پس از موگابه چه خواهد شد؟/ مسن‌ترین رهبران جهان
کد خبر: 3666239
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

پس از موگابه چه خواهد شد؟/ مسن‌ترین رهبران جهان

«رابرت موگابه» ۹۳ ساله تا پیش از اسعتفا در روز سه شنبه پیرترین رهبر در جهان محسوب می شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از شفقنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد رابرت موگابه که سه‌ شنبه همزمان با بالا گرفتن فشارها از سوی ارتش زیمبابوه از ریاست جمهوری استعفا داد، به ۳۷ سال سلطه بر این کشور در جنوب آفریقا پایان داد.
به گزارش شفقنا به نقل از جماران، او پیش از این از لحاظ سنی بسیار بالاتر از رهبران جهانی قرار داشت که برخی حتی در سنین پایین تصدی مقامات کشوری خود را برعهده دارند.
در ادامه جا دارد بر پیرترین رهبران جهان نگاهی بیاندازیم؛
دو رهبر بالای ۹۰ سال
ملکه الیزابت دوم ۹۱ ساله پس از برکناری موگابه از قدرت، از شب گذشته عنوان پیرترین رهبر جهانی را به خود تعلق داده است. او همچنین رکورد طولانی‌ ترین دوره سلطنت در تاریخ انگلیس را سپتامبر ۲۰۱۵ از آن خود کرد که پیشتر متعلق به ملکه «ویکتوریا» مادر بزرگ او بود.
«الباجی قائد السبسی» رئیس ‌جمهور ۹۰ ساله تونس در جایگاه بعدی قرار دارد. او دومین رهبر پیر جهان است که سال ۲۰۱۴ به شکل دموکراتیک در این سمت انتخاب شد؛ نه آنکه آن را به ارث برده باشد. السبسی پس از بهار عربی در اولین انتخابات آزاد روی کار آمد.
رهبران پیر آفریقایی
«پل بیا»‌ رئیس‌ جمهور ۸۴ ساله کامرون از سال ۱۹۸۲ بر مسند قدرت نشسته است و در سال ۲۰۱۱، برای ششمین دور در انتخابات ریاست جمهوری هفت ساله این کشور انتخاب شد.
«عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهور ۸۰ ساله الجزایر از سال ۱۹۹۹ بر قدرت در این کشور سلطه داشته و در سال ۲۰۱۴ برای چهارمین دور انتخاب شد. پس از سکته ای که وی در سال ۲۰۱۳ تجربه کرد، گمانه زنی هایی در مورد وخامت حال او مطرح شده است.
رهبران بالای ۸۰
«شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر ۸۸ ساله کویت در ژانویه ۲۰۰۶ و پس از مرگ برادر ناتنی ‌اش و اینکه جانشین او یعنی «شیخ سعد» احتمالا به دلیل ابتلا به بیماری آلزایمر نتوانست سوگند یاد کند، پنجمین امیر کویت شد.
«آکیهیتو» امپراتور ۸۳ ساله ژاپن در سال ۱۹۸۹ و پس از مرگ پدرش به قدرت رسید. در ژوئن ۲۰۱۷ لایحه ‌ای در پارلمان ژاپن به تصویب رسید که به او اجازه می ‌دهد به نفع پسر بزرگش از قدرت کنار برود. او ابراز نگرانی کرد که به علت بالا بودن سن و ناتوانی از اجرای وظایفش باز بماند. چنانچه او داوطلبانه از قدرت کنار برود، اولین امپراتوری می ‌شود که در دو قرن گذشته دست به چنین اقدامی می ‌زند.
«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه ۸۱ ساله عربستان ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ و پس از مرگ برادر ناتنی ‌اش «عبدالله» به قدرت رسید. اخیرا هم شایعاتی مبنی بر احتمال کناره ‌گیری او و روی کار آمدن «محمد بن سلمان» پسر محبوبش که از ژوئن ۲۰۱۷ ولیعهد شده، منتشر شده است.
شاه «هارالد پنجم» ۸۰ ساله از سال ۱۹۹۱ در قدرت است.
دیگر مناطق غیرآفریقایی
«رائول کاسترو» ۸۶ ساله رئیس ‌جمهور کوبا از سال ۲۰۰۶ کفیل ریاست جمهوری بود و قدرت را از برادر انقلابی ‌اش «فیدل» به ارث برد و به طور کامل در سال ۲۰۰۸ این سمت را در دست گرفت. او مجددا در سال ۲۰۱۳ هم انتخاب شد. او اعلام کرده است که این آخرین دوره تصدی اوست و ۲۰۱۸ کناره ‌گیری می ‌کند و قدرت را به نسل جدید می سپارد.
«پاپ فرانسیس» ۸۰ ساله در مارس ۲۰۱۳ به عنوان رهبر کاتولیک های جهان انتخاب شد.
«بونهانگ ووراچیت» رئیس جمهور ۸۰ ساله لائوس از سال ۲۰۱۶ قدرت را در این کشور کوچک که بین چین و تایلند واقع است، در دست دارد.

captcha