ویژگی‌های ششمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/ الگوی مطلوب کاهش هزینه
کد خبر: 3706334
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴
رحیم خاکی بیان کرد:

ویژگی‌های ششمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان/ الگوی مطلوب کاهش هزینه

گروه مسابقات ــ داور مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در مورد شیوه جدید برگزاری ششمین دوره این مسابقات، گفت: این مسابقات می‌تواند، الگوی مطلوبی برای سایر سازمان‌ها باشد.

ویژگی‌های مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان / الگوی مطلوب کاهش هزینه

رحیم خاکی، قاری بین‌المللی و از داوران مرحله نیمه‌نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد این مسابقات و تغییراتی که برای اولین بار در آن صورت گرفته است، گفت: واقعیت امر این است که با یک تمرین جدید و در واقع یک «ریسک» برای برگزاری شکل جدیدی از مسابقات که پنج دوره متناوب به شکل استاندارد و سنتی برگزار شده است، مواجه هستیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه عدم حمایت‌های مالی جدی از طریق دستگاه‌های ملی و حاکمیتی موجب سوق یافتن مسابقات به سمت این شیوه از برگزاری شد، افزود: با توجه به این حمایت نشدن، جهاد دانشگاهی ابتکار عمل را به دست گرفت و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید اقدام به برگزاری مسابقات به صورت سه مرحله‌ای که دو مرحله از آن غیر حضوری است، کرد.
خاکی بیان کرد: در مرحله اول که ارسال فایل‌ها و پایش فنی شرکت‌کنندگان در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم بود، پایش‌ها به خوبی انجام شد. نهایتاً برای اینکه اتفاقی در کاهش هزینه‌ها صورت بگیرد یک شیوه جدید داوری در این سطح، سازمان قرآنی دانشگاهیان، مقرر نمود تا مرحله نیمه‌نهایی به صورت تلویزیونی برگزار شود که این کار به خوبی با عنوان اسراء بین‌الملل صورت پذیرفت.
داور مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌‌المللی قرآن دانشجویان تصریح کرد: در این مرحله، تولید محتوا توسط خود شرکت‌کننده صورت گرفت و با استفاده از شبکه‌های مجازی و زیرساخت‌های اینترنتی این امکان فراهم شد. البته قرعه‌ها از طرف دبیرخانه برگزاری مسابقات به صورت یکسان به همه شرکت‌کنندگان در کشورهای مختلف اعلام شد.
وی اذعان کرد: در نهایت نیز محتوای تولید شده در یک برنامه تلویزیونی به نمایش درآمد. در رشته قرائت تحقیق، دو داور به قضاوت پرداختند و انتخاب‌ها بر اساس نمرات چهارگانه در بخش‌های تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن صورت گرفت. نهایتاً بنا شد تا عده‌ای که حدنصاب مشخصی را کسب می‌کنند به مرحله نهایی و حضوری راه پیدا کنند.
خاکی با تأکید بر اینکه این شیوه برگزاری به کیفی سازی تلاوت‌ها در مرحله نهایی کمک می‌کند، گفت: از سوی دیگر این شیوه برگزاری باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود. همچنین همه شرکت‌کنندگان به نوعی به تناسب حضور خود در سطح ملی و بین‌المللی معرفی می‌شوند؛ چرا که امکان معرفی مضاعف وجود دارد.
این قاری بین‌المللی کشورمان افزود: با توجه به رویکرد تلویزیونی این مسابقات، نکات آموزشی سودمندی برای همه این افراد در مرحله نیمه‌نهایی در نظر گرفته شده بود و همه افراد اعم از راه یافتگان به مراحل بالاتر و بازماندگان از راهیابی به مراحل بالا، نکات آموزشی را از جانب داوران مسابقات دریافت کردند. در عین حال در مرحله نهایی هم این امکان وجود دارد که راه یافتگان به این مرحله بیش از پیش معرفی شوند.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه داوران در این شیوه از برگزاری و در مرحله نهایی زمان بیشتری دارند و با فراغ بال بهتر و بیشتری امتیازدهی می‌کنند، گفت: البته مقرر شده است تا در زمان برگزاری مرحله نهایی نکات آموزشی به شیوه مطلوبی به شرکت‌کنندگان ارائه شود.
خاکی افزود: در نهایت نیز کار چندرسانه‌ای در تولید محتوای قرآنی در سطح بین‌الملل می‌تواند یک اتفاق جدیدی باشد. امیدواریم یکی از محاسن این مسابقات این باشد که سایر مسابقات و سازمان‌ها از این نحوه برگزاری در جهت کاهش هزینه‌ها سود ببرند.
این داور بین‌المللی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایکنا اظهار کرد: اگرچه برگزاری مسابقات به این شکل به اجبار و به حسب مشکلات مالی و عدم تحقق بسیاری از وعده‌هایی که در طول دو سال قبل صورت گرفته بود، انجام گرفته است، اما به اعتقاد من این شیوه ایراد فنی و محتوایی ندارد و می‌تواند برای سازمان برگزارکننده مسابقات و نیز دیگر سازمان‌ها فرصت‌سازی کند تا الگویی برای کاهش هزینه‌ها باشد. این ابتکار عمل می‌تواند مدل و الگویی برای سایر دستگاه‌ها باشد تا بتوانند با استفاده از زیرساخت‌های رسانه‌ای و فضای مجازی از کمیت‌گرایی به کیفیت‌گرایی سوق پیدا کنند.
وی در پایان در مورد سطح متسابقان و میزان آمادگی نمایندگان کشورمان در این مسابقات نیز گفت: به اعتقاد من سطح فنی این دوره از مسابقات نسبت به دوره‌های قبل قطعاً بیشتر است. مطمئناً در مرحله نهایی نیز قرائت‌های بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود و حداقل چند کشور در بخش قرائت و بیشتر از آن در رشته حفظ قرآن کریم ارائه‌های شاخصی در مرحله نهایی خواهند داشت. نماینده‌های کشورمان نیز با کیفیت و بسیار خوب تلاوت کردند و از آمادگی لازم برای حضور در مسابقات برخوردار هستند.

انتهای پیام

captcha