محتوای دینی کتب درسی مناسب نیست
کد خبر: 3675078
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
رمضانی:

محتوای دینی کتب درسی مناسب نیست

گروه ادب: کارشناس کتب آموزشی و دینی با اشاره به فرم‌های ارزشیابی عنوان کرد: محتوای کتب درسی دینی مناسب نیست.

محتوای دینی کتب درسی مناسب نیست

فاطمه رمضانی، کارشناس کتب آموزشی و دینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در این باره که مهمترین مشکل در کتاب‌های کمک آموزشی حوزه تعلیم و تربیت دینی چیست و چه راه‌حل‌هایی را برای رفع این مشکلات می‌توان دنبال کرد، گفت: یکی از مشکلاتی که در گروه تعلیم و تربیت دینی داریم آن است که در این گروه آثاری را که با هدف کمک آموزشی نوشته نشده‌اند را هم بررسی می‌کنیم. مثلاً کتاب کمک‌آموزشی ریاضی ویژگی خاصی دارد، اما در حوزه دینی برخی کتاب‌ها از جمله کتاب‌های داستان وارد گروه می‌شوند که باید بررسی شوند و انتظار اینکه هم‌جهت با برنامه درسی باشند انتظار بعیدی است.

وی در ادامه سخنانش در این باره که بسیاری از ناشران هنوز نمی‌دانند چرا کتاب‌هایشان رد می‌شود و برای شروع تولید آثار استاندارد باید چه کاری انجام دهند، گفت: ما در میان این گونه از آثار، به دنبال کتاب‌هایی می‌گردیم که با برنامه درسی هم‌خوانی داشته باشند تا معلمان بتوانند از آنها استفاده کنند. بنابراین نباید تعجب کنیم اگر کتاب‌های زیادی تایید نمی‌شوند.

رمضانی اظهار کرد: مشکل دیگر در حوزه فرم‌های ارزشیابی است. در این فرم‌ها ضریب امتیاز بخش مربوط به ظاهر و کتاب‌سازی زیاد است. در مقابل امتیاز مربوط به محتوا و هماهنگی با برنامه درسی نسبت به ظاهر کتاب پایین است. در نتیجه مجموع امتیاز کتاب‌ها باعث تایید آنها می‌شد، اما وقتی به بر میزان هماهنگی با برنامه درسی تمرکز می‌کردیم، آن وقت می‌دیدیم که معرفی آن کتاب چه بسا می‌تواند مسیر یادگیری را منحرف کند.

وی عنوان کرد: دلیل رد شدن آثار تا پیش از این به مولفان و ناشران ارائه نمی‌شد و آنها نمی‌دانستند که چه چیزی باعث رد شدن اثرشان شده است. به نظر می‌رسد باید ضرایب را طوری تنظیم کنیم که امتیاز بیشتری به هماهنگی با برنامه درسی اختصاص داده شود، به این ترتیب بخشی از موضوع حل می‌شود.

captcha