بررسی شیوه های تفسیری آیت الله محمد هادی معرفت
کد خبر: 3713860
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

بررسی شیوه های تفسیری آیت الله محمد هادی معرفت

آیت الله معرفت روش های تفسیری را به دو بخش اثری و اجتهادی تقسیم می کند و از روایات در تفسیر، بیشترین بهره را برده است اما اولین روشی که از آن استفاده کرده است روش قرآن به قرآن است.

به گزارش ایکنا؛ شبستان نوشت: محمد کرمی نیا، پژوهشگر دینی از انتشار پژوهشی با عنوان «بررسی شیوه های تفسیری آیت الله محمد هادی معرفت با نگاهی به شیوه تفسیر قرآن به قرآن و جایگاه مباحث کلامی و ادبی» خبر داد و به خبرنگار خبرگزاری شبستان کرمان گفت: این پژوهش در دو فصلنامه پژوهش نامه قرآن و حدیث، زیر نظر مؤسسه حوزوی فاطمیه کرمان به چاپ رسیده است. 

وی با بیان اینکه آیت الله معرفت در التفسیر الاثری الجامع روش جدیدی در تفسیر قرآن ارائه می دهد، افزود: وی روش های تفسیری را به دو بخش اثری و اجتهادی تقسیم می کند و از روایات در تفسیر، بیشترین بهره را برده است اما اولین روشی که از آن استفاده کرده است روش قرآن به قرآن است. 

کرمی نیا با افزودن اینکه آیت الله معرفت، متقن ترین منبع برای تبیین و تفسیر قرآن را خود قرآن می داند ولی بارز ترین روشی که در تفسیر آیات به کار می گیرد روش روایی است؛ اظهار داشت: اما در کنار این روش، ایشان مباحث متعدد کلامی را پیش کشیده و همچنین از لغت، ادبیات و بلاغت استفاده کرده است. 

وی گفت: آیت الله معرفت همچون سایر مفسران قرآن کریم از روش و شیوه خاصی برای فهم مفاهیم قرآن استفاده کرده و همچنین اصول خاصی را مبنای تفسیر خود قرار داده است. تفسیر ایشان نیز التفسیر الاثری الجامع نام گرفته است. از آنجا که شناخت روش تفسیری آیت الله معرفت در تفسیر، در راهیابی به شیوه صحیح تفسیر قرآن بوده و از این طریق می توان به نظریات ناب و جدید ایشان دست یافت و به همین دلیل پژوهش حاضر دارای اهمیت فراوان است. 

این پژوهشگر دینی افزود: تفسیر الاثری الجامع اثر آیت الله محمدهادی معرفت نوعی تفسیر اثری است که یک روش جدید و ابتکاری در تفسیر روایی ارائه می دهد. نگاه عمیق و کلی به این تفسیر نشان می دهد که روش اصلی به کار رفته در آن روش «روایی - اجتهادی» است. در این تفسیر روش قرآن به قرآن نیز که جزئی از روش اثری است به کار گرفته شده است و از ایات دیگر برای تبیین برخی آیات دیگر استفاده شده است. 

وی بیان داشت: اما همین که آیت الله معرفت دست به تفسیر قرآن زده خود بیانگر این است که وی قرآن کریم را قابل فهم دانسته و ظاهر آن را نیز حجت می داند. ایشان علاه بر روش ذکر شده از گرایش هایی همچون گرایش کلامی،ادبی و بلاغی و ... نیز استفاده کرده است؛ مجموع این روش ها و مبانی به کار رفته در این تفسیر باعث شده که آن، یک تفسیر منحصر به فرد با روشی جدید و شیوه ای نوین باشد.

کرمی نیا خاطرنشان کرد: قرآن کریم به عنوان یگانه کتاب آسمانی مصون از هرگونه تحریفی، قابل اعتماد ترین منبع برای دستیابی به آموزه های وحیانی و به دنبال آن رسیدن به سعادت ابدی و جایگاه والای انسانی به حساب می آید؛ بر همین اساس از زمان نزول قرآن تا کنون افراد زیادی برای فهم هرچه بهتر و دقیق تر آیات و دستیابی به آموزه های عمیق آن تلاش های فراوان کرده اند و در این راه از روش ها و شیوه های مختلف بهره گرفته اند.

وی ادامه داد: در آغاز، پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)، به عنوان آورنده قرآن و اولین مفسر آن در بیان مفاهیم این کتاب آسمانی، از روش قرآن به قرآن و روش های دیگر استفاده کرد و سپس اهل بیت و صحابه و بعد از آن تابعین به تفسیر قرآن پرداخته اند.

انتهای پیام

captcha