فرهنگ تثبیت باور و ایمان را از حضرت حمزه(ع) فرا بگیریم
کد خبر: 3617435
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا(س):

فرهنگ تثبیت باور و ایمان را از حضرت حمزه(ع) فرا بگیریم

گروه معارف: مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد: مسئله باور و اعتقاد دینی در زندگی حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) می‌درخشد و ما باید فرهنگ تثبیت باور و ایمان را از حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) فرا بگیریم.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از قم، مراسم سوگواری به مناسبت سالگرد شهادت حضرت حمزه سید الشهدا(علیه‌السلام) و حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه‌السلام) روز دوشنبه 19 تیرماه با حضور اساتید، کارکنان و طلاب محترم جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.
در این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین شفیعی دارابی، مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) به ویژگی‌های برجسته حضرت حمزه سیدالشهدا(علیه‌السلام) و حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه‌السلام) اشاره و عنوان کرد: مسئله باور و اعتقادات دینی صحیح، سرلوحه کار همه انبیا و اولیای الهی به ویژه پیامبرگرامی اسلام و از جمله حضرت حمزه و عبدالعظیم حسنی(علیهماالسلام)، دو گل پرورده مکتب اسلام و اهل بیت(علیهم‌السلام) بوده است.
وی با تصریح بر اینکه باورها و اعتقادات دینی را جدی تلقی کنید، اظهار داشت: مسئله باورها و اعتقادات دینی در زندگی حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(علیهما السلام) هم به لحاظ عملی و به صورت رفتاری و کرداری و هم به لحاظ معرفتی و شناختی می‌درخشد.
مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) افزود: حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه‌السلام) که از نوادگان امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) است، چهار امام معصوم(علیهم‌السلام) را درک کردند و معرفت بالایی از معارف دینی داشتند، اما در زندگانی خویش دچار غرور نشدند و به دانسته‌های خود دل نبستند.
شفیعی دارابی تصریح کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه‌السلام) کوه معرفت هستند که محضر چهار امام معصوم(علیهم‌السلام ) را درک کردند و برای این که برای ما عبرت آموزی ایجاد کنند، محضر امام هادی(علیه‌السلام) مشرف می‌شوند و می‌فرمایند: شما امام و مقتدای من هستید و ذهن و جان و روح من با معارف اسلام گره خورده است، ایشان معارف دین از جمله توحید، معاد، نبوت و معاد و آیات الاحکام را به امام عرضه می‌کنند تا آن حضرت، ایمان و باور ایشان را بسنجند؛ ما این قضیه را در زندگانی حضرت حمزه سید الشهدا(علیه‌السلام) هم مشاهده می‌کنیم.
وی یادآور شد: زمانی که دعوت پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به دین اسلام علنی شد، حضرت حمزه(علیه‌السلام) جزء اولین مؤمنانی است که به پیامبر گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) ایمان آوردند.
مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن ادامه داد: آخرین شب زندگانی حضرت حمزه(علیه‌السلام)، پیامبر گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به ایشان فرمودند: ای عمو جان! نزدیک است تو از جمع ما غیبت کنی، غیبتی دراز و دور؛ زمانی که بر خدای تبارک و تعالی وارد شوی چه خواهی گفت؟، از تو درباره شرایع دین و شروط ایمانت بپرسند چه خواهی گفت؟ حضرت حمزه(علیه‌السلام) با وجود این که با معارف دینی و آرمان‌های اسلام خو گرفته و همواره در کنار پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) بودند، گریه کردند و گفتند: شما ارشاد و هدایتم کن و بگو من چه بگویم؟ پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: ابتدا شهادت بده به توحید و وحدانیت خدا و اینکه من رسول حق خدا هستم، ایشان گفتند: من به وحدانیت الهی و نبوت شهادت می‌دهم.
پیامبر گرامی اسلام(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در ادامه فرمودند: شهادت بده که بهشت حق است، آتش حق است، روز قیامت حق است، در آن شکی راه ندارد، صراط حق است؛ میزان حق است ... و بدان علی امیرالمؤمنین است، حضرت حمزه(علیه‌السلام) گفتند: شهادت می‌دهم اقرار کردم، ایمان آوردم و تصدیق کردم.
حجت الاسلام و المسلمین شفیعی دارابی با بیان اینکه ما باید از حضرت حمزه و عبدالعظیم حسنی(علیهما السلام) عبرت‌آموزی داشته باشیم، تأکید کرد: ما در جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و مرکزی حضور داریم که باورهای دیگران را تصحیح و تثبیت می‌کنیم، بنابراین ما باید به کسب معارف دینی بپردازیم و باورها و اعتقادات خود را تثبیت کنیم.
وی با اشاره به شهادت حضرت حمزه و عبدالعظیم حسنی(علیهما السلام) تصریح کرد: امروز دو حادثه در دو زمان مختلف اتفاق افتاده است و شخصیت این دو بزرگوار نیز متفاوت است، اما فرهنگ یکی است و ما باید فرهنگ باور صحیح پیدا کردن، تثبیت باورهای درست، پالایش باور غلط و مرزبندی باورهای صیح و ناصحیح را از این دو شخصیت برجسته فرا بگیریم.
captcha