تطبیق حركت با حق به عنوان زیرساخت حركت‌های فرهنگی جامعه مدنظر قرار گیرد
کد خبر: 3707581
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
آیت‌الله دستغیب:

تطبیق حركت با حق به عنوان زیرساخت حركت‌های فرهنگی جامعه مدنظر قرار گیرد

گروه اجتماعی ـ نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: یکی از نکاتی که به عنوان زیرساخت حرکت‌های فرهنگی جامعه به ویژه در دانشگاه‌ها با عین اختلاف نظرها و برداشت‌های گوناگون باید مدنظر باشد، تطبیق حرکتِ با حق است.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیّد علی‌اصغر دستغیب، تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) امروز، اول اردیبهشت‌ماه در دیدار با محمدکاظم پیشقدم رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان فارس و جمعی از مسئولان این دانشگاه با بیان اینکه در طول حدودا این چهار دهه برای نقش آفرینی دانشگاه آزاد در سراسر کشور به خصوص در استان فارس امیدهای زیادی وجود داشته است، گفت: بحمد الهی مسیر روشن و رهروان فعالی هم بوده‌اند و در حال حاضر بیش از همه زمان‌ها با همه دشواری‌ها و سختی‌ها امیدواریم که هم از جهات علمی هم از جهات معنوی دانشگاه آزاد پیشتاز باشد.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با تصریح اینكه یکی از نکاتی که به عنوان زیرساخت حرکت‌های فرهنگی جامعه به ویژه در دانشگاه‌ها با عین اختلاف نظرها و برداشت‌های گوناگون باید مد نظر باشد همین تطبیق حرکتِ با حق است، گفت: در حقیقت حق در وجود پیشوایان معصوم ما تبلور دارد.
وی به بخشی از صلوات شعبانیه امام سجاد(ع) اشاره و با قرائت « اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ... الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ ‏‏لاحِقٌ... » به تشریح آن پرداخت و گفت: این جمله بسیار پر محتوا و کاربردیست؛ یعنی اگر کسی از رهبران الهی جلو افتاد و تندروی کرد مارق است و از مسیر حق و صراط مستقیم منحرف شده است و اگر کسی عقب افتاد و کندروی کرد زاهق است و در واقع مسیرشان مسیر حق نیست و با کفر مواجه هستند و کسی که ملازم و همراه آن‌ها حرکت می‌کند به آن‌ها ملحق می‌شود.
قائم مقام جامعه روحانیت شیراز تأكید كرد: هر یک از پیشوایان دین ما در حقیقت تجسم واقعی حق هستند و برای ما راه بسیار روشن است چراکه با پیروی از آن‌ها با تندروی‌ها و کندروی‌ها مواجه نخواهیم شد.
آیت‌الله دستغیب با اشاره به روایت پیامبر اکرم در مورد حضرت علی(ع) « عَلِی مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِی یدُورُ حَیثُمَا دَارَ » و اینکه در یکى از زیارات مطلقه امیر مومنان على(ع) مى‌خوانیم: «اَلسَّلامُ عَلى مِیْزانِ الاَعْمال؛ سلام بر میزان سنجش اعمال» گفت: یک میزان و شاخصه مدون برای انسان وجود دارد تا به حیرت و سرگردانی دچار نشود و حتی افرادی که به انحراف کشیده شده‌اند مانند خوارج در زمان امیرالمومنین(ع) نیز توهم این را داشته‌اند که در مسیر حق حرکت می‌کنند اما با شدیدترین انحرافات مواجه بودند. وی ادامه داد: بعضی از آن‌ها از هواهای نفسانی خود تبعیت می‌کردند بعضی دیگر از هوای آن‌ها و این بدترین نوع تبعیت از هوای نفس است که انسان هوای نفس دیگری را تبعیت کند زیرا باعث بریده شدن از راه مستقیم، روشن و شفاف خواهد شد.
مسئول حوزه علمیه رضویه شیراز یادآور شد: اگر انسان مسیری را با زاویه طی کند به‌طور حتم به هدف نخواهد رسید و عبدالله‌بن عمر با وجود اینکه برای خود مدارج عالی قائل بود و ادعای خلافت داشت اما کارش به جایی رسید که با پای حجاج بیعت کرد.
وی گفت: در عصر ما هم حقیقت امر این است که اگر از میزان مشخصی که برای آن ادله هم داریم فاصله بگیریم سر و کار ما به اینجا می‌رسد. اگر رهنمودها و دستورالعمل‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در طول این چهار دهه و حتی در دوران مبارزات انقلاب برای ما میزان و شاخص باشد هیچگاه با تضاد آرا و اختلافات مواجه نمی‌شویم و این واقعا یک بنای معقول است که شرع اسلام و مکتب اهل بیت(ع) پایه نهاد.
آیت‌الله دستغیب درباره پیروی از رهنمودهای امام راحل(ره) و رهبر فرزانه انقلاب(مدظله العالی) در خصوص دانشگاه آزاد و فلسفه وجودی آن نیز گفت: اگر بدان رهنمودها عمل و از آن‌ها پیروی شود وضعیت به گونه‌ای خواهد بود که به هدف نهایی از تأسیس این دانشگاه خواهیم رسید که در واقع رشد و شکوفایی جامعه است.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با بیان اینکه هدف از رفتن به دانشگاه، تنها کسب مدرک نباشد، گفت: مهم‌ترین هدف، تکامل علم و معنویت باشد و جوانان در دانشگاه‌ها باید هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ معنوی رشد پیدا کنند و نتیجه آن تحقق تمام اهدافی است که جامعه، نظام و مردم از دانشگاه انتظار دارند.
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری، ضمن ابراز خرسندی از همکاری‌های دانشگاه آزاد با معاونت پژوهش آستان مقدس شاهچراغ(ع) گفت: آستان مقدس، آمادگی همکاری و تقویت این ارتباط را دارد و با تلاش معاونت پژوهش حرم مطهر موفقیت‌های ارزنده‌ای به دست آمده است.
وی با اشاره به برخی دستاوردها و موفقیت‌های معاونت پژوهش آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) گفت: طی چهار سال گذشته پیشرفت‌هایی که پیرامون پژوهش‌ها صورت گرفته واضح و مبین است. وضعیت کتابخانه به‌صورت تخصصی و بسیار منظم و همچنین وضعیت موزه و نگهداری آنچه که افتخارات جامعه ماست نیز بسیار مطلوب است.
آیت‌الله دستغیب همچنین با اشاره به تحقیقات انجام شده در ارتباط با تاریخ زندگانی حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) گفت: مقدمات یک دانشنامه کامل فراهم شده است که امیدوارم به نتایج مطلوبی برسد.
انتهای پیام

captcha