حکایت عبرت آموز فشار قبر سعد بن معاذ / نماز عصاره و خلاصه زندگی
کد خبر: 3652005
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳

حکایت عبرت آموز فشار قبر سعد بن معاذ / نماز عصاره و خلاصه زندگی

کانون خبرنگاران نبأ: آیت الله جاودان در درس اخلاق هفتگی خود گفت: سعد بن معاذ مرد بسیار خوبی بود که در جنگ خیبر زخمی و سپس شهید شد و پیامبر (ص) شخصا او را دفن نمود.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ،آیت الله محمد علی جاودان، استاد حوزه علمیه شامگاه چهارشنبه 19 مهرماه در جلسه هفتگی درس اخلاق خود که در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، مسئله گوش کردن را به شرط دقت کردن خیلی خوب دانست و گفت: مسئله گوش کردن و دانستن بسیار خوب است و در این مورد دو قدم است که قدم اول شنیدن و آموختن و قدم دوم همت کردن و عمل نمودن است.

آیت الله جاودان به فرمانبرداری همه موجودات و ذرات اشاره و بیان کرد: ما بعد از این عالم به عالمی می رویم که در آنجا همه ذره ذره آن عالم در برابر خداوند تسلیم هستند و خداوند را سجده می کنند و فرمانبر خدا هستند.

وی ادامه داد: همه موجودات هم الان، هم در آینده و هم در گذشته در برابر خداوند سر تسلیم بر خاک نهاده اند، فقط انسان است که سر از فرمان بیرون می برد.

علت چرایی اینکه برخی انسانها از فرمان خدا سرپیچی می کنند

آیت الله جاودان به علت سرپیچی انسان از فرمان خدا اشاره و اظهار کرد: انسان که از فرمان خدا سرپیچی می کند این سرپیچی کردنش نیز به فرمان خداوند است و طبق خواسته و اراده خدا انسان از خدا سرپیچی می کند. یعنی خداوند متعال انسان را آزاد خلق کرده که می تواند فرمانبری خداوند را انجام دهد یا اینکه از فرمان خدا سرپیچی کند و هر طرفی را انتخاب کند و برود به خواست خداوند است.

وی ادامه داد: انسان تنها موجودی است که خداوند خواسته او آزاد باشد و هر کاری که خودش دلش خواست انجام دهد. بنابراین انسان می تواند به خواست خود راه راست یا راه کج را انتخاب کند و انتخاب هر کدام به خواست خداوند بوده که او را آزاد خالق کرده است.

این استاد حوزوی افزود: بنابراین ما هیچ کاری خلاف خلقت و خواست خدا انجام نمی دهیم و چون خلقت ما آزاد است می توانیم خوبی یا بدی را انتخاب کنیم و این انتخاب دست خودمان است.

بهشت و جهنم به انتخاب خودمان

آیت الله جاودان با بیان اینکه بهشت و جهنم را خودمان انتخاب می کنیم، گفت: هیچ کس بهشت و جهنم نمی رود مگر به خواست و اراده و انتخاب خودش آن را انتخاب می کند.

وی ادامه داد: پس اگر کار خوب انجام دهید به جایی می رسید که هیچ موجود دیگری آنجا را حتی خیال هم نمی کند. جایگاهی که برای انسان آماده و تقدیر شده هیچ کس دیگری به آن جایگاه راه ندارد ، حتی فرشتگان هم به خیالشان خطور هم نمی کند. در نقطه مقابل هم انسان در بدی سه حالت دارد یا مثل حیوان است ، یا حیوان است و یا اینکه از حیوان هم بدتر است و تا بی نهایت می تواند بد باشد.

بی اختیار شدن انسان بعد از رفتن از این دنیا

آیت الله جاودان به بی اختیار بودن انسان بعد از مرگ اشاره و افزود: در این عالم به انسان آزادی داده اند اما بعد از اینکه از این عالم بروید یک ذره هم دیگر اختیار ندارید و طبق قانون قطعی آن عالم اداره می شود. تا جان از بدن خارج شد دیگر تحت اختیار خودتان نیستید و در آن عالم همه اش فرمانبری است.

حکایت عبرت آموز سعد بن معاذ

آیت الله جاودان در ادامه به طور خلاصه به حکایت عبرت آموز فشار قبر سعد بن معاذ اشاره نمود و گفت: سعد بن معاذ مرد بسیار خوبی بود که در جنگ خیبر زخمی و سپس شهید شد و پیامبر (ص) شخصا او را دفن نمود و در مراسم تشیع به احترامش با پای پیاده آمد و احترام زیادی به وی نمود تا جایی که مادر سعد بن معاذ گفت: گوارا باد بر تو بهشت. که پیامبر (ص) در پاسخ وی گفت: چه حرفی بود که زدی همین الان قبر او را فشار داد چون در منزل با زن و بچه اش بد اخلاق بوده است.

وی ادامه داد: با اینکه سعد بن معاذ شهید بود و در تشیع جنازه اش فرشتگان هم آمده بودند و پیامبر (ص) هم چنین احترامی به وی نمود اما چون یک اخلاق ناپسند داشت و با زن و بچه اش بد اخلاق بود دچار فشار قبر شد. این یک قانون است که اگر کسی با زن و بچه اش بد اخلاق باشد ، فشار قبر می کشد و اگر توبه کند و خوش اخلاق شود این قانون عوض می شود و فشار قبر نمی کشد.

آیت الله جاودان افزود: حالا کسی سراسر عمرش را در این دنیا به نافرمانی خداوند سپری کرده و با مرگ به عالمی دیگر وارد می شود که آن عالم همه فرمانبردار خداوند هستند، در آن عالم کسی او را نمی شناسد و آن عالم هم او را نمی شناسد و کاملا در آنجا غریب است و مثل یک غریبه با او برخورد می کنند. اما کسی که در این دنیا صاحب شعور و فرمانبردار بوده در آن عالم دیگر غریبه نیست و همه او را می شناسند.

چشم و گوش طبیعی و باطنی

آیت الله جاودان سپس افزود: در بدو تولدمان یک حداقل حیاتی به ما داده است از جمله گوش ، چشم ، زبان و .... که این حداقل را حیوانات هم دارند اما اینها همه طبیعی است. اما برخی با تلاش و کار کردن چشم و گوشی باطنی برای خود می سازند که آنچه را دیگران نمی بینند آنها می بینند و می شنوند.

وی ادامه داد: در روایات هم هست که شیعیان ما دو چشم در سر و دو چشم در دل دارند که با چشم هایی که در دل دارند چیزهایی را می بینند که دیگران نمی بینند و گوش هایی دارند که چیزهایی را می شنوند که دیگران نمی شنوند.

راه رسیدن به حیات طیبه

آیت الله جاودان راه رسیدن به حیات طیبه را کسب عمل صالح دانست و گفت: هر کس که عمل صالح انجام بدهد به حیات طیبه می رسد و به عالمی می رود که همه پاک و صاحب شعور هستند و بین مرد و زن هم فرقی ندارد ، آنجا به عمل صالح نگاه می کنند.

وی ادامه داد: عمل صالح یعنی درست رفتار کردن است. با زن و بچه، با پدر و مادر، با همسر درست رفتار کنیم. نگفتند صبح تا شب نماز بخوانید بلکه گفتند کار درست انجام دهید. اگر سر نماز حواستان پرت است بدانید در بخشهای دیگر زندگی حواستان پرت بوده و کارتان را درست انجام ندادید، نماز عصاره و خلاصه زندگی شماست که اگر درست عمل کرده باشید در نماز حواستان پرت نخواهد شد.

امیرمحسن سلطان احمدی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۸ - ۱۱:۲۱
0
1
خیلی ممنون ❤️
از اطلاعات
captcha