تسهیل برنامه‌ریزی‌ها با استفاده از سامانه ملی حفظ قرآن
کد خبر: 3705186
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵
مخبردزفولی بیان کرد:

تسهیل برنامه‌ریزی‌ها با استفاده از سامانه ملی حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم رونمایی از سامانه ملی حفظ قرآن کریم، راه‌اندازی این سامانه را باعث تسهیل برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه فرهنگ قرآنی در آینده عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم رونمایی از سامانه ملی حفظ قرآن کریم عصر امروز 22 فروردین‌ماه در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و با حضور محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

تسهیل برنامه‌ریزی‌ها با استفاده از سامانه ملی حفظ قرآن
مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مراسم رونمایی از سامانه ملی حفظ قرآن ایران با اشاره به اینکه بسیار خرسند هستم که این اتفاق رخ داد و سامانه حفظ قرآن رونمایی شده است، گفت: همه ما باید تلاش کنیم تا قرآن در کشور ترویج پیدا کند و اول از همه باید از خودمان شروع کنیم و روش‌ها و رویه‌ها و منش‌های قرآنی را رعایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه اگر این کار صورت بگیرد کارهای ما برکت خواهد داشت، افزود: در این صورت خواهد بود که توفیق موفقیت نصیب ما خواهد شد. اگر اسم کشور ما، جمهوری اسلامی است، به این خاطر است که قرآن و اهل بیت(ع) دو عنصر جدانشدنی این نگاه انقلابی و روش حکومت داری در ایران است. پس باید نسبت به این دو زمینه هم ترویج قرآن کریم و هم مکتب اهل بیت(ع) نهایت تلاش و کوشش خود را به کار بگیریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در سال‌های گذشته در بخش‌های مختلف، چه در بخش‌هایی که مسئولیت‌های دولتی و رسمی داشته و چه بخش‌های گوناگون مردمی و افرادی که از قبل از انقلاب تا بعد از پیروزی انقلاب بی هیچ چشمداشتی تلاش کردند، آنها سرمایه‌های ما هستند. ما حتماً نیاز داریم که این تلاش را بیشتر کنیم و معرفت قرآنی را بیشتر در جامعه ترویج کنیم.
مخبر دزفولی بیان کرد: هرچقدر ما برای قرآن در همه زمینه‌ها و ابعاد خدمت کنیم و به معنای واقعی خادم قرآن باشیم خدا به همان میزان به کار ما برکت خواهد داد و توفیقات ما در عرصه ملی و بین‌المللی بیشتر از گذشته خواهد کرد.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود به موفقیت‌های ایران اسلامی و نگاه جمهوری اسلامی در بحران‌های منطقه‌ای اشاره و اظهار کرد: اگر ابرقدرت‌ها نتوانستند در منطقه، نگاه سلطه‌گرانه خود را بر ما تحمیل کنند به دلیل نگاه قرآنی ایران اسلامی به دفاع از مظلومین بوده است. این نگاه برگرفته از نگاه آرمانی دفاع از محرومین و مستضعفین است.
وی افزود: در سطح جهانی هم چنین توفیقاتی در عرصه‌های مختلف وجود دارد و توفیقات حاصل از این نگاه در آینده هم قابل پیش بینی است. پس ما هرچقدر در ارتباط با قرآن کار کنیم و بتوانیم موضوع انس با قرآن را مردمی کرده و تبدیل به یک هنجار و رفتار عمومی کنیم باز هم کم کار کرده‌ایم. باید همه افرادی که در حال تلاش هستند بدانند که تازه شروع کار در زمینه معارف قرآن کریم است.
مخبر دزفولی همچنین عنوان کرد: یکی از ابزارهایی که به ما کمک می‌کند تا این مسیر را بر اساس یک نقشه به خوبی دنبال کنیم، استفاده از فناوری نو و تسهیلاتی که به واسطه این فناوری حاصل می‌شود، است تا از آن طریق بتوانیم به گسترش فرهنگ قرآنی در کشور کمک کنیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اذعان کرد: دوستان ما در کارگروه‌های تخصصی در بخش‌های رسمی و دولتی و مردمی همه طی این سال‌ها تمام توان خود را برای ارتقاء فرهنگ قرآنی به کار بسته‌اند، اما این تلاش‌ها یک جا و مشخص و همگرا و هم افزا نبوده است.
وی با اشاره به این موضوع که چگونه می‌توانیم این ظرفیت را همگرا کنیم، گفت: حتماً باید اطلاعات، آمار و داده‌های شفاف و روشن و قابل اعتماد و اطمینانی داشته باشیم تا بتوانیم به این همگرایی و تکامل برسیم. لذا وقتی در جلسات موضوع حفظ قرآن مطرح می‌شد، چندین آمار و ارقام در موارد مختلف اعلام می‌شد و نمی‌توانستیم بگوییم در چه نقطه‌ای قرار داریم و چه مقدار نیرو در این زمینه در حال تربیت است.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه با وجود نبود این شفافیت، امکان رسیدن به هدف بزرگ تربیت 10 میلیون حافظ قران کریم وجود نداشت، گفت: لذا از همه افرادی که برای طراحی این سامانه تلاش کرده‌اند، قدردانی می‌کنیم و بدانند که این خدمت به قرآن ذخیره‌ای برای آنها خواهد بود.
مخبر دزفولی افزود: طراحی این سامانه باعث خواهد شد تا نقطه‌های عزیمت در بخش‌های مختلف را پیدا کنیم و بدانیم برای کارهای بعدی و برنامه‌ریزی‌های بعدی مزیت‌ها و قوت‌های ما چه مواردی است یا اینکه در چه بخش‌هایی ضعف داریم. با استفاده از این سامانه متوجه خواهیم شد که در چه استان‌هایی برنامه‌ریزی بیشتری باید صورت بگیرد. این سامانه تمام اشکالات و نقطه‌های کور و گره‌هایی که وجود دارد و بعضاً ما از نزدیک نمی‌توانستیم پیدا کنیم در معرض دید ما قرار می‌دهد.
وی در پایان بیان کرد: امیدواریم این سامانه روز به روز جامع‌تر و کامل‌تر شود و داده‌های بیشتر و مفصل‌تری روی آن قرار بگیرد. صیانت از این داده‌ها نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. باید همه این آمارها به نقطه‌ای برسد که منابعی که آمار به ما بدهند قابل اعتماد شود و در نتیجه وقتی این اطلاعات را وارد می‌کنیم اطلاعات وارده منطبق بر واقعیات باشد.

انتهای پیام

captcha