ایران گرانیگاه ثبات خاورمیانه است
کد خبر: 3666490
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳
معاون اول رئیس‌جمهور:

ایران گرانیگاه ثبات خاورمیانه است

گروه سیاسی: معاون اول رئیس‌جمهور گفت: به رغم تلاش برخي از دولت‌ها براي ايجاد تنش و بحران در منطقه خاورميانه، ايران به واقع گرانيگاه ثبات خاورميانه است و تمامی ظرفيت‌ها و امكانات خود را برای ارتقای امنيت، ثبات و صلح پايدار در سطح منطقه به عمل می‌آورد،

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری پیش ظهر امروز(جمعه) به وقت محلی، در چهارمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز که در شهر سانتاکروز بولیوی برگزار شد، اظهار داشت: برگزاري اجلاس سران مجمع از جمله فعاليت‌هاي برجسته است كه مي‌تواند در يافتن راهكارهايي مشترك براي حمايت از منافع جمعي كشورهاي عضو، هماهنگي سياست‌ها در راستاي افزايش سهم گاز در سبد انرژي جهان و توسعه همكاري‌ها بين كشورهاي عضو نقش‌آفرين باشد.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: امروز بازار گاز طبيعي را بايد يك بازار رقابتي به حساب آورد كه اين رقابت هم با توليدكنندگان جديد در نقاط مختلف جهان و هم با انرژي‌هاي جايگزين ديگر مواجه شده است و علاوه بر آن، اين بازار از دگرگوني‌هاي ژئوپولتيكي هم بدور نيست، دگرگوني‌هايي كه در برخي موارد، موقعيت گاز را در عرصه جهاني انرژي تحت تاثير قرار مي‌دهد و امنيت بازار و موازنه عرضه و تقاضاي جهاني گاز را خدشه‌دار مي‌كند.
جهانگیری ادامه داد: با توجه به اين تحولات، ما بايد به عنوان توليدكنندگان اصلي گاز طبيعي همكاري‌هايمان را به سطح نويني ارتقا دهيم و به تبادل اطلاعات و تجربيات و هماهنگي بين سياست‌هاي بازاريابي و صادرات در سطوح منطقه‌اي و بين‌المللي بيش از گذشته اهتمام بورزيم.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت نقش نوآوری و تکیه بر توسعه فناوری در بازارهاي انرژي و از جمله بازار گاز طبيعي، تصریح کرد: بر اين اساس ما بايد به رويكردهاي نوآورانه و راهبردهاي مبتني بر فناوري‌هاي نوين در كل زنجيره گاز طبيعي اعم از بخش اكتشاف، توليد، انتقال، توزيع و مصرف آن اولويت بدهيم.
وی افزود: در اين فرآيند، همكاري مشترك كشورهاي عضو مجمع در ترغيب شركت‌هاي ذيربط ملي براي تبادل دانش فني در زمينه كاهش هزينه‌هاي توليد، تبديل و انتقال گاز طبيعي، انجام سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك و اتخاذ سياست‌هاي همسو در بازار گاز، منجر به افزايش منافع جمعي كشورهايمان خواهد شد.
متن کامل سخنان معاون اول رئیس‌جمهور در چهارمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحيم

جناب آقاي رئيس، عاليجنابان، خانم ها و آقايان
فرصت را مغتنم مي‌شمارم و از دولت و مردم بوليوي و به ويژه رئيس جمهور محترم و انقلابی جناب آقاي مورالس براي ميزباني اجلاس سران مجمع كشورهاي صادركننده گاز در شهر زيباي سانتاكروز صميمانه سپاسگزاري مي‌كنم.
جاي خشنودي است كه مجمع كشورهاي صادر كننده گاز كه ۱۷ سال پيش در تهران شكل گرفت، اكنون به يكي از مهمترين نهادها در عرصه بين‌المللي انرژي تبديل شده است. به اين اعتبار، برگزاري اجلاس سران مجمع هم از جمله فعاليت‌هاي برجسته است كه مي‌تواند در يافتن راهكارهايي مشترك براي حمايت از منافع جمعي كشورهاي عضو، هماهنگي سياست‌ها در راستاي افزايش سهم گاز در سبد انرژي جهان و توسعه همكاري‌ها بين كشورهاي عضو نقش‌آفرين باشد. اميدوارم اين اجلاس نيز همانند نشست‌هاي قبلي بتواند فرصت مناسبي را براي بحث و تبادل نظر در خصوص اهداف و مسير آتي مجمع فراهم سازد.
عاليجنابان، اعضاي محترم!
چهارمين اجلاس سران مجمع كشورهاي صادر كننده گاز در حالي برگزار مي‌شود كه صحنة جهاني انرژي، دستخوش تحولات مهمي است. اين تحولات مي‌تواند چالش‌ها، فرصت‌ها و تهديدهاي مختلفي را پيش روي كشورهاي عضو يعني صاحبان بزرگترين ذخائر و توليد كنندگان و صادر كنندگان اصلي گاز طبيعي جهان قرار دهد. امروز بازار گاز طبيعي را بايد يك بازار رقابتي به حساب آورد كه اين رقابت هم با توليدكنندگان جديد در نقاط مختلف جهان و هم با انرژي‌هاي جايگزين ديگر مواجه شده است. علاوه بر آن، اين بازار از دگرگوني‌هاي ژئوپولتيكي هم بدور نيست، دگرگوني‌هايي كه در برخي موارد، موقعيت گاز را در عرصه جهاني انرژي تحت تاثير قرار مي‌دهد و امنيت بازار و موازنه عرضه و تقاضاي جهاني گاز را خدشه‌دار مي‌كند. با توجه به اين تحولات، ما بايد به عنوان توليدكنندگان اصلي گاز طبيعي همكاري‌هايمان را به سطح نويني ارتقا دهيم و به تبادل اطلاعات و تجربيات و هماهنگي بين سياست‌هاي بازاريابي و صادرات در سطوح منطقه‌اي و بين‌المللي بيش از گذشته اهتمام بورزيم.
بازارهاي انرژي و از جمله بازار گاز طبيعي نوعاً پويا هستند، از اين رو نقش نوآوري و تكيه بر توسعه فناوري در آنها حائز اهميت بسيار است. بر اين اساس ما بايد به رويكردهاي نوآورانه و راهبردهاي مبتني بر فناوري‌هاي نوين در كل زنجيره گاز طبيعي اعم از بخش اكتشاف، توليد، انتقال، توزيع و مصرف آن اولويت بدهيم.
در اين فرآيند، همكاري مشترك كشورهاي عضو مجمع در ترغيب شركت‌هاي ذيربط ملي براي تبادل دانش فني در زمينه كاهش هزينه‌هاي توليد، تبديل و انتقال گاز طبيعي، انجام سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك و اتخاذ سياست‌هاي همسو در بازار گاز، منجر به افزايش منافع جمعي كشورهايمان خواهد شد. دبيرخانه مجمع بايد در اين خصوص اقدامات و تلاش هاي بيشتري را پي بگيرد و در صدد يافتن راهكارهايي براي فعليت دادن به اين مزيت بالقوه مجمع و اعضاي آن باشد.

خانم ها و آقايان!
امروز براي بقاي زمين و ارتقاي كيفيت زندگي ساكنان آن همه ناگزير از التزام و تعهد به توسعه پايدار هستيم. براي تحقق اهداف توسعه پايدار در سطح ملي و بين‌المللي، فراهم كردن دسترسي عام همه ساكنان كره زمين به انرژي مقرون به صرفه، قابل اعتماد، پايدار و مدرن در دستور كار سازمان ملل متحد و ساير مجامع بين‌المللي قرار دارد. علاوه بر آن، فقر انرژي و فقدان دسترسي به آن در مناطق عمده‌اي از جهان، امنيت جهاني و توسعه پايدار و همه جانبه را به مخاطره انداخته است. در چنين چشم اندازي كه سهم انرژي‌هاي تجديد‌پذير در تامين انرژي مورد نياز جهان تا آينده‌اي قابل پيش‌بيني، محدود خواهد بود،‌ بايد براي گذار مناسب از دوران سوخت‌هاي فسيلي به انرژي‌هاي تجديدپذير چاره‌اي انديشيد. امروز سطح پايين آلاينده‌ها در گاز طبيعي كه آن را به عنوان يكي از پاك‌ترين سوخت‌هاي فسيلي مطرح كرده است، مي‌تواند در تامين نيازهاي انرژي قرن ۲۱ و جايگزيني سوخت‌هاي آلاينده‌تر نظير ذغال سنگ مورد نظر قرار گيرد.
جايگزيني ذغال سنگ با گاز طبيعي كه خود موضوع اقتصاد كم كربن نيز هست، فرصت مناسبي را در اختيار توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان مي‌گذارد تا به تعهدات خود در زمينه كاهش سطح انتشار گازهاي گلخانه‌اي عمل كنند.
از ديگر سو، اين امر وظيفه مهمي را بر عهده كشورهاي توليد كننده گاز قرار مي‌دهد تا امنيت عرضه گاز طبيعي را در بازارهاي جهاني تضمين نمايند و سهم گاز را در سبد مصرف انرژي جهاني افزايش دهند.
عاليجنابان، خانم ها و آقايان!
ايران به عنوان بزرگترين دارنده ذخائر گاز طبيعي در جهان از ظرفيت بالايي براي توليد و صادرات گاز طبيعي و مشاركت بيشتر در تامين امنيت عرضه انرژي در سطوح منطقه‌اي و جهاني برخوردار است. جمهوري اسلامي ايران در فرآيند عمل به تعهدات بين‌المللي، جايگزيني سوخت‌هاي آلاينده‌تر را با گاز طبيعي در سال‌هاي گذشته با موفقيت اعمال كرده است. خوشبختانه اكنون سهم گاز طبيعي در سبد مصرف انرژي كشور ما به ۷۰ درصد افزايش يافته است. در این چارچوب و در اجرای سیاست توسعه مصرف گاز طبیعی در حوزه حمل و نقل؛ با تجهیز خودروهای کشور به سیستم CNG که تمامی تجهیزات این صنعت تولید داخلی کشور است، در حال حاضر میزان مصرف CNG در کشور بطور متوسط روزانه معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین می باشد و از این جهت ایران دارای بزرگترین سیستم حمل و نقل مجهز به CNG است. همچنین ۹۰ درصد از خانوارهاي شهري و روستايي ايران به اين منبع ايمن، پايدار و ارزان انرژي از طريق لوله كشي گاز دسترسي دارند كه علاوه بر تامين رضايت بخش انرژي، به رشد بهداشت محيط در حوزه خانواده و اجتماع كمك‌هاي شاياني نموده است.
علاوه بر اين، دولت در حال اجراي برنامه‌هاي افزايش توليد گاز طبيعي، بهينه سازي مصرف و افزايش راندمان انرژي و افزايش سهم انرژي هسته‌اي در سبد انرژي ملي است كه حاصل آن كاهش مصرف داخلي انرژي، مشاركت در تامين عرصه جهاني انرژي و افزايش صادرات گاز طبيعي خواهد بود. خوشبختانه مي‌توانم بگويم كه در سال‌هاي اخير به رغم اعمال تحريم‌هاي يكجانبه و ناعادلانه دولت آمريكا، جمهوري اسلامي ايران توانست توليد گاز را با اتكا به توانمندي‌هاي شركت‌هاي داخلي و دانش فني بومي به نحو قابل توجهي افزايش دهد. با اين وجود با مقايسه نسبت ميزان توليد گاز به كل ذخائر ايران، بر اين باور هستيم كه بهره‌برداري مطلوب از اين ظرفيت‌ها و مشاركت در تامين امنيت عرضه جهاني انرژي، مستلزم تلاش و سرمايه‌گذاري بيشتر در اين حوزه است.
فرصت را مناسب مي‌دانم يادآوري كنم كه چارچوب جديد قراردادهاي صنعت نفت و گاز ايران فرصت مناسبي را براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت رو به رشد گاز ايران فراهم مي‌سازد. به اين اعتبار، از همه سرمايه‌گذاران، شركت‌هاي ملي نفت و گاز و شركت‌هاي بين‌المللي، دعوت مي‌كنم تا در توسعه منابع عظيم گاز ايران كه در جهت افزايش سهم مجمع در توليد و تجارت گاز طبيعي در جهان است، مشاركت كنند.
حضّار محترم!
جهان كنوني به رغم پيشرفت آگاهي، دانش، فناوري و ارتباطات با مسائل، بحران‌ها، تهديدها و چالش‌هاي جديدي روبروست. از وضعيت مخاطره‌آميز جهاني هيچ كشور و قدرتي نهايتا سود نمي‌برد. به نظر ما پيدايش اين وضعيت مخاطره‌آميز متاثر از دو عامل مهم است؛ نخست اعمال سياست‌هاي سلطه گرايانه و مداخله جويانه برخي قدرت‌ها در سراسر جهان، و دوم رشد افراط‌گرايي و خشونت‌هاي منطقه‌اي در مناطق دور و نزديك جهان. ما بايد بكوشيم جهان را به سوي صلح،‌ همزيستي،‌ تفاهم و تعامل هر چه بيشتر سوق دهيم و با چندجانبه‌گرائي و همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي محيط امني براي تبادلات اقتصادي از جمله انرژي فراهم آوريم.
به صراحت مي‌گويم، به رغم تلاش برخي از دولت‌ها براي ايجاد تنش و بحران در منطقه خاورميانه، ايران به واقع گرانيگاه ثبات خاورميانه است و تمامي ظرفيت‌ها و امكانات خود را براي ارتقاء امنيت، ثبات و صلح پايدار در سطح منطقه به عمل مي‌آورد. جمهوري اسلامي ايران در اين موقعيت، شرايط لازم را براي جذب سرمايه‌گذاري و فعاليت شركت‌هاي بين‌المللي فراهم كرده است. جمهوري اسلامي ايران تامين منافع كليه كشورهاي عضو و تحقق اهداف مجمع را هدف اصلي فعاليت‌هاي ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي مي‌داند و اتخاذ سياست‌هاي هماهنگ و همسو را براي جلوگيري از اعمال تحريم‌هاي يكجانبه و چندجانبه عليه هر كشوري را بيش از پيش ضروري مي‌بيند.
عاليجنابان، اعضاي محترم!
عملكرد دبيرخانه مجمع كشورهاي صادر كننده گاز در چهار سال گذشته بدرستي نشان مي‌دهد كه در اين مدت گام‌هاي بلندي برداشته شده و ظرفيت‌هاي جديدي براي همكاري كشورهاي عضو ايجاد گرديده است. جناب آقاي دكتر عادلي، دبيركل محترم مجمع نهايت تلاش خود را براي دستيابي به اهداف مجمع، آنگونه كه در اساسنامه ذكر شده است، به كار گرفته است و در اين زمينه با ابتكار عمل و سنجيدگي، مجمع كشورهاي صادر كننده گاز را در عرصه جهاني راهبري كرده است. با تشكر و قدرداني از تلاش‌هاي ايشان، انتخاب شايسته جناب آقاي سنچورين را تبريك مي‌گويم و براي ايشان آرزوي موفقيت در پيشبرد اهداف مجمع را دارم.
به آينده اين مجمع كه نهاد و نشانه‌اي از توانايي دولت‌ها و ملت‌ها براي سامان بهتر ظرفيت‌هاي ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي است سخت اميدوارم و از همه اعضا مي‌خواهم كه با همدلي،‌ هم رأيي‌اي و همكاري هر چه بيشتر، جهان و جهانيان را براي برخورداري از آينده‌اي بهتر، امن‌تر و پيشرفته‌تر ياري كنند.
شاد و سربلند باشيد
captcha