پاسخ آیت‌الله معرفت به شبهات مستشرقان قابل ستایش است
کد خبر: 3666293
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
آیت‌الله العظمی سبحانی:

پاسخ آیت‌الله معرفت به شبهات مستشرقان قابل ستایش است

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی سبحانی با اشاره به خدمات علمی ماندگار و جاودان علامه معرفت تاکید کرد: یکی از خدمات ماندگار ایشان پاسخی است که به شبهات مستشرقان در مورد قرآن در کتاب شبهات و ردود ارایه کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی امروز دوم آذرماه در پیامی به همایش بررسی آراء تفسیری علامه معرفت تاکید کرد: خداوند اسباب ارزش انسان را در دو چیز می‌داند؛ اول ایمان که وسیله همه کمالات است و در درجه دوم علم و دانش؛ قرآن فرموده که ما درجه این دو گروه را بالا برده و پاداش بیشتری می‌دهیم.
وی افزود: این همایش برای بزرگداشت محدث و مفسر و صاحب کمالات برگزار شده و بسیار کار خوبی است و باید بیشتر هم معرفی شوند زیرا خداوند توفیق زیادی به ایشان داده بود که از جمله این توفیقات انتشار علوم قرآنی به چند زبان است.
این مرجع تقلید و مفسر قرآن عنوان کرد: در گذشته، مباحث علوم قرآنی در تفاسیر آمده است مانند آنچه مرحوم بلاغی و علامه طباطبایی انجام داده‌اند اما کسی که مستقلا به عربی علوم قرآنی را نوشته مرحوم معرفت بودند که آن را چند جلد چاپ و منتشر کردند.
آیت الله سبحانی بیان کرد: از جمله خدمات ایشان، خدمات تفسیری است که خدمت بزرگی بوده هرچند به پایان نرسیده است؛ ایشان احادیثی را که در مورد تفسیر وارد شده اعم از اهل سنت و شیعه، در یکجا جمع کرده و به عنوان اثری جاودان از خود به یادگار گذاشته است.
این مرجع تقلید با اشاره به خدمات آیت‌الله معرفت در نجف عنوان کرد: یکی از کسانی که آثار امام را از عربی به فارسی منتشر کرده است آیت الله معرفت بود که خدمت بزرگی به انقلاب محسوب می‌شود؛ ایشان در انقلاب حضور داشت و من مقام ایشان را والاتر از آن می دانم که بتوانم وظیفه خود را نسبت به وی ادا کنم.
وی تاکید کرد: این همایشات سبب دعوت نسل حاضر به کسب علم مخصوصا در علوم دینی می‌شود البته ما وظیفه داریم همیشه به عالمان و علما احترام بگذاریم زیرا قرآن نیز ملاک ارزش را دو چیز یعنی علم و ایمان می‌داند.
آیت‌الله سبحانی اظهار کرد: مستشرقین 200 سال است که اتاق فکر  در مورد اسلام ایجاد کرده‌اند تا پایه‌های اسلامی را متزلزل کنند؛ آنان زبان عربی را فراگرفته و تاریخ و قرآن و حدیث ما را مطالعه کرده و کتبی در مورد ضعف قرآن نوشته‌اند.
وی افزود: آیت الله معرفت با دقت کامل همه شبهات آنان در باب قرآن را جمع‌آوری کرده و تحت عنوان شبهات و ردود منتشر کرد البته قبل از ایشان مرحوم بلاغی نیز این کار را انجام داده ولی کار مرحوم معرفت گسترده‌تر و وسیعتر بوده است.
این مفسر قرآن با بیان اینکه تمهید فی علوم قرآن، شبهات و ردود از ارزش خوبی برخوردار است تصریح کرد: بعد از اینکه ایشان به ایران آمد ما با یکدیگر آشنا شدیم و هر دو عضو دایرة المعارف جهان اسلام هستیم و همفکری داشتیم و حتی برای کتاب شبهات، برخی کتب مستشرقین را بنده در اختیار ایشان گذاشتم و ایشان پاسخ به آن را آغاز کردند.
captcha