ترامپ، آمریکا را از جایگاه میانجی‌گر در مسئله فلسطین خارج کرد
کد خبر: 3715718
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰

ترامپ، آمریکا را از جایگاه میانجی‌گر در مسئله فلسطین خارج کرد

گروه سیاست و اقتصاد- یک نماینده سابق مجلس گفت: آمریکا با انتقال سفارت خود به قدس از جایگاه میانجی‌گری میان اسرائیل و فلسطین خارج شد و فلسطینی‌ها دیگر آمریکا را به عنوان میانجی قبول ندارند.

ترامپ، آمریکا را از جایگاه میانجی‌گر در مسئله فلسطین خارج کرد

احمد بخشایش اردستانی در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با اشاره به انتقال سفارت آمریکا به قدس، اظهار کرد: قدس در سال 1967 به دو قسمت غربی، تحت اختیار اسرائیل و شرقی، در کنترل فلسطین تقسیم شد و آمریکا نیز از سال 1990 اعلام کرد که قصد دارد سفارت خود را به اورشلیم یا بیت‌المقدس انتقال دهد، برهمین اساس تقریبا تمام رؤسای جمهور آمریکا قبل از روی کار آمدن ترامپ، تصمیم به انتقال سفارت را برای اینکه اسرائیل بتواند پایتختی قدس را برای خود تثبیت کند، اعلام کردند؛ ترامپ نیز این مسئله را جزء شعارهای انتخاباتی خود اعلام کرد و اکنون می‌خواهد تا آنجا که ممکن است، این شعارها را محقق کند.
وی افزود: آمریکا با انتقال سفارت خود به قدس از جایگاه میانجی‌گری میان اسرائیل و فلسطین خارج شد، در واقع اولین پیامدش این است که فلسطینی‌ها دیگر آمریکا را به عنوان میانجی قبول ندارند. از طرف دیگر امکان دارد برخی کشورها به پیروی از آمریکا سفارت خود را به قدس منتقل کنند که به نظر آن‌ها این موضوع مشروعیت اسرائیل را افزایش می‌دهد.
این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: اقدام آمریکا در انتقال سفارت خود به قدس باعث می‌شود تا نفرت مردم جهان عرب از آمریکا و اسرائیل بیشتر شود، اما برای رهبران جهان عرب تفاوتی ندارد، چون آنها اسرائیل را به رسمیت شناخته و اعلام کرده بودند که از دعوای میان اسرائیل و فلسطین خسته شده‌اند و فلسطین نباید مسئله اول جهان اسلام باشد.
وی خاطر نشان کرد: اکنون  میان ترکیه و ایران نوعی رقابت شکل گرفته و ترکیه تمایل دارد تا خود را به عنوان رهبر جهان اسلام در مسئله فلسطین پیشگام نشان دهد و این کار را با برگزاری کنفرانس در استانبول و دعوت از سران کشورهای اسلامی انجام داد.
بخشایش اردستانی بیان کرد: رؤسای جمهور سابق آمریکا در این زمینه با احتیاط بیشتری عمل کرده و رهبران جهان عرب از جمله عربستان سعودی نیز به آنها اعتراض می‌کردند، ولی ترامپ بعد از اینکه به محمد بن سلمان قول پادشاهی داد و از عربستان و امارات برای فراموش کردن مسئله فلسطین تعهد گرفت، تصمیم خود در انتقال سفارت آمریکا به قدس را عملی ساخت؛ البته ترامپ پیش‌بینی نمی‌کرد که در روز انتقال سفارت، تظاهرات انجام شود، 60 نفر شهید و حدود سه هزار نفر مجروح شوند، وگرنه این کار را انجام نمی‌داد.
وی با بیان اینکه بهترین عکس‌العمل را مردم فلسطین باید نشان داده و اجازه ندهند این مسئله فراموش شود، گفت: جهان اسلام باید در برابر آمریکا و اسرائیل متحد عمل کند، ولی متأسفانه سال‌هاست که هیچ اتحادی میان کشورهای اسلامی در مسئله فلسطین و مسائل دیگر وجود ندارد و نمی‌توانند متحد عمل کنند، اما حداقل باید در محکومیت این اقدام بیانیه بدهند، فعالیت‌های دیپلماتیک انجام داده و مواضع خود را برای کشورهای غربی روشن و شفاف سازند. از طرف دیگر، آمریکا نقش تأثیرگذاری در سازمان‌های بین‌المللی دارد و با وجود اینکه شورای امنیت تلاش کرد تا در این خصوص جلسه برگزار کند، ولی با وتوی آمریکا روبرو شد؛ البته احتمال دارد مجمع عمومی سازمان ملل نشستی در محکومیت اسرائیل به دلیل کشته و زخمی کردن فلسطینیان برگزار کند.
انتهای پیام

captcha