انجام پژوهش‌ در حوزه زکات با ایجاد دبیرخانه دائمی و کمیته‌های علمی
کد خبر: 3707405
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
انتظاری خبر داد:

انجام پژوهش‌ در حوزه زکات با ایجاد دبیرخانه دائمی و کمیته‌های علمی

گروه جامعه ــ مدیرکل امور اجرایی زکات کشور به عملکرد کمیته امداد پس از ابلاغ پیام مقام معظم رهبری به همایش زکات اشاره و عنوان کرد: دبیرخانه دائمی همایش زکات همراه با کمیته‌های علمی پژوهشی به زودی ایجاد می‌شود تا آثار و مقاله‌های جمع آوری شده گرد هم آید و نتایج آن نیز در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

زکات

نجفعلی انتظاری، مدیرکل امور اجرایی زکات کشور در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه میزان زکاتی که هر ساله جمع آوری می‌شود، نسبت به میزان حقیقی آن فاصله زیادی دارد، اظهار کرد: این امر از علل مختلفی نشئت می‌گیرد که در پیام مقام معظم رهبری به همایش سالانه زکات خوبی تبیین شده است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در پیام خود به اجلاس سالانه زکات می‌فرمایند: «ایجاب می‌کرد که بسیار پیش از این به اقامه آن پرداخته شود. ما مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید از کم‌کاری خود در این باره آمرزش خداوند را طلب کنیم و به عفو او پناه بریم.» اظهار کرد: این امر به یک ستاد، نهاد و تشکیلات مر بوط نمی‌شود؛ بلکه زکات امری حاکمیتی است که در نظام سازی اسلامی یکی از ارکان اصلی حکومت به شمار می‌رود به نحوی که در بسیاری از کشورهای مسلمان وزارتخانه زکات وجود دارد.

انتظاری با اشاره به اینکه راهکار این امر در سخنان معظم‌له همکاری همه‌جانبه‌ مسئولان همه بخش‌های مرتبط دولتی بیان شده است، گفت: سازمان‌های مختلف عضو شورا باید هم فکری بیشتری در زمینه افزایش زکات به لحاظ معرفتی و پرداختی داشته باشند. وقتی وزیر کشاورزی عضو شورای عالی زکات است طبق قانون از وی انتظار می‌رود که به توجیه کشاورزان در زمینه اهمیت زکات بپردازد و اطلاعات کافی در زمینه راهکارهای افزایش برداشت را در اختیار آنان قرار دهد.   

علل فاصله بین زکات جمع آوری شده در کشور با میزان حقیقی آن

مدیرکل امور اجرایی زکات کشور از دیگر علل فاصله بین زکات جمع آوری شده در کشور با میزان حقیقی آن را طبق کلام رهبر معظم انقلاب عدم انجام کار تحقیقاتی و معرفتی در سطح نیاز و ضرورت دانست و گفت: گاهی نتیجه یک تحقیقات سبب معرفت افزایی می‌شود. زکات سبب پاکی مال می‌شود و این همان امری است که بسیاری از خانواده‌ها را می‌توان در زمینه‌های مختلف یاری کند و سبب رونق مادی و معنوی زندگی آنان شود، این مفاهیم باید در قاب پژوهش‌های مختلف در اختیار عموم مردم و به ویژه قشر مرتبط قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه زکات دارای ابعاد اجتماعی نیز هست، عنوان کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه به خاطر لقمه حرامی است که بر سر سفره‌ها برده می‌شود. حرام شدن مال صرفا به دزدی نیست بلکه ادا نشدن حق شرعی مال نیز آن را حرام می‌کند و این همان نکات ظریفی است که باید در قالب پژوهش برای مردم تبیین شود.

انتظاری ادامه داد: اگر تعالیم اسلامی سفارش بر این امر دارد که در صورت مهمان شدن در خانه فردی که می‌دانید زکات مال خود را پرداخت نمی‌کند اقدام به پرداخت بخشی از هزینه استفاده شده کنید دلیلی بر آن نیست که شما در عملکرد آن فرد دخیل هستید بلکه به سبب اثر وضعی است که مال حرام بر جسم و روح انسان دارد.

وی به عملکرد کمیته امداد امام خمینی(ره) پس از ابلاغ پیام مقام معظم رهبری و فعال شدن در بخش پژوهشی اشاره و عنوان کرد: در این راستا جلسه هم اندیشی برگزار و اعضای شورا فعال‌تر شدند. همچنین دبیرخانه دائمی همایش‌های سالانه زکات فعال شده است تا کمیته‌های مختلف در آن فعال شوند. در این میان کمیته علمی و پژوهشی به عنوان مهم‌ترین کمیته این دبیرخانه فعالیت‌های پژوهشی در زمینه اهمیت و ضرورت زکات را بر عهده می‌گیرد.

وی ادامه داد: این دبیرخانه به زودی فراخوان مقاله می‌دهد تا آثار و مقاله‌های جمع آوری شده گرد هم آید و نتایج آن نیز در اختیار عموم مردم قرار گیرد. همچنین درصدد ایجاد حساسیت نسبت به پرداخت زکات هستیم.

انتظاری با تأکید بر اینکه روی صحبت پیام مقام معظم رهبری صرفا به کمیته امداد نیست، تصریح کرد: سازمان صدا و سیما و تبلیغات اسلامی از اعضای اصلی این موضوع محسوب می‌شوند که فعالیت‌های خوبی نیز داشته‌اند اما طبق سخنان معظم‌له فعالیت‌های صورت گرفته رضایت بخش نبوده و باید در این زمینه جدیت بیشتری به خرج داد.

پرداخت زکات و بیمه کردن مال

وی ادامه داد: در بسیاری از آیات و روایات بیان شده است که می‌توان بسیاری از بلایای طبیعی و خسارت‌هایی که به اموال وارد می‌شود را با پرداخت زکات بیمه کرد. پس از زلزله کرمانشاه بسیاری از افراد اموال خود را بیمه کردند، اما هیچ کس در پی آن نبود که دریابد چگونه می‌توان با توجه به وعده‌های خداوند به جلوگیری حتی حداقلی از این امر پرداخت.

انتهای پیام

captcha