تعامل سازنده با کشورها به شرط زیر بار ظلم و استکبار نرفتن
کد خبر: 3544566
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰

تعامل سازنده با کشورها به شرط زیر بار ظلم و استکبار نرفتن

گروه سیاست و اقتصاد: استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان گفت: در عین حال که نباید زیر بار ظلم و استکبار رفت، نباید تعامل سازنده با سایر کشورها را نیز فراموش کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، فضل‌الله صلواتی، نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی و استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان در نشستی با عنوان«استکبار ستیزی و مذاکره با کدخدا» که سه‌شنبه 18 آبان در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: استکبار از ریشه کبر است، به معنای خود بزرگ‌بینی و خود بزرگ نمایی و مستکبر یعنی کسی که بزرگ نیست، ولی می‌خواهد خود را بزرگ نشان دهد یا اینکه با زور، تزویر، ریا و فریب خود را به مردم تحمیل کند. 
وی افزود: ما از دوران دانشجویی و جوانی به مسائل سیاسی اهمیت می‌دادیم و در جست‌و‌جوی خوبی، وحدت وجود و آزادی بودیم. وقتی دیدیم شعارهای ما در صحبت‌های امام متبلور است، به ایشان پیوستیم تا عدالت و برابری شکل بگیرد. 
 صلواتی با اشاره به سیطره استکبار بر کشور در زمان قاجار، گفت: در دوره قاجار تمام امور کشور از جمله تعیین نخست وزیر و سایر مسئولین به دست انگلیس صورت می‌گرفت و این روند ادامه داشت تا زمان ملی شدن صنعت نفت که چهره‌هایی مثل آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق، مردم را آگاه و بیدار ساختند که باید از یوغ انگلیس نجات پیدا کنیم. 
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از تبعید مصدق، شاه درباره وی گفت که مصدق استقلال ایران را قبول نداشت و به آن احترام نمی‌گذاشت و مصدق در جواب شاه گفت«نمی‌دانستم تبعید نخست وزیر یک کشور یعنی احترام به استقلال آن».
صلواتی گفت: آیا ایران با این همه منابع و وسعت، مستعمره انگلیس نبود. تمام کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی جزء خاک ایران بودند که با توطئه انگلیس از ایران جدا شدند.
وی بیان کرد: در سال1330 مردان آزادی خواهی مثل آیت الله کاشانی و دکتر مصدق برای ملی کردن صنعت نفت به پا خاستند و در این راه موفق شدند. شاه که توانایی مقابله با آن‌ها را نداشت، با یک عقب‌نشینی تاکتیکی به دامان آمریکا و انگلستان پناه برد و با همراهی آن‌ها به قدرت بازگشت.
صلواتی افزود: آمریکا ابتدا با موضع کمک به مردم وارد صحنه شد، اما دیری نپایید که موضع استکباری خود را نشان داد و با تاسیس شرکت کنسرسیوم نفت ایران، 40درصد به امریکا، 40درصد به انگلیس و 20 درصد به دیگر کشورها نظیر فرانسه، هلند و ایتالیا تعلق گرفت.
وی در پایان تأکید کرد: ما هرگز نباید زیر بار ظلم و استکبار برویم، ولی باید سعی کنیم با همه کشورها و جوامع تعامل سازنده داشته باشیم. 
captcha