4 رکن دین از منظر امام علی(ع)
کد خبر: 3715822
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
حجت‌الاسلام رفیعی عنوان کرد:

4 رکن دین از منظر امام علی(ع)

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به فرمایشات امام علی(ع) گفت: امام علی(ع) فرمود ایمان چهار رکن دارد؛ توکل بر خدا، تسلیم امر خدا بودن، رضا به قضای الهی و تفویض امور به خدا؛ بنابراین ما وظیفه‌گرا هستیم و نه نتیجه‌گرا و باید به خدا توکل کنیم.

4 رکن دین از منظر امام علی(ع)

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) ۳۱ اردیبهشت در ادامه سلسله جلسات تفسیری خود در ماه رمضان که به سوره احزاب اختصاص دارد گفت: اینکه فردی بگوید من بخشی از دین مانند حجاب و زکات و روزه و نماز را قبول ندارم، ولی بقیه احکام را قبول دارم مانند کسی است که منکر همه دین شود.

وی با اشاره به داستان نعمان بن حارث و مراجعه وی نزد پیامبر (ص) تصریح کرد: وی به پیامبر گفت: ما همه احکامی که شما گفتید قبول داریم و عمل کردیم، ولی اینکه علی (ع) را خلیفه خود قرار دادی مورد قبول نیست و بعد هم طبق آیات ابتدایی سوره معارج به درخواست خود آن فرد، عذاب الهی بر او وارد و نابود شد.

رفیعی بیان کرد: ما خداوند را حکیم، علیم، مهربان و پیامبر و ائمه (ع) را معصوم می‌دانیم و براین اساس باید منطبق بر دستورات آنان عمل کنیم و حق تخلف نداریم.

رفیعی با بیان اینکه سؤال در مورد دین ایرادی ندارد بیان کرد: چرا اینقدر سؤال و پرسشگری به منزله انکار و ترک دین صورت می‌گیرد؛ سؤال در مورد فلسفه احکام اشکالی ندارد، ولی نباید به نحو انکار صورت بگیرد، زیرا این کار با روح دین و تعبد ذات احدیت سازگاری ندارد.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: یکی از دعا‌های حضرت ابراهیم این بود که خدایا من و پسرم را تسلیم قرار بده و ذریه و امت بعد از من را هم تسلیم قرار بده و بعد مناسک حج را به ما یاد بده، بنابراین ابتدا دعا برای تسلیم بودن خود و خاندانش کرد و بعد مناسک را درخواست کرد.

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: امام علی (ع) فرمود: ایمان چهار رکن دارد؛ توکل بر خدا، تسلیم امر خدا بودن، رضا به قضای الهی و تفویض امور به خدا؛ بنابراین ما وظیفه‌گرا هستیم و نه نتیجه‌گرا؛ ما یک تکلیفی در امور اعتقادی داریم یعنی تکلیف به توحید، نبوت، امامت ائمه (ع) و در احکام نیز مکلف به نماز، روزه، حج، جهاد و ...؛ در اخلاق اینکه دروغ نگوئیم، غیبت نکنیم و امانتدار باشیم و صله رحم کنیم و به زن و بچه نفقه بدهیم؛ مردم هم در مقابل این احکام چند دسته هستند یا تکلیف‌پذیر، یا تکلیف‌گریز و یا تکلیف‌ستیز هستند که نمونه افراد تکلیف‌ستیز کسانی هستند که در مقابل امام حسین (ع) ایستادند.

رفیعی اظهار کرد: در روایت دارد که اگر قومی بندگی خدا کند، نماز بخواند، زکات بدهد، در ماه رمضان روزه بگیرد و حج انجام دهد، ولی خلاف آنچه خدا وضع کرده بخواهد و به آن معترض باشند نزدیک است که مشرک شود.

رفیعی با اشاره به آیه ۳۹ سوره احزاب بیان کرد: مفاد این آیه این است که هر کسی که مبلغ دین است فقط و فقط از خدا باید بترسد و از هیچ کس دیگری نترسد و در این صورت خدا با او خواهد بود.

این استاد حوزه با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه اگر کسی از خدا بترسد خداوند ترس او را در دل دشمنانش می‌اندازد تصریح کرد: اسرائیل کلاهک هسته‌ای دارد، اما از چند سنگ فلسطینی‌ها می‌ترسند و این رعب، رعب الهی است.

وی تاکید کرد: این آیه می‌گوید از سرزنش‌ها و ملامت‌ها و ناملایمات در مسیر تبلیغ دین الهی نترسید؛ من به خانم‌ها توصیه می‌کنم خواهران حجاب را به خطر ملامت دیگران کنار نگذارید و‌ای جوانان نماز خود را به خاطر برخی سرزنش‌ها ترک نکنید.

این استاد حوزه اظهار کرد: مسلمان باید هویت خود را حفظ کند ولو اینکه همه کسانی که در کنار شما هستند دین نداشته باشند و یا احکام را رعایت نکنند.

رفیعی تصریح کرد: نباید از تهدید دشمن ترسید؛ این وعده الهی است که از مومنان حمایت می‌کند؛ اشکال ما این است که به وعده‌های الهی اطمینان نداریم؛ این در صورتی است که امام با همین شعار انقلاب را به پیش برد.

انتهای پیام

captcha