهم برد

گروه هنر _ کارگردان سریال «آنام» گفت: اگر موافقت‌های لازم بین آستان قدس رضوی و آستان حضرت معصومه (س) صورت گیرد، سریالی با محوریت زندگی حضرت معصومه (س) جلوی دوربین خواهم برد.

سریالی با محوریت زندگی حضرت معصومه (س) جلوی دوربین خواهم برد

جواد افشار کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره پروژه جدیدش اظهار کرد: سالهاست که درباره حضرت معصومه (س) طرح سریالی در دست دارم که بسیار علاقمندم آن را جلوی دوربین برم. طرح مورد نظر نیز یک سیناپس کلی نیست، بلکه دو فیلمنامه در دست دارم. این سریالی کاری خواهد بود که بانیان آن آستان قدس رضوی و آستان حضرت معصومه (س) هستند. این دو مرکز را سعی دارم به یکدیگر نزدیک‌تر کنم تا در پس این اتفاق بتوان یک پروژه فاخر را رقم زد.

وی افزود: علمای قم بخش مهمی از این سریال را تشکیل می‌دهند، چون صاحب‌نظران اصلی در این مجموعه آنها هستند. تهیه‌کنندگی این کار را نیز حسین صابری برعهده بر عهده خواهد داشت. این سریال زمانی تولید خواهد شد که ما موافقت اصولی را از علمای قم گرفته باشیم، چون تا نظر آنان تامین نشود این کار جلوی دوربین نخواهد رفت. درباره تعداد قسمت‌های این سریال نیز باید بگویم این مجموعه ظرفیت این را دارد تا در 30 قسمت جلوی دوربین رود.

افشار ادامه داد: داستان این سریال از شهادت امام موسی کاظم (ع) آغاز می‌شود و تا وفات حضرت معصومه (س) هم ادامه پیدا می‌کند. در این میان ولیعهدی و شهادت امام رضا (ع) نیز در سریال مدنظر قرار می‌گیرد. جدای از تصویرگری زندگی این بانوی برجسته، ما به نقش ایشان در اعتلای اسلام نیز خواهیم پرداخت، زیرا در زمان حیات وی، دنیای اسلام با هجمه‌های مختلفی رو‌برو بود و حضرت معصومه (س) با علم و دانش خود آنها را به نوعی خنثی کرد.

کارگردان «آنام» تاکید کرد: وقتی زندگی حضرت معصومه(س) را بررسی می‌کنیم متوجه شباهت‌های زندگی ایشان با زندگی حضرت زینب (س) می‌شویم، زیرا همانگونه که حضرت زینب(س) برادرش امام حسین (ع) را همراهی کرد، حضرت معصومه(س)نیز چنین کاری انجام داد و در کنار برادر، برای برافراشته ماندن پرچم تشیع فعالیت کرد.

این فیلمساز در پاسخ به این سؤال که چه احساس نیازی باعث شده تا وی دست به تولید چنین کاری زند؟ بیان کرد: من احساس می‌کنم همان جریانات انحرافی امروز نیز ادامه دارد، حتی می‌توان گفت شدت این هجمه‌ها به شدت بیشتر از گذشته شده است، به ویژه جریاناتی انحرافی که به اسم اسلام رشد یافته‌اند از جمله این انحرافات هستند که ما در سریال خود به روی آن تاکیدی ویژه داشته‌ایم. در حقیقت می‌خواهیم در این سریال بگوییم که جریانات تکفیری چیزی مربوط به زمان حال نیستند، بلکه در صدر اسلام نیز وجود داشته‌اند، برای همین باید از تاریخ درس گرفت و مقابل آنها ایستاد.

این کارگردان اضافه کرد: موضوع دیگری که برای من در ساخت یک سریال تلویزیونی انگیزه ایجاد می‌کند، پیامی است که آن مجموعه در راستای ترویح سبک زندگی اسلامی به ما نشان می‌دهد. باور من این است اگر ما این روزها در زندگی و اقتصاد خود دستخوش مشکلات بسیار هستیم، دلیلش را باید در سبک زندگی خودمان جستجو کنیم، زیرا راه روشی که اولیای دینی به ما نشان می‌دهند این امکان را فراهم می‌آورند تا ما از بسیاری از مشکلات در امان مانیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره شرایط تولید در تلویزیون این‌گونه توضیح داد: در جامعه اگر آسیبی وجود دارد آن را به نحوی در همه بخش‌ها می‌توان مشاهده کرد. با این توضیح در شرایط فعلی که اقتصاد ما به هیچ وجه مطلوب نیست، پرواضح است که تلویزیون نیز چنین آسیبی داشته باشد. با این توضیح وضعیت تولید در سیما آنگونه که باید مساعد نیست و کمیت تولیدات تلویزیونی در حد چشمگیری پایین آمده است.

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که وی به عنوان سینماگری که تجربه ساخت سریال مناسبتی دارد، فضا و حس و حالی این گونه تولیدات چگونه است، بیان کرد: سال گذشته من سریال «برادر» را برای ماه رمضان داشتم. این کار برای من سختی‌ها و شیرینی‌های فراوانی به همراه داشت. سختی‌های آن به شرایط تولید مربوط می‌شد، چون مجبور بودیم که سریال را برای پخش به تلویزیون برسانیم، برای همین شبانه‌روز کار می‌کردیم و حتی گاهی بیش از چند ساعت وقت خوابیدن پیدا نمی‌کردیم، اما با این وجود تجربه کار در این ایام برایم شیرینی خاص خود را همه داشت. برای مثال به لحاظ افطار و سحر در این سریال اشاره می‌کنم که در کارهای دیگر دیده نمی‌شود.

افشار ادامه داد: سریال‌های ماه رمضان تنها کارهایی نیستند که برای سرگرمی تولید می‌شود، بلکه آموزه‌های دیگری هم مد نظر است که باید به آن توجه ویژه داشت. آشکارترین مفهوم هم در این حوزه، موضوعات دینی و قرآنی هستند، این توجهات نیز باید به نحوی باشد که تماشاگر از آن تأثیر بگیرند. این مسئله را من به وضوح در سریال برادر مشاهده کردم. در این کار من مخاطبان بسیاری را می‌دیدم که تحت تأثیر این سریال زندگیشان دستخوش تغییر می‌شود.

این سینماگر در پایان تصریح کرد: تلویزیون همیشه به موضوعات دینی و قرآنی توجهات ویژه خود را داشته است، چون خود را موظف به کار کردن در این حوزه می‌داند، اما سینما در این حوزه کارکرد لازم را ندارد و این اتفاقی ناخوشایند است که آسیب‌هایی بلند‌مدت آن زیاد خواهد بود.

گفت‌وگو از داود کنشلو

انتهای پیام

captcha