وجوه متمایزکننده مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
کد خبر: 3692894
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
مرتضی نجفی‌قدسی بیان کرد:

وجوه متمایزکننده مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

گروه مسابقات ــ مسئول مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با بیان اینکه علاوه بر نفرات اول تا سوم، به هر فردی که به حد نصاب‌ها برسد، جایزه اهدا می‌شود، تصریح کرد: معمولا در مسابقات سراسری، نفرات اول تا سوم می‌آیند و بقیه این فرصت را پیدا نمی‌کنند تا در یک مسابقات کشوری و با حضور داوران بین‌المللی خودشان را محک بزنند.

مرتضی نجفی قدسی

مرتضی نجفی‌قدسی، مسئول دارالقرآن امام علی(ع) در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعزامی ایکنا در رابطه با ویژگی‌های این مسابقات اظهار کرد: یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی ویژه آقایان از صبح روز شنبه، 28 بهمن ماه آغاز به کار کرده است. در این مسابقات 4608 نفر موفق شدند به صورت اینترنتی در مدت زمان یک هفته ثبت نام کنند و بلافاصله پس از ثبت نام با همکاری واحد فناوری اطلاعات دارالقرآن، برنامه‌ریزی در زمینه زمان‌بندی مسابقات صورت گرفت. به‌طوریکه برای نخستین‌بار علاوه بر رشته، روز و ساعت حضورشان را هم خودشان انتخاب کردند.

نجفی‌قدسی ادامه داد: خوشبختانه در این دوره از مسابقات، ما با اقبال کم‌نظیر جامعه قرآنی مواجه شدیم. بیش از 500 نفر حافظ قرآن در این مسابقات شرکت خواهند کرد. معمولاً در مسابقات کشوری که نخبگان استان‌ها راه پیدا می‌کنند، در سطح 40-50 حافظ برگزار می‌شود. اینکه در این مسابقات 500 حافظ در بخش آقایان و چند ماه پیش در بخش بانوان 800 نفر حافظ کل شرکت کنند، اتفاقی است که در جمهوری اسلامی نظیر نداشته است. البته این اقبال مردمی به نوع نگاه دارالقرآن امام علی(ع) به مسابقات برمی‌گردد. مسابقات ما جنبه تشریفاتی ندارد که بخواهیم گزارش کار دهیم. ما هدفمان این است که هرچه بیشتر جامعه قرآنی را جذب کنیم. به خاطر همین مشوق‌هایی را گذاشتیم که آحاد قرآنی با اقبال در این مسابقات شرکت کنند.

مسئول دارالقرآن امام علی(ع) با بیان اینکه معمولا در مسابقات دیگر، نفرات اول تا سوم هدیه می‌گیرند، تصریح کرد: باید تجدید نظر اساسی در شیوه تشویق صورت گیرد و ارگان‌هایی که مسابقات برگزار می‌کنند به گونه‌ای عمل کنند تا هر متسابق در حد خودش  مورد تشویق قرار گیرد. علاوه بر نفرات اول تا سوم، به هر کسی که به حد نصاب‌ها برسد، جایزه اهدا می‌شود. این ظرفیت عظیمی است به علاوه اینکه متسابقین، آمدند و در یک مسابقه کشوری شرکت کردند. معمولا در مسابقات سراسری، نفرات اول تا سوم می‌آیند و بقیه این فرصت را پیدا نمی‌کنند تا در یک مسابقات کشوری و با حضور داوران بین‌المللی بتوانند خود را محک بزنند و بیشتر در مسابقات استانی شرکت می‌کنند و بعضا دلسرد و منصرف می‌شوند. اما این مسابقات، این مانع را از سر راه برداشته است. ما گفتیم هرکس دوست دارد در این رقابت کشوری شرکت کند، بیاید و ثبت نام کند. الان بیشترین شرکت‌کننده این دوره ما، 1100 نفر از استان قم، سپس تهران و خراسان است. محدودیت ملیتی نیز نداریم. هرکس علاقه‌مند قرآنی هست شرکت می‌کند. فلذا ما 505 نفر از اتباع خارجی را از 16 کشور جهان در این مسابقات پذیرا هستیم. 505 نفر اتباع خارجی، ظرفیت عظیمی است که مسابقات بین المللی حساب می‌شود.

نجفی‌قدسی ادامه داد: از دیگر وجوه متمایزکننده مسابقات ما، این است که محدودیت سنی نداریم. از نونهال 6 ساله تا پیرمرد 70 ساله در این مسابقات شرکت کرده‌اند. البته اکثریت شرکت‌کنندگان، طیف جوانان و نوجوانان‌ است. رمز اینکه مقام معظم رهبری، همواره نسبت به فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه توصیه می‌کنند، به‌خاطر این است که فعالیت قرآنی، این ظرفیت را دارد که جوانان را جذب کند. خوشبختانه تجربه شده است که اگر تلاوت‌های زیبا عرضه شود و مشوق‌های لازمش صورت گیرد، خیلی از جوانان به این سمت خواهند آمد.

مسئول دارالقرآن امام علی(ع) با بیان اینکه زمینه فعالیت‌های قرآنی اگر مردمی باشد، بسیار موثر است، گفت: شیعه و سنی از 16 کشور در این مسابقات شرکت کردند و این خودش، وحدت‌بخش است. امثال این مسابقه مردمی می‌تواند در کشور ده‌ها مسابقه باشد. چرا به مسابقات امام علی(ع) محدود باشد؟ برای اینکه مسئولان ما در عرصه قرآنی همیشه رویکردشان دولتی بوده است. لزومی ندارد که ما این عرصه را محدود کنیم. همانطور که در عرصه عزاداری اباعبدالله(ع)، حضور مردم الحمدلله این حرکت‌های عظیم را در سطح منطقه و جهان پدید می‌آورد، کارهای قرآنی هم اگر میدان داده شود که فعالیت‌های مردمی بروز و ظهور بیشتری داشته باشند. قطعاً تحولات بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود. نباید مسئولان دولتی از اینکه این فعالیت‌های مردمی گشترش پیدا کرده نگران باشند. باید خوشحال باشند و این فعالیت‌ها را حمایت کنند. خوشبختانه ما شاهدیم که سازمان دارالقرآن که یکی از متولیان امور قرآنی کشور است، از این نوع نگاه پشتیبانی می‌کند و تا الان تنها سازمانی بوده که همواره پشتیبان ما بوده و حتی لوح‌های تقدیر ما با امضای رئیس سازمان دارالقرآن است.

نجفی قدسی در ادامه اضافه کرد: با وجود اینکه ما نه تبلیغات رسانه‌ای سنگین و نه تبلیغات تلویزیونی داریم و فقط تنها از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌کنیم در ظرف مدت زمان محدود، هزاران نفر شرکت می‌کنند و اگر ما امکانش را داشتیم که پذیرش بیشتری داشته باشیم، مطمئن هستیم که این ظرفیت تا 20 هزار نفر هم می‌رسد.

وی در پایان به برگزاری این مسابقات، برای اولین بار در شهر قم اشاره کرد و گفت: چندین سال بود که مسابقات را در تهران برگزار می‌کردیم. چرا ما این حرکت را در مراکز استان‌ها نداشته باشیم؟ تا مراکز استان‌ها رونق پیدا کند. این حرکت اگر دور گردشی پیدا کند، موجش استان‌ها را فرا می‌گیرد. به عنوان مثال، امسال اول استان ما قم است با 1100 نفر متسابق که در سال گذشته 400 نفر از قم در این مسابقات شرکت داشتند. به علاوه اینکه، قم یک شهر زیارتی است و این مسابقات همزمان با ایام فاطمیه شده است و افراد با یک تیر دو نشان می‌زنند. در شهر مقدس قم حضور مراجع عظام، بسیار ذی قیمت است و در افتتاحیه پیام آیت الله العظمی سبحانی قرائت شد و در مراسم اختتامیه که روز جمعه است، با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی برگزار خواهد شد و متسابقان برتر، جوایزشان را از دستان این مرجع بزرگ دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha