به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، حسین خیراندیش، متخصص طب سنتی در اولین جلسه از سلسله همایشهای سبک زندگی اسلامی ایرانی با موضوع رفع مشکلات عاطفی و زناشویی از منظر طب سنتی اسلامی ایرانی که امروز جمعه سوم آذرماه در سالن اجتماعات مؤسسه اهلالبیت اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: طب سنتی ایرانی از دیرباز به همه ابعاد انسانی به طور کامل و جامع توجه کرده و عوامل مؤثر بر سلامت عاطفی و جسمی زن و مرد را به صورت ریشهای در منابع گوناگون طبی بیان کرده است.
وی افزود: از منظر طب سنتی، همه موجودات هستی به ویژه انسان از چهار عنصر آتش، هوا، آب و خاک تشکیل شدهاند که ترکیب این عناصر و تأثیرات آنها، رفتار موجودات و انسانها را میسازد. از طرف دیگر، از ترکیب این عناصر، مزاجها به وجود میآید که در زندگی خانوادگی و به خصوص در انتخاب همسر و استحکام خانواده اهمیت زیادی دارد.
خیراندیش ادامه داد: مواردی نظیر شکل و ظاهر، مو، رنگ بدن، خواب و بیداری، رشد و فعالیت اعضای بدن، کیفیت مواد دفعی، حالات روحی-روانی و چگونگی تأثیرپذیری از کیفیات چهارگانه گرمی، سردی، تری و خشکی؛ نشانههایی هستند که با توجه به آنها میتوان در رابطه با وضعیت کلی مزاج ذاتی بدن قضاوت کرد.
وی با بیان اینکه انسانها از بدو تولد تا زمان مرگ، مزاج و طبیعتی دارند که ارثی و ژنتیکی است، خاطر نشان کرد: مزاج انسان به چهار نوع سن کودکی، سن جوانی، سن کهولت یا میانسالی و سن پیری تقسیم میشود که با شناخت این مراحل و مزاج سالهای مختلف حیات، میتوان برنامه زندگی را به گونهای تنظیم کرد که موجب سلامتی، نشاط و توان بیشتری در افراد شود.
این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم در طب سنتی، مزاج جنس مذکر و مؤنث است، گفت: مزاج مردان در مقایسه با زنان گرم و خشک است و به همین دلیل، قدرت حیوانی و نفسانی قویتری دارند که موجب میشود نسبت به زنان سرحالتر و شادابتر باشند.
وی تصریح کرد: اگر زنان عصبی نشوند، حساس بودن و زودرنجی را کنار بگذارند و از غذاهای سرد استفاده نکنند، دچار ضعف و بیحالی نخواهند شد، در زندگی روزمره شادابتر بوده و هماهنگی زیبایی را با همسران خود ایجاد میکنند.
خیراندیش با اشاره به مزاج چاقی و لاغری، افزود: افرادی که عموما چاق هستند و چاقی آنان به دلیل وجود گوشت و عضله است، عموما مزاج آنها گرم و تر است و در روابط زناشویی موفقاند؛ اما افرادی که اندامشان از پیه و چربی انباشته شده، عموما مزاج آنها سرد و تر است و در روابط اجتماعی و زناشویی چندان موفق نیستند. مزاج زنان نیز به همین شکل بوده و با توجه به وضعیت جسمانی در روابط زناشویی متفاوتاند.
وی با بیان اینکه میتوان به راحتی این مشکل را برطرف کرد و در زندگی کامیاب شد، گفت: افرادی که طبیعت سرد و تر دارند، میتوانند با مصرف غذاهای گرم و خشک برخلاف مزاج خود، این کسالت را برطرف کرده و به تعادل جسمی، روحی و روانی دست یابند.
این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه امروزه مشکلات و ناتوانیهای جنسی یکی از شایعترین عوامل ایجاد تنش و نگرانی در خانوادههاست، ادامه داد: هر یک از طرفین علاوه بر اینکه از نظر عادات رفتاری و خلقوخو با هم متفاوتاند، از نظر مزاج و میل جنسی نیز قطعا با یکدیگر تفاوتهایی دارند. زندگیای سالم و بانشاط خواهد بود که دو طرف سعی در شناسایی مزاج و عادات رفتاری خود داشته باشند. در کنار آن میتوان با کاهش استرس و فشارهای روانی و اصلاح تغذیه، امیال جنسی را به سمت صحیح خود هدایت کرد.
وی تصریح کرد: در زمان قدیم، اطبا بر اساس طبع بدن افراد، آنها را مداوا میکردند، ولی امروز میبینیم برای همگان یک دارو تجویز و یک دستورالعمل توصیه میکنند که نتایج مطلوبی به دنبال ندارد. برای بهبود شیوه زندگی، بهتر است همگان و به خصوص مادران با طبایع و مزاجهای افراد و غذاها آشنا شوند تا شاهد جامعهای سالم باشیم.
خیراندیش با بیان اینکه در زندگی روزمره، 8 نوع غذا وجود دارد که در شکلگیری مزاج انسان نقشی مهم و اساسی دارند، گفت: تنها غذای جسمی اعم از خوردنیها و نوشیدنیها نیست که بر مزاج و تغییر آن تأثیر دارد، بلکه مواردی چون تماشای مناظر زیبای طبیعت، دیدن صحنه یک تصادف وحشتناک، داشتن یک پندار منفی در ذهن و درگیر بودن با آن، دیدن خواب خوش، شنیدن یک کلام زیبای امیدبخش، استشمام بوی متعفن و پوشیدن لباس مناسب، هر کدام به تنهایی تأثیرات مثبت یا منفی بهسزایی در تغییر مزاج دارند.
وی اضافه کرد: غذای بلعیدنی و نوشیدنی، غذای شنیداری، غذای دیداری، غذای پنداری، غذای جذبی، غذای بویایی، غذای انس و غذای جنسی؛ غذاهای هشت گانهای هستند که از مجموع آنها، هضم به وجود میآید و اگر در هر یک از این غذاها کمبود و نقصی وجود داشته باشد، هضم به شکل ناقص انجام شده و موجب تولید اخلاط فاسد در بدن و به هم خوردن تعادل مزاجی و سلامت فرد میشود.
این متخصص طب سنتی اظهار کرد: اسلام به غذای بلعیدنی و نوشیدنی توجه ویژه داشته و برای آن آداب و قوانینی نظیر گفتن بسمالله در ابتدای غذا و گفتن الحمدلله بعد از خوردن غذا، شستن دستها قبل و بعد از غذا، غذا خوردن در حالت نشسته و پرهیز از خوردن غذا در حالت ایستاده یا راه رفتن و خودداری از صحبت در زمان غذا خوردن بیان کرده است.
وی افزود: مجموعه آنچه که میشنویم، اعم از حروف و کلمات مثبت یا منفی، غذای شنیداری را تشکیل میدهد و میزان تأثیر آن از غذای بلعیدنی بیشتر، سریعتر و ماندگارتر است. از طرف دیگر، هرچه میبینیم، برای بدن یک غذا محسوب میشود که بر سیستم گوارش انسان تأثیر میگذارد و رنگها یکی از غذاهای دیداری هم به حساب میآیند.
خیراندیش با بیان اینکه آنچه که میاندیشیم و در پندار ما جاری است، یک غذا محسوب میشود، ادامه داد: با پندار منفی میتوان سمی در پیکر کسی پدید آورد که نابودش کرده و با پندار مثبت میتوان چنان بدن را واکسینه کرد که تمام سموم را دفع کند. غذای جذبی نیز از طریق پوست مصرف میشود و از انواع آن میتوان به استفاده از روغنها، بستن قسمتی از بدن با شال پشمی و استفاده از تشک و زیرانداز مناسب مانند پشم و پنبه اشاره کرد.
وی اضافه کرد: آنچه را که استشمام میکنیم، غذا محسوب میشود و در ذائقه انسان تأثیر میگذارد. بوهای گرم مثل بوی گل، اشتها را زیاد و بوهای سرد مثل بوهای شیمیایی، اشتها را کم میکند.
این متخصص طب سنتی با بیان اینکه تمام انسانها نیازمند غذای انسی هستند، گفت: غذای انس همان همدلی و مأنوس بودن است و بهترین تعریف غذای انس، زندگی با کسانی میباشد که همفکر و همدل هستند.
وی با اشاره به اینکه یکی از نشانههای سلامت جامعه، سلامت جنسی آن است، ادامه داد: همه انسانها نیاز به محبت ورزیدن و مورد محبت واقع شدن دارند. اگر این نیاز از طریق طبیعی برآورده شود که هیچ، وگرنه انسان نیاز خود را از طریق غیر طبیعی تأمین میکند.
خیراندیش تصریح کرد: اگر این هشت نیاز اساسی اشاره شده رعایت شود، فرد از نظر جسمی و روحی متعادل شده و دیگر طول عمر یک معجزه تلقی نمیشود.