زندگی سالم زناشویی در گرو شناخت مزاج‌ها است
کد خبر: 3666454
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱

زندگی سالم زناشویی در گرو شناخت مزاج‌ها است

گروه اجتماعی: یک متخصص طب سنتی گفت: در زندگی زناشویی، طرفین علاوه بر عادات رفتاری و خلق‌وخو، از نظر مزاج ها نیز با یکدیگر متفاوت‌اند و برای داشتن یک زندگی سالم و بانشاط باید مزاج یکدیگر را بشناسند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، حسین خیراندیش، متخصص طب سنتی در اولین جلسه از سلسله همایش‌های سبک زندگی اسلامی ایرانی با موضوع رفع مشکلات عاطفی و زناشویی از منظر طب سنتی اسلامی ایرانی که امروز جمعه سوم آذرماه در سالن اجتماعات مؤسسه اهل‌البیت اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: طب سنتی ایرانی از دیرباز به همه ابعاد انسانی به طور کامل و جامع توجه کرده و عوامل مؤثر بر سلامت عاطفی و جسمی زن و مرد را به صورت ریشه‌ای در منابع گوناگون طبی بیان کرده است.
وی افزود: از منظر طب سنتی، همه موجودات هستی به ویژه انسان از چهار عنصر آتش، هوا، آب و خاک تشکیل شده‌اند که ترکیب این عناصر و تأثیرات آنها، رفتار موجودات و انسان‌ها را می‌سازد. از طرف دیگر، از ترکیب این عناصر، مزاج‌ها به وجود می‌آید که در زندگی خانوادگی و به خصوص در انتخاب همسر و استحکام خانواده اهمیت زیادی دارد.
خیراندیش ادامه داد: مواردی نظیر شکل و ظاهر، مو، رنگ بدن، خواب و بیداری، رشد و فعالیت اعضای بدن، کیفیت مواد دفعی، حالات روحی-روانی و چگونگی تأثیرپذیری از کیفیات چهارگانه گرمی، سردی، تری و خشکی؛ نشانه‌هایی هستند که با توجه به آنها می‌توان در رابطه با وضعیت کلی مزاج ذاتی بدن قضاوت کرد.
وی با بیان اینکه انسان‌ها از بدو تولد تا زمان مرگ، مزاج و طبیعتی دارند که ارثی و ژنتیکی است، خاطر نشان کرد: مزاج انسان به چهار نوع سن کودکی، سن جوانی، سن کهولت یا میانسالی و سن پیری تقسیم می‌شود که با شناخت این مراحل و مزاج سال‌های مختلف حیات، می‌توان برنامه زندگی را به گونه‌ای تنظیم کرد که موجب سلامتی، نشاط و توان بیشتری در افراد شود.
این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم در طب سنتی، مزاج جنس مذکر و مؤنث است، گفت: مزاج مردان در مقایسه با زنان گرم و خشک است و به همین دلیل، قدرت حیوانی و نفسانی قوی‌تری دارند که موجب می‌شود نسبت به زنان سرحال‌تر و شاداب‌تر باشند.
وی تصریح کرد: اگر زنان عصبی نشوند، حساس بودن و زودرنجی را کنار بگذارند و از غذاهای سرد استفاده نکنند، دچار ضعف و بی‌حالی نخواهند شد، در زندگی روزمره شاداب‌تر بوده و هماهنگی زیبایی را با همسران خود ایجاد می‌کنند.
خیراندیش با اشاره به مزاج چاقی و لاغری، افزود: افرادی که عموما چاق هستند و چاقی آنان به دلیل وجود گوشت و عضله است، عموما مزاج آنها گرم و تر است و در روابط زناشویی موفق‌اند؛ اما افرادی که اندامشان از پیه و چربی انباشته شده، عموما مزاج آنها سرد و تر است و در روابط اجتماعی و زناشویی چندان موفق نیستند. مزاج زنان نیز به همین شکل بوده و با توجه به وضعیت جسمانی در روابط زناشویی متفاوت‌اند.
وی با بیان اینکه می‌توان به راحتی این مشکل را برطرف کرد و در زندگی کامیاب شد، گفت: افرادی که طبیعت سرد و تر دارند، می‌توانند با مصرف غذاهای گرم و خشک برخلاف مزاج خود، این کسالت را برطرف کرده و به تعادل جسمی، روحی و روانی دست یابند.
این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه امروزه مشکلات و ناتوانی‌های جنسی یکی از شایع‌ترین عوامل ایجاد تنش و نگرانی در خانواده‌هاست، ادامه داد: هر یک از طرفین علاوه بر اینکه از نظر عادات رفتاری و خلق‌و‌خو با هم متفاوت‌اند، از نظر مزاج و میل جنسی نیز قطعا با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. زندگی‌ای سالم و بانشاط خواهد بود که دو طرف سعی در شناسایی مزاج و عادات رفتاری خود داشته باشند. در کنار آن می‌توان با کاهش استرس و فشارهای روانی و اصلاح تغذیه، امیال جنسی را به سمت صحیح خود هدایت کرد.
وی تصریح کرد: در زمان قدیم، اطبا بر اساس طبع بدن افراد، آنها را مداوا می‌کردند، ولی امروز می‌بینیم برای همگان یک دارو تجویز و یک دستورالعمل توصیه می‌کنند که نتایج مطلوبی به دنبال ندارد. برای بهبود شیوه زندگی، بهتر است همگان و به خصوص مادران با طبایع و مزاج‌های افراد و غذاها آشنا شوند تا شاهد جامعه‌ای سالم باشیم.
خیراندیش با بیان اینکه در زندگی روزمره، 8 نوع غذا وجود دارد که در شکل‌گیری مزاج انسان نقشی مهم و اساسی دارند، گفت: تنها غذای جسمی اعم از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها نیست که بر مزاج و تغییر آن تأثیر دارد، بلکه مواردی چون تماشای مناظر زیبای طبیعت، دیدن صحنه یک تصادف وحشتناک، داشتن یک پندار منفی در ذهن و درگیر بودن با آن، دیدن خواب خوش، شنیدن یک کلام زیبای امیدبخش، استشمام بوی متعفن و پوشیدن لباس مناسب، هر کدام به تنهایی تأثیرات مثبت یا منفی به‌سزایی در تغییر مزاج دارند.
وی اضافه کرد: غذای بلعیدنی و نوشیدنی، غذای شنیداری، غذای دیداری، غذای پنداری، غذای جذبی، غذای بویایی، غذای انس و غذای جنسی؛ غذاهای هشت گانه‌ای هستند که از مجموع آنها، هضم به وجود می‌آید و اگر در هر یک از این غذاها کمبود و نقصی وجود داشته باشد، هضم به شکل ناقص انجام شده و موجب تولید اخلاط فاسد در بدن و به هم خوردن تعادل مزاجی و سلامت فرد می‌شود.
این متخصص طب سنتی اظهار کرد: اسلام به غذای بلعیدنی و نوشیدنی توجه ویژه داشته و برای آن آداب و قوانینی نظیر گفتن بسم‌الله در ابتدای غذا و گفتن الحمدلله بعد از خوردن غذا، شستن دست‌ها قبل و بعد از غذا، غذا خوردن در حالت نشسته و پرهیز از خوردن غذا در حالت ایستاده یا راه رفتن و خودداری از صحبت در زمان غذا خوردن بیان کرده است.
وی افزود: مجموعه آنچه که می‌شنویم، اعم از حروف و کلمات مثبت یا منفی، غذای شنیداری را تشکیل می‌دهد و میزان تأثیر آن از غذای بلعیدنی بیشتر، سریع‌تر و ماندگارتر است. از طرف دیگر، هرچه می‌بینیم، برای بدن یک غذا محسوب می‌شود که بر سیستم گوارش انسان تأثیر می‌گذارد و رنگ‌ها یکی از غذاهای دیداری هم به حساب می‌آیند.
خیراندیش با بیان اینکه آنچه که می‌اندیشیم و در پندار ما جاری است، یک غذا محسوب می‌شود، ادامه داد: با پندار منفی می‌توان سمی در پیکر کسی پدید آورد که نابودش کرده و با پندار مثبت می‌توان چنان بدن را واکسینه کرد که تمام سموم را دفع کند. غذای جذبی نیز از طریق پوست مصرف می‌شود و از انواع آن می‌توان به استفاده از روغن‌ها، بستن قسمتی از بدن با شال پشمی و استفاده از تشک و زیرانداز مناسب مانند پشم و پنبه اشاره کرد.
وی اضافه کرد: آنچه را که استشمام می‌کنیم، غذا محسوب می‌شود و در ذائقه انسان تأثیر می‌گذارد. بوهای گرم مثل بوی گل، اشتها را زیاد و بوهای سرد مثل بوهای شیمیایی، اشتها را کم می‌کند.
این متخصص طب سنتی با بیان اینکه تمام انسان‌ها نیازمند غذای انسی هستند، گفت: غذای انس همان همدلی و مأنوس بودن است و بهترین تعریف غذای انس، زندگی با کسانی می‌باشد که همفکر و همدل هستند.
وی با اشاره به اینکه یکی از نشانه‌های سلامت جامعه، سلامت جنسی آن است، ادامه داد: همه انسان‌ها نیاز به محبت ورزیدن و مورد محبت واقع شدن دارند. اگر این نیاز از طریق طبیعی برآورده شود که هیچ، وگرنه انسان نیاز خود را از طریق غیر طبیعی تأمین می‌کند.
خیراندیش تصریح کرد: اگر این هشت نیاز اساسی اشاره شده رعایت شود، فرد از نظر جسمی و روحی متعادل شده و دیگر طول عمر یک معجزه تلقی نمی‌شود.

captcha