مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام نتایج مرحله دوم دوازدهمین آزمون اعطای مدرک به حفاظ
کد خبر: 3659993
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام نتایج مرحله دوم دوازدهمین آزمون اعطای مدرک به حفاظ

گروه فعالیت‌های قرآنی: خبر اعلام نتایج مرحله دوم دوازدهمین آزمون اعطای مدرک به حفاظ یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، 13 آبان‌ماه بود.

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام نتایج مرحله دوم دوازدهمین آزمون اعطای مدرک به حفاظ
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، خبر اعلام نتایج مرحله دوم دوازدهمین آزمون اعطای مدرک به حفاظ یکی از اخبار قرآنی مهمی بود که طی امروز شنبه، 13 آیان‌ماه در صفحات معارفی اغلب خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مهم کشور منتشر شد.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 13 آبان‌ماه و تا ساعت 14:30 تعداد یازده خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که از این تعداد تنها چهار خبر در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز با توجه به نزدیکی به ایام اربعین حسینی در این حوزه قرار دارد.
«جدیدترین حافظان کل، ۲۰ جزء و ۱۰ جزء قرآن کشور مشخص شدند»، «مستندی از حضور قاری ممتاز ایرانی در راهپیمایی اربعین حسینی»، «تلاوتی جدید از علی خشنود در کرسی نفحات‌القرآن» و «تلاوت جدید برخورداری در کرسی نفحات القرآن» عناوین چهار خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم هستند تا این لحظه منتشر شده‌اند.
همچنین،‌ «آیا «اربعینِ» فعلی، در امتداد اربعین‌های گذشته است؟»، «ویژه‌برنامه‌ بین‌المللی آغاز راهپیمایی‌ اربعین و بزرگداشت شهدای‌ جهان‌ اسلام»، «کاروان‌ اهل سنت ایران راهی کربلا شد»، «تئاتر شهر از امشب میزبان مجالس تعزیه می‌شود»، «برپایی موکب زائران کودک در پیاده روی اربعین حسینی»، «ستون‌های این جاده را ما به‌ شوق حرم می‌شماریم»، «نواهای قدیمی از امشب در «نغمه عشاق»» نیز عناوین دیگر اخبار معارفی این صفحه طی امروز هستند.
همچنین، از سه تیتر اصلی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم نیز تاکنون تنها یک تیتر با عنوان «آیا «اربعینِ» فعلی، در امتداد اربعین‌های گذشته است؟» به روزرسانی شده است و دو تیتر دیگر این صفحه مربوط به روز گذشته می‌باشند.
در بخشی از خبر «جدیدترین حافظان کل، ۲۰ جزء و ۱۰ جزء قرآن کشور مشخص شدند»  که یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه است و اغلب خبرگزاری‌ها نیز در صفحات معارفی امروز خود به آن پرداخته‌اند آمده است: «نتایج مرحله شفاهی دوازدهمین دوره آزمون جامع اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم که تابستان امسال برگزار شده بود امروز از طریق دبیرخانه ارزیابی و اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم اعلام شد و از طریق سایت این دبیرخانه و فقط از طرق رایانه، برای شرکت‌کنندگان در آزمون قابل رؤیت است. همچنین، تعداد قطعی قبول‌شدگان این آزمون هفته آینده، پس از رسیدگی به اعتراضات احتمالی اعلام می‌شود.
مرحله اول دوازدهمین دوره آزمون جامع اعطای مدرک به حافظان قرآن کریم روز جمعه 22 اردیبهشت‌ماه با حضور بیش از 7 هزار حافظ کل، 20 جزء، 10 جزء و 5 جزء (آزمایشی) قرآن کریم به صورت کتبی در سراسر کشور برگزار شد و قبول‌شدگان در آن به مرحله شفاهی راه‌یافتند و اینک قبول‌شدگان در مرحله شفاهی، جدیدترین حافظان قرآن کشور که در یک آزمون رسمی شناسایی شده‌اند، محسوب می‌شوند.
طبق قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی حافظان کل، 20 جزء و 10 جزء قرآن کریم مذکور به ترتیب به عنوان حافظ درجه سه (با عنوان اعطایی حافظ کل قرآن)، حافظ درجه چهار و حافظ درجه پنج شناخته می‌شوند».
فارس
اخبار امروز خبرگزاری فارس در صفحه فعالیت‌های قرآنی این خبرگزاری طبق روال معمول این صفحه با خبر تلاوت ترتیل صفحه 215 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه نیز شش خبر دیگر با عناوین «نتایج مرحله دوم آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان اعلام شد»، «دلایل متغیر بودن روزی انسان‌ها در دنیا/ آیا تفاوت درآمد با عدالت سازگار است؟»، «جدیدترین تلاوت علی‌ قاسم‌آبادی در مسجدجامع لویزان»، «زمان دقیق تشکیل اتحادیه واحد کشوری مشخص نیست/ تلاش برای ادغام دو اتحادیه تا پایان سال»، «اگر مردم قیامت را باور کنند یک قدم به ‌سوی فساد برنمی‌دارند» و نیز «مستندی از اولین حضور احمد ابوالقاسمی در پیاده‌روی اربعین» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده است که بیشتر این اخبار در حوزه قرآنی قرار دارند.
تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری فارس نیز مربوط به خبر «زمان دقیق تشکیل اتحادیه واحد کشوری مشخص نیست/ تلاش برای اذعام دو اتحادیه تا پایان سال» است که در گفت‌و‌گو با مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «قره‌شیخلو با اشاره به زمان تشکیل اتحادیه واحد کشوری، اظهار داشت: اتحادیه‌های واحد استانی تشکیل شده است و بر اساس تصمیم هیأت رسیدگی، اتحادیه‌های کشوری هم پس از آن باید ادغام شوند.
وی با بیان اینکه زمان دقیقی برای تشکیل اتحادیه مدغم تعیین نشده است، افزود: تلاش می‌کنیم مقدمات تشکیل اتحادیه واحد کشوری تا پایان سال صورت گیرد تا سال آینده به استان‌ها نیز ابلاغ شود.
قره‌شخلو در ادامه به تغییر مدیریت معاونت قرآن و عترت ارشاد اشاره کرد و گفت: آقای فقهی‌زاده به طور حتم تلاش می‌کند تا اقدامی که سال‌ها در پی آن بودیم تحقق یابد. ادغام اتحادیه 31 استان انجام شده که اقدام قابل تقدیری است و امیدواریم تا پایان سال تکلیف اتحادیه واحد کشوری نیز مشخص شود تا بتوانیم با آیین‌نامه جدید فعالیت‌ها را پویاتر کنیم».
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این لحظه تنها یک خبر را بر روی خروجی دین و اندیشه خود منتشر کرده است که این خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد.
«احکام زیارت اربعین از منظر رهبر انقلاب/ اخذ ویزا واجب است؟» تنها خبر امروز این صفحه از خبرگزاری ایسنا است که تاکنون منتشر شده است. همچنین، این خبر که در رابطه با پاسخ مقام معظم رهبری به پرسش‌های مطرح شده در رابطه با احکام پیاده‌روی و زیارت اربعینی است، به عنوان تیتر اصلی صفحه دین و اندیشه ایسنا نیز انتخاب شده است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت تنها دو خبر را بر روی خروجی معارف خود منتشر کرده است که یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.
گزارشی با عنوان «13 آبان، تبلور عزم همیشگی ایرانیان برای شکست استکبار جهانی» و خبر دیگری با عنوان «نزدیک کردن مفاهیم قرآن و عترت به زبان مردم از اولویت‌های این معاونت است» دو خبر امروز این صفحه از خبرگزاری ایرنا هستند که خبر دوم خبری در حوزه قرآنی است.  
همچنین، در بخشی از تنها خبر قرآنی این صفحه که با عنوان «نزدیک کردن مفاهیم قرآن و عترت به زبان مردم از اولویت‌های این معاونت است» و در گفت‌و‌گو با عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون جدید قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده، آمده است: «فقهی‌زاده اظهار داشت: اهالی رسانه می‌توانند با انعکاس درست و صحیح عملکرد و فعالیت‌های دستگاه‌ها، افکار عمومی را با واقعیات و آنچه صورت گرفته آشنا کنند.
وی افزود: رسانه‌ها باید آنچه هست و روی داده منعکس کرده و از بزرگنمایی و کاستن از مطالب بپرهیزند زیرا آنچه موجب افزایش مخاطب به عنوان سرمایه اصلی رسانه می شود همین بیان درست، کامل و به موقع اخبار و اطلاعات است.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روند شروع به کار و نحوه فعالیت در این معاونت اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی و مهم من در این معاونت نزدیک تر کردن مفاهیم قرآن و عترت طاهره به زبان مردم و بردن آموزه های ناب قرآنی و ائمه اطهار (ع) به خانه ها است.
وی از فرهنگ و گفتمان سازی به عنوان دیگر هدف و اولویت خود در معاونت قران و عترت نام برد و اظهار داشت: بی شک تحقق این مهم در همکاری و هم افزایی و تلاش و همکاری دیگر بخش های مرتبط است».  
باشگاه خبرنگاران جوان
تعداد پنج خبر طی امروز و تا این زمان بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده است که هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه قرآنی قرار ندارند.
«ماجرای دانشمندی که در کام زمین فرو رفت»، «مسیر نجف تا کربلا چند کیلومتر است؟»، «زندگی نامه شهید علوی»، ‌«زندگی نامه شهید کاملی» و «خدمت‌رسانی ۳۰۰ بسیجی در موکب امام رضا (ع)» عناوین اخبار امروز این صفحه از باشگاه خبرنگاران جوان را تشکیل می‌دهند.
 اخبار صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز همانند صفحات معارفی اغلب خبرگزاری‌های دیگر این روزها بیشتر در رابطه با پوشش مراسم اربعین حسینی منتشر می‌شود و رنگ و بوی عترت دارد.
مهر
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده، خبری با عنوان «دوری از قرآن باعث کمرنگ شدن اخلاق انسانی و اسلامی در جامعه شده است»، است که در رابطه با پیام آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به اولین مسابقات قرآن و تواشیح کارگران کشور و طی روز پنجشنبه، 11 آبان‌ماه منتشر شده است. همچنین، تیتر اصلی این صفحه نیز مربوط به روز شنبه، ششم آبان‌ماه است که از آن روز تاکنون هنوز به‌روزرسانی نشده است.  
میزان
تعداد دو خبر نیز طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی دین و اندیشه خبرگزاری میزان که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت‌ می‌کند، منتشر شده است که این دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآنی قرار ندارند.
«وحدت مثال زدنی شیعیان در مسیر پیاده روی اربعین/کفاشی که کفش زائران را با واکس از غبار راه پاک می‌کند»‌، «گناه دلیل ورود بلا و مشکلات به زندگی انسان است/توفیق ترک گناه، آرامش به دنبال دارد» اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری میزان را تشکیل می‌دهند که از ساعت 9 تا 13 برو روی خروجی قرار گرفته‌اند.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در صفحه معارف شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «اهمیت و نقش زیارت اربعین» به قلم احمدرضا دردشتی کرده است که در بخشی از این مطلب آمده است: «مروری گذرا بر روایات پیامبر و اهل‌ بیت(ع) به خوبی نشان می‌دهد که از منظر فرهنگ ناب شیعه، زیارت امام حسین(ع)، ‌گریه و سوگواری بر مصائب آن امام و بزرگداشت ایام شهادت آن حضرت و یاران مظلومش، از جایگاه بلند و برجسته‌ای برخوردار است. روایات معتبر اسلامی از اهمیت این مسئله و تأکید پیشوایان دین بر زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره جانبازی‌های شهیدان کربلا حکایت می‌کند. تعابیری که در روایات ما در این باره وارد شده و پاداش‌های گوناگونی که بر این امر مژده داده شده است، بسیار شگفت‌انگیز است.
امام صادق(ع) فرمود: خداوند خیر هر کس را بخواهد، دوستی امام حسین و دوستی زیارت او را در دلش می‌افکند و برای هر کس بد بخواهد، بغض امام حسین و بغض زیارت او را در قلبش قرار می‌دهد، امام رضا(ع) فرمود: هر کس اباعبدالله را در کنار نهر فرات زیارت کند، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرش زیارت کرده است.
محمد بن مسلم از امام باقر(ع) روایت کرده است که فرمود: اگر مردم می‌دانستند چه برکاتی در زیارت امام حسین(ع) نهفته است، از ‌اشتیاق زیارت او می‌مردند و نفس‌هاشان از حسرت به شماره می‌افتاد! گفتم مگر چه برکاتی در زیارت امام حسین(ع) نهفته است؟ امام(ع) فرمود: هر کس امام حسین(ع) را از روی ‌اشتیاق زیارت کند، خداوند پاداش هزار حج مقبول و هزار عمر پاکیزه و پاداش هزار شهید از شهدای بدر و پاداش هزار روزه‌دار و ثواب هزار صدقه مقبول و پاداش آزادی بنده‌‌ای که برای خدا آزاد شده باشد، برای او مقرر می‌فرماید!».

captcha