مروری بر برنامه‌های معارفی و قرآنی صداوسیمای خراسان رضوی
کد خبر: 3701827
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

مروری بر برنامه‌های معارفی و قرآنی صداوسیمای خراسان رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی- مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی و به طور خاص حرم رضوی و شهر مشهد در داخل و خارج کشور از جایگاه ویژه‌ای در حوزه قرآن و عترت برخوردار است و در همین راستا رسانه ملی استان در حوزه صدا و همچنین سیما برنامه‌های متنوعی را با رویکرد معارفی و قرآنی برای زائران و مجاوران امام رضا(ع) تدارک دیده است.

محسن نصرپور، مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه براساس آیه 89 سوره مبارکه نحل «وَيَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيدًا عَلَى هَؤُلَاءِ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ، و [به ياد آور] روزى را كه در هر امتى گواهى از خودشان برايشان برانگيزيم و تو را [هم] بر اين [امت] گواه آوريم و اين كتاب را كه روشنگر هر چيزى است و براى مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگرى است بر تو نازل كرديم»، از نفسِ قرآن به «بیانگر همه چیز بودن» و همچنین «مایه هدایت و رحمت و بشارت برای مسلمانان بودن» یاد شده است، از این رو شایسته است که همه افراد، گروه‌ها، ادارات و سازمان‌ها، تحقق بخشیدن به دستورات قرآن را در راس اهداف خود قرار دهند.
وی در ادامه بیان کرد: در این میان سازمان صدا و سیما و نهادهای فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و نکته مهم اینکه صدا و سیما در راستای تلاش‌های خود برای ترویج فرهنگ قرآنی، آنگاه از موفقیت برخوردار می شود که بتواند از ظرفیت های موجود در جامعه، همچون نخبگان و فعالان قرآنی به نحو شایسته استفاده کند و در یک ارتباط عمیق و مستحکم با آنان قرار گیرد.

ظرفیت‌های قرآنی حرم رضوی و مشهد
نصرپور افزود: خراسان رضوی و به طور خاص مشهد مقدس در داخل و خارج کشور دارای جایگاه ویژه ای در حوزه قرآن و عترت است و ظرفیت های قرآنی که در مشهد و حرم مطهر رضوی وجود دارد با هیچ نقطه ای در کشور قابل مقایسه نبوده و نیست و دلیل اصلی آن وجود بارگاه منور رضوی و حضور اساتید بین‌المللی و پیشکسوتان قرآنی است.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی سپس به سوالاتی در مورد فعالیت این شبکه استانی در حوزه قرآن و عترت پاسخ داد که در ادامه می آید.

برنامه‌های معارفی صدای خراسان رضوی

نصرپور به ارائه گزارش عملکرد صدای خراسان رضوی در حوزه دین پرداخت و گفت: در زمینه رویکرد معارفی و قرآنی برنامه های این شبکه به ویژه برنامه‌های اذان‌گاهی در  برنامه وعده دیدار ویژه صبح به مدت 60 دقیقه، لحظه های آسمانی ویژه اذان ظهر به مدت 40 دقیقه، شمیم بهشتی ویژه اذان مغرب به مدت 35 دقیقه اشاره کرد.

مروری بر برنامه‌های معارفی و قرآنی صداوسیمای خراسان رضوی
وی در مورد وضعیت تلاوت قرآن مجید نیز ابراز کرد: در اکثر مواقع سعی شده تلاوت‌ها براساس مناسبت های روز انتخاب شود، تلاوت ها بیشتر از قاریان مصری و ایرانی مانند عبدالباسط، مصطفی اسماعیل، غلوش، سادات فاطمی، پناهی، هروی و ... پخش می شود.

پخش 25 اذان آرشیوی مورد تأیید
مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی به وضعیت پخش اذان نیز اشاره کرد و افزود: در آرشیو صدا و سیمای خراسان رضوی، 25 اذان مورد تایید وجود دارد که سعی شده در طول هر ماه تمام این اذان‌ها مانند موذن‌زاده، کریم منصوری، رفیعی، صحبدل، آغاسی، غلوش و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد برنامه های معارفی حوزه صدا، عنوان کرد: مسابقه قرآنی نسیم رحمت ویژه ماه مبارک رمضان، نسیم سحری ویژه برنامه سحرگاهی ماه رمضان، صدای ربنا ویژه برنامه افطار ماه مبارک رمضان، پخش ترتیل و تفسیر قرآن قبل و بعد از اذان صبح، پخش برنامه های تامینی در طول روز با رویکرد دینی و معارفی مانند آیه‌های سلامتی، نیایش های آسمانی، ای کسانیکه ایمان آورده اید، شگفتیهای قرآن، روش های حفظ قرآن، صدای سخن عشق و ... از جمله این برنامه ها به شمار می‌رود.

صدای زائر؛ برنامه‌ زیارتی حوزه صدا
نصرپور به ویژه برنامه های زیارتی حوزه صدا اشاره کرد و ادامه داد: قرار عاشقی، عنوان برنامه کوتاه رادیویی است که در قالب یک بسته ویژه هر شب ساعت 8 شب به مدت 5 دقیقه از صدای خراسان رضوی پخش می شود و هدف از این برنامه فراهم کردن یک فرصت کوتاه زیارتی برای مخاطبان است.
وی بیان کرد: با توجه به ترکیب جمعیتی شهر مشهد و وضعیت اجتماعی و جغرافیایی خراسان رضوی و با وجود بارگاه منور حضرت رضا(ع) که هر ساله شاهد حضور جمعیت گسترده ای از زائران رضوی است، اطلاع رسانی دقیق و به موقع به زائران و مجاوران لازم و ضروری به نظر می رسد، بنابر این برنامه رادیو زائر طوری طراحی شده تا بتواند با توجه به ساختار و ساعت پخش و نگاه محلی خود در ایجاد ارتباط صمیمانه با مخاطبان و نیز مهمانان استان و شهر مشهد نقش مفید و موثری را ایفا کند و با ایجاد زمینه های آرامش از طریق ترکیب و نوع ساخت خود به بهبود فرهنگ شهروندی و اصلاح رفتارهای اجتماعی کمک کند.

نصرپور در همین زمینه اضافه کرد: برنامه صدای زائر به صورت روزانه به مدت 120 دقیقه از صدای خراسان رضوی پخش می شود. این برنامه همچنین سعی دارد تا با غنی کردن محتوای بخش‌های مختلف خود به زیارت با معرفت زائران و مجاوران کمک کند که در این راستا آیتم های کلام نور، شرح عاشقی و صدای سخن عشق طراحی شده است. علاوه بر این، برنامه های در همسایگی بهشت و آهوانه در قالب ترکیبی نمایشی با رویکرد توسعه فرهنگ زیارت و نشر معارف رضوی برای زائران خارج از کشور تهیه و بخش می شود.
مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی به پخش سخنرانی‌ها اشاره کرد و گفت: در این سری از برنامه ها سعی شده است تا سخنرانی های بزرگان و علما در خصوص زیارت، سبک زندگی امام رضا(ع) و ائمه اطهار(ع) در قالب یک برنامه نیم ساعته پخش شود.
نصرپور ویژه برنامه قرآنی گامی به سوی نور، آموزش روانخوانی قرآن به صورت شش برنامه در هفته، اجرای مشترک با شبکه قرآن، ضبط تلاوت های قاریان برجسته استانی و کشوری، برپایی نمایشگاه قرآن و ... را از دیگر برنامه های حوزه صدا دانست که با رویکرد معارفی تهیه و پخش می شود.

ارتباط با دیگر شبکه‌های سراسر در حوزه معارفی
وی در مورد برنامه های صدا و سیمای خراسان رضوی با محتوای معارفی در طول سال نیز ابرز کرد: تفسیر روزانه و موضوعی قرآن، برنامه های هفتگی نورالهدی از حرم هر شب جمعه، برنامه های زنده مناسبتی از حرم، ارتباط زنده هر هفته با سه شبکه «قرآن»، «الکوثر» و «شما» و به صورت متناوب با سایر شبکه‌های سراسری و استانی، پخش زنده برنامه ظهر گاهی تا آسمان، ضبط و پخش سخنرانی های شخصیت های حوزوی و کشوری با رویکرد معارفی، ضبط و پخش حدود 400 قسمت برنامه احکام، ضبط برنامه یک دنیا انتظار با محوریت انتظار، ضبط 120 برنامه خط امان با حضور آیت الله امامی کاشانی، تولید برنامه میزبان و مستندهای زیارت، تولید چندین قسمت مستندهای شخصیت های قرانی و حوزوی، ضبط بیش از 52 برنامه تلاوت قاریان برجسته و جوان استان، پخش زنده قرآن و اذان از حرم امام رضا(ع) در مناسبت ها و به صورت ضبط در سایر روزها، پخش زنده نمازهای مراجع عظام و ... از جمله این موارد است.

ویژه برنامه‌های نوروز 97
مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی در مورد برنامه های معارفی و قرآنی شبکه استانی در ایام نوروز 97، به پخش روزانه برنامه تا آسمان با حضور کارشناسان دینی و قرآنی و پخش اذان و قرآن قاریان برجسته، تفسیر روزانه قرآن، سخنرانی های موضوعی قرآن، پخش زنده قرآن و اذان در مناسبت های نوروز، پخش مستندهای مناسب موضوعی و حضور چهره های برجسته معارفی و قرآنی و معرفی آنها در برنامه ها اشاره کرد.

تلاوت اذان‌گاهی و اذان افق‌های سه‌گانه در شبکه استانی
وی در پاسخ به این سوال که وضعیت تلاوت اذان گاهی و اذان افق های سه‌گانه در شبکه استانی چگونه است، اظهار کرد: ویژه برنامه های اذان‌گاهی در افق صبح به صورت ضبطی و در افق ظهر برنامه زنده تا آسمان در طول سال با حضور کارشناسان زبده حوزه و دانشگاه با محوریت احکام، بیان معارف، زندگی دینی و ... تولید و پخش می شود در ایام نوروز با توجه به محدودیت حضور کارشناسان برنامه ضبطی خواهد بود.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی در همین زمینه اضافه کرد: در افق مغرب نیز اذان، تلاوت قرآن و اقامه نماز در ایام مناسبتی و شب های جمعه به صورت زنده پخش می شود.
وی در مورد معیارهای انتخاب تلاوت و اذان افق‌های سه‌گانه رسانه استانی خراسان رضوی، عنوان کرد: یک مجموعه 52 قسمتی قرآن و نماز در مکان های مختلف و حرم مطهر رضوی ضبط شده و در اختیار تامین برنامه و پخش سیما قرار گرفته است و به تناوب مورد استفاده قرار می گیرد. 

انتهای پیام

captcha