یارنسب: بازکردن روی شهدا هنگام وداع جای تأمل دارد
کد خبر: 3692594
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
گریز از صورت؛ پناه در معنا/ 1

یارنسب: بازکردن روی شهدا هنگام وداع جای تأمل دارد

گروه جهاد و حماسه ــ مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بازکردن روی شهدا هنگام مراسم وداع جای تأمل دارد و باید به لحاظ روانشناختی و جامعه‌شناختی مورد بررسی قرار بگیرد.

رد نشود//

اسکندر یارنسب، مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به باز کردن روی شهدا به هنگام مراسم وداع آن را نوعی از تبلیغ دانست و گفت: پیکر، اندیشه، شخصیت و آرمان‌های شهید مطهر و مقدس است؛ بنابراین از حیث تبلیغی باید شرایط روانشناختی، جامعه شناختی، نوع نگاه مخاطب، میزان پذیرش و استقبال مخاطبان در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها را مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: باز کردن روی شهدا برای انجام کارهای تبلیغاتی به هنگام وداع جای تأمل دارد که حتما باید موضوع را مدنظر قرار دهیم. به‌نظر می‌رسد این موضوع را باید به لحاظ روانشناختی و جامعه‌شناختی در شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی مورد تأمل و دقت قرار گیرد؛ چراکه خواسته‌ها، نیازها، نگرش‌های نسل جدید متفاوت با نسل‌های پیشین است و کارهای تبلیغاتی هم باید متناسب با نیازها، مطالبات، نگرش‌ها و شرایط روز جامعه به ویژه نسل جوان و نوجوان باشد.

مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: هر عنصر تبلیغی ممکن است کارکرد و عملکرد خاص خود را داشته باشد و هیچ کدام از عناصر جای یکدیگر را پر نخواهند کرد. برای مثال اگر در گذشته‌های دور منابر و سخنرانی‌ها در حوزه تبلیغات دینی کارکرد خود را داشتند، امروزه هم این کارکرد را برای مخاطب خاص خود دارند و کارکردشان را از دست نداده‌اند. امروزه عموم مردم بیشتر به سمت شبکه‌های مجازی سوق یافته‌اند و ما هم باید در این  سمت‌و‌سو گام برداریم.

وی بیان کرد: گاهی اوقات برخی از سخنرانان به‌گونه‌ای سخنرانی می‌کنند و بر این تصور هستند که مخاطبانشان همه مفاهیم را درک می‌کنند و پیش‌زمینه‌ای نسبت به آن دارند، درحالی‌که نسل جدید اطلاعات چندانی نسبت به دفاع مقدس ندارد. معتقدم در این شرایط برای نسلی که انقلاب و دفاع مقدس را درک نکرده‌اند، باید محصولات فرهنگی و تبلیغی را بر مبنای ذهن، نگرش، رفتار، اعتقادات، باورها، احساسات و عواطف آنها تولید کنیم. یکی از مشکلات جامعه امروزی این است که در کارهای تبلیغاتی‌اش صرفا جنبه احساسی و عاطفی را در نظر دارند که تاثیر این فعالیت‌ها سریعا از بین می‌رود. متأسفانه ما از جوانان و خواسته‌های‌شان عقب افتاده‌ایم.

یارنسب اظهار کرد: فضای مجازی در سیستم‌های اداری تقسیماتی دارد و ما در بنیاد متولی این بخش نیستیم، اما ما در جشنواره سرچشمه سرخ که با موضوع شهدای هفتم تیر برگزار شد، بخشی از مسابقه را به فضای مجازی و به طور خاص اینستاگرام اختصاص دادیم. آثار این بخش در سطح عالی بود و حتی بسیاری از این آثار در بخش بین‌الملل حرفی برای گفتن داشتند. از این پس سعی می‌کنیم در جشنواره‌هایی که در معاونت فرهنگی برگزار می‌شود، بخشی را به فضای مجازی اختصاص دهیم. همچنین در شبکه پیام‌آوران ایثار از ظرفیت فضای مجازی استفاده می‌کنیم و معتقدم در این فضا جای کار بسیاری دارد و باید متناسب با نیازهای امروز جامعه گام‌های مؤثری برداریم که هنوز برای رسیدن به حد مطلوب از آن فاصله داریم.

انتهای پیام

captcha