ضرورت تدوین نقشه راه برای حل مشکلات جامعه کارگری/ وضع معیشتی کارگران وخیم است
کد خبر: 3710861
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
به مناسبت هفته کارگر/ ابراهیم نکو عنوان کرد:

ضرورت تدوین نقشه راه برای حل مشکلات جامعه کارگری/ وضع معیشتی کارگران وخیم است

گروه اقتصاد ــ نماینده سابق مجلس با بیان اینکه وضعیت وخیم معیشتی جمع کثیری از کارگران کشور بسیار ملموس است، اظهار کرد: دولت باید در این راستا، نقشه راهی با بازه زمانی مشخص تهیه کند تا بر این مشکلات، دست کم به صورت نسبی، فائق آید.

به گزارش ایکنا، روزهای پنجم تا تا یازدهم اردیبهشت‌ماه در ایران با عنوان هفته کارگر شناخته می‎شود. این هفته فرصتی برای بیان حقوق کارگران به عنوان یکی از اقشار اصلی زحمت‌کش در جامعه و عوامل اصلی کار و تولید در کشور است. در دین مبین اسلام نیز تأکید بسیاری بر حقوق کارگر صورت گرفته و پیامبر اسلام(ص) دست کارگر را می‌بوسند که این اقدام نشان از جایگاه والای کارگر در دین مبین اسلام است. براساس دستورات دین اسلام در مورد حقوق کارگر، یک کارفرما باید در اسرع وقت، دستمزد وی را پرداخت کرده و کرامت او نیز حفظ شود اما متأسفانه مناسبات اقتصادی امروز به گونه‌ای شده که کارگرانی که بیشترین زحمت را در اقتصاد کشور می‎کشند، عمدتا در بدترین جایگاه و موقعیت اقتصادی قرار دارند؛ وضعیتی که با آموزه‎های دین مبین اسلامی در مورد جایگاه کارگر سازگار نیست.

ابراهیم نکو، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‎وگو با ایکنا، ضمن تبریک این هفته به کارگران کشور، با اشاره به جایگاه والای قشر کارگر در فعالیت‎های اقتصادی عنوان کرد: همانطور که مستحضرید، کارگران به عنوان نیروی محرکه اقتصاد هر کشوری محسوب می‌شوند و با توجه به این جایگاه مهمی که دارند اگر مورد بی‎مهری قرار گیرند، مسلما آسیب این بی‎مهری، متوجه همه مجموعه اقتصاد و تولید کشور خواهد شد.

فشارهای معیشتی سنگین بر قشر کارگر

وی ادامه داد: باید بپذیریم که با توجه افزایش فعالیت تولیدی کشور در دوران پس از انقلاب، مسلما به تعداد کارگران کشور هم افزوده شد اما عواملی باعث شد که کارگران در این برهه بعد از انقلاب تا به امروز در مقاطعی از سوی مسئولان و دولتمردان مورد توجه و گاهی هم مورد بی‎مهری قرار بگیرند اما آنچه امروز ملموس است، وضعیت وخیم معیشت جمع کثیری از کارگران کشور است.

نکو یادآور شد: دستمزدهای پائین، کارهای سخت، عدم دریافت به موقع حقوق و مزایا، نداشتن امکانات و امتیازات جانبی دیگر علاوه بر حقوق و مزایای قانونی، برای کارگران منجر به ایجاد دردسر شده است. از سوی دیگر بسیاری از کارگران در خارج از محیط کاری خود نیز با مشکلاتی مانند بالا بودن اجاره منزل و کمبود امکانات رفاهی و سایر مشکلات مواجه هستند که می‎تواند فشارها بر این قشر از جامعه را بیشتر کند.

ضرورت تدوین نقشه راه برای حل مشکلات جامعه کارگری

این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: بنده معتقدم باید یک راهبرد و نقشه راهی برای حل مشکلات کارگران تدوین شود. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که علت این وضعیت فقط کم‌توجهی مسئولان نیست بلکه سلسله عوامل دیگری همانند تحریم‎ها و فشارهای بین‎المللی هم می‎تواند از عوامل مهم این وضعیت می‌باشد؛ بنابراین دولت باید در این راستا، یک نقشه راهی با بازه زمانی مشخص و فواصل زمانی معین تهیه کند تا بر این مشکلات، دست کم به صورت نسبی فائق آید.

وی تصریح کرد: متأسفانه کاهش قدرت پول ملی کشور و افزایش قیمت کالاها و پائین بودن دستمزدها در کشور ما، به ویژه در حوزه کارگری، اصلا مناسب نیست و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، بسیاری از کارگران با مشکلات عدیده مواجه خواهند شد. تعطیلی برخی واحدهای تولیدی، علی‎رغم میل باطنی کارفرمایان هم متأسفانه فشارها را بر این قشر مضاعف کرده است و این هم از مشکلات دیگری است که جامعه کارگری با آن مواجه است.

کم‎توجهی وزارت کار به مشکلات کارگران

نکو در پاسخ به این پرسش که با توجه به اعتراضاتی که هر از چند گاهی از سوی کارگران نسبت به وضعیت دستمزدها و معیشت آنها وجود دارد، وزارت کار، چه اقدامات مهمی باید در جهت بهبود وضعیت زندگی و معیشت کارگران انجام دهد، اظهار کرد: هر اتفاقی که رخ می‎دهد دارای علتی است؛ مثلا اگر یک تصادف رخ می‎دهد، حتما علتی برای آن وجود داشته است که اگر آن علت نبود، این اتفاق هم رخ نمی‎داد. امروزه اگر فشارهای بسیاری به جامعه کارگری، کمبود دستمزدها و تعطیلی واحدهای تولیدی را مشاهده می‎کنیم، یکی از دلایل اصلی آن به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط است.

این نماینده سابق مجلس تأکید کرد: اگر وزارت کار می‎توانست بهتر عمل کند که نباید شاهد این اتفاقات می‎بودیم یا باید حداقلی از اعتراضات را شاهد می‎بودیم؛ بنابراین بنده معتقدم اگر در این علل و عوامل حوزه کارگری، عملکرد وزارتخانه را نادیده بگیریم، به بی‎راهه رفته‎ایم.

نکو در پایان گفت: مسلما برنامه‎ریزی‎های ناصحیح و نادرست وزارت کار و عدم استفاده از تجمیع دانش افراد توانمند و برنامه‎ریز باعث شده است که امروزه این بی‎برنامگی و به هم ریختگی در حوزه وزارتخانه را شاهد باشیم و بنده معتقدم اگر به درستی عمل می‎شد، نباید تعداد بیکاران افزایش پیدا کرده و مشکلات عدیده برای کارگران را شاهد می‎بودیم.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی

انتهای پیام

captcha