احیای جایزه ادبی«یوسف» پس از چهار سال/اضافه شدن بخش مدافعان حرم به جایزه
کد خبر: 3665519
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴

احیای جایزه ادبی«یوسف» پس از چهار سال/اضافه شدن بخش مدافعان حرم به جایزه

گروه ادب: هفتمین جایزه ادبی «یوسف» که تا سال 92 شش دوره آن به همت سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شده بود، پس از وقفه‌ای 4 ساله با اضافه شدن بخش مدافعان حرم در حوزه داستان کوتاه دفاع مقدس در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری هفتمین جایزه ادبی «یوسف» پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 30 آبان با حضور سرتیپ دوم ستاد حمیدرضا گرامی؛ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس  در سالن کنفرانس ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.

گرامی در ابتدای این نشست به تلاش‌های سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در ثبت و گردآوری حماسه بزرگ هشت سال دفاع مقدس در قالب آثار ادبی و مکتوب اشاره کرد و گفت: همواره سعی کرده و می‌کنیم که همراه و همسو با ادبیات غنی ایران، در زمینه ترویج حماسه دفاع مقدس که به فرموده فرماندهی کل قوا گنج عظیمی است بپردازیم و آن را به نحو شایسته‌ای به نسل آینده منتقل کنیم.

وی ادامه داد: این نشست هم در آستانه برگزاری مراسم اختتامیه هفتمین جایزه ادبی «یوسف» منعقد شده است تا با تلاش اصحاب رسانه و خبرنگاران سعی همکاران در دبیرخانه و شورای سیاستگذاری این جایزه در راستای اهدافی که به آن اشاره شد، این مطلوب به طرز شایسته‌ای بازتاب و انعکاس رسانه‌ای به منظور اطلاع همه علاقه‌مندان صورت گیرد.

سرتیپ گرامی به دیگر اقدامات صورت گرفته در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اشاره کرد و تصریح کرد: فعالیت در حوزه شعر دفاع مقدس در قالب برگزاری کنگره، جشنواره کتاب سال دفاع مقدس و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی و خارجی از جمله دیگر کارهایی است که این سازمان در دستور کار خود دارد که به عنوان نمونه می‌توانم به نمایشگاه کتاب فرانکفورت اشاره کنم که در آن حضور موفق و پررنگی داشتیم و این حضور دستاوردهای گرانسنگی برای ما داشت.

وی به اهداف عالی برگزاری رویدادها و جشنواره‌های برگزار شده از سوی سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: مراد از برگزاری این جشنواره‌ها و جایزه‌ها تنها برگزاری صرف یک برنامه که در آن پاسداشت از نویسندگان و فعالان ادبی نیست بلکه به دنبال آن هستیم که این فرهنگ ارزشی و غنی را از طریق ادبیات و مکتوبات ادبی به طرز شایسته‌ای به نسل آینده که قطعاً برای آنها ارزش افزوده خواهد داشت منتقل نماییم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در ادامه گفت: پایگاه خبری و سایت جایزه ادبی «یوسف» راه‌اندازی شده است و دبیرخانه آن دائمی است و مطالب نویسندگان به طور دائم روی آن بارگذاری خواهد شد  و همینجا از همه علاقه‌مندان به حوزه ادبیات دفاع مقدس و مقاومت دعوت می‌کنم که در مراسم اختتامیه هفتمین جایزه ادبی«یوسف» که فردا چهارشنبه اول آذر از ساعت 15 تا 17 در تالار سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد حضور بهم رسانند.

وی به متوقف ماندن برگزاری این جایزه طی چهار سال گذشته اشاره کرد و افزود: واقعیت آن است که ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس متکی به تشکیلات برای برگزاری و ارائه برنامه‌های فرهنگی هستیم و برگزار نشدن این جایزه طی این سال‌ها یعنی از سال 92 به این سو به این دلیل بوده است که متأسفانه به دلیل تغییر و تحول در چارت اداری و کاری نتوانستیم با نویسندگان و چهره‌های فعال ادبی تعاملی داشته باشیم.

گرامی تأکید کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس دارای اساسنامه ای است که این اساسنامه در ابعاد فرهنگی سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس را مکلف به برگزاری جشنواره کتاب سال دفاع مقدس کرده است که ان شاء‌الله ظرف دو ماه آینده این جایزه نیز به مراحل اجرایی خواهد رسید و در نظر داریم بیش از 2 هزار کتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس را در قالب 16 گروه داوری مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم؛ کنگره شعر دفاع مقدس نیز از جمله دیگر برنامه‌های این سازمان است که عزم جدی برای برگزاری آن داریم.

این گزارش حاکی است در ادامه این نشست مسعود امیرخانی؛ دبیر هفتمین جایزه ادبی«یوسف» به ایراد سخن پرداخت و گفت: این جایزه از سال 85 در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کلید خورد که تا سال 92 نیز 6 دوره آن با هدف شناسایی استعدادهای ادبی در حوزه دفاع مقدس و کمک به خلق داستان در این حوزه برگزار شد.

وی ادامه داد:  ژانر این جایزه داستان کوتاه است که موضوع اصلی آن دفاع مقدس است اما از امسال به ابتکار مسئولان در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، موضوع مدافعان حرم نیز به آن اضافه شده است؛ این جایزه در اصل برای حضور نویسندگان غیرحرفه‌ای طراحی شده است که با حضور در آن به محک خود در زمینه داستان‌نویسی پرداخت و از سوی دیگر توسط مسئولان سازمان و کارشناسان ادبی استعدادیابی هدفمندی نیز در میان آثار آنها به عمل آید.

امیرخانی با اشاره به اینکه مشارکت خوبی در دوره هفتم این جایزه از سوی نویسندگان در سراسر کشور صورت گرفته است گفت: با وجود غیرحرفه‌ای بودن این جایزه اما انصافاً آثار کیفی و مطلوبی را در جشنواره شاهد هستیم و معادل این جایزه در سطح حرفه‌ای جشنواره کتاب سال دفاع مقدس است که سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس متولی برگزاری آن است.

دبیر هفتمین جایزه ادبی«یوسف» تصریح کرد: فراخوان این دوره از جایزه  اسفندماه سال گذشته در سراسر کشور منتشر شد و مهلت ارسال آثار تا خرداد سال جاری تعیین شده بود که در نهایت 1025 داستان کوتاه به دبیرخانه واصل شد و آثار در سه مرحله داوری شد، در مرحله نخست آثار از منظر حداقل‌های داستانی و ارزش‌های محتوایی مورد بررسی توسط دو داور مورد ارزیابی قرار گرفت که در این مرحله 355 داستان به مرحله بعد راه پیدا کردند، در مرحله دوم آثار توسط 3 داور دیگر بررسی شد که در نهایت 53 اثر نامزد دریافت جایزه به مرحله سوم راه پیدا کردند که در مرحله نهایی با حضور 5 داور 20 اثر برگزیده به مراسم اختتامیه معرفی خواهند شد.

وی افزود: از 20 اثر برگزیده این جایزه، 3 اثر رتبه اول تا سوم را احراز خواهند کرد و 17 اثر نیز شایسته تقدیر معرفی خواهند شد که اسامی آنها به منظور دریافت جایزه فردا در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد ضمن آنکه فردا رونمایی از کتاب آثار برگزیده این دوره از جایزه را با عنوان«یوسف 7» در مراسم اختتامیه خواهیم داشت.

امیرخانی در ادامه گفت: عمده آثاری که در این دوره از جایزه به دبیرخانه ارسال شدند  درونمایه‌ای شامل تأثیر جنگ بر زندگی غیرنظامیان، توجه به اقشار مختلف، نگاه ستایش‌انگیز و از جان گذشتگی جوانان در دوران جنگ، انتظار و مشکلات خانواده شهدا و توجه به اقیلم روستایی را در خود داشتند و اغلب داستان‌نویسان این دوره از جایزه متولدین دهه 60 بودند یعنی نسلی که در بحبوحه دفاع مقدس یا به دنیا آمده بودند و یا دوران خردسالی و کودکی را پشت سر می‌گذاشتند.

دبیر هفتمین جایزه ادبی «یوسف» تأکید کرد: استان تهران با 155 اثر، استان خراسان رضوی با 123 اثر، استان خوزستان با 79 اثر، استان آذربایجان شرقی با 77 اثر، استان قم با 62 اثر، استان همدان با 58 اثر، استان اصفهان با 54 اثر و استان فارس با 50 اثر بیشترین مشارکت را در این دوره از جایزه داشتند و بعد از آنها استان‌های زنجان، اردبیل، گیلان و قزوین و... در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

امیرخانی در مورد جوایز این دوره از جایزه ادبی«یوسف» گفت: جایزه نفر نخست؛ 5 میلیون تومان+ لوح تقدیر و تندیس، جایزه نفر دوم؛ 3 میلیون تومان+ لوح تقدیر و تندیس، جایزه نفر سوم؛ 2میلیون تومان + لوح تقدیر و تندیس در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: برای نفرات شایسته تقدیر  از نفر چهارم تا دوازدهم یک میلیون  و پانصدهزارتومان و از نفر 13 تا 20 نیز جایزه یک میلیون تومانی در نظر گرفته شده است که علاوه بر آن به این نفرات لوح تقدیر و تندیس جایزه نیز تعلق خواهد گرفت.

دبیر هفتمین جایزه دبی«یوسف» در پاسخ به پرسش خبرنگاران ایکنا که چه تعداد از آثار این دوره از جایزه به موضوع مدافعان حرم اختصاص یافته است گفت: آثار کمی در این حوزه به دبیرخانه ارسال شد که البته چندان به لحاظ کیفی نیز قابل اعتنا نبود دلیل آن هم این است که در این زمینه با توجه به تازه بودن مقوله مدافعان حرم مستندنگاری کمتری به نسبت دفاع مقدس  صورت گرفته است.

captcha