وقوف حجاج در سرزمین عرفات بدون حضور زائران ایرانی
کد خبر: 3529542
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶

وقوف حجاج در سرزمین عرفات بدون حضور زائران ایرانی

گروه بین الملل: زائران بیت‌الله الحرام در حالی از بامداد امروز، 21 شهریورماه، عازم سرزمین عرفات شدند که حجاج ایرانی امسال در پی «صد عن سبیل الله» عربستان از انجام این فریضه الهی محروم شده‌اند.

وقوف حجاج در صحرای عرفات بدون حضور زائران ایرانی

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الجزیره نت»، حجاج بیت‌الله الحرام پس از انجام اعمال و آداب «روز ترویه» در هشم ذی‌الحجه در سرزمین منا، از بامداد امروز، 21 شهریورماه، عازم سرزمین عرفات شدند و تاکنون، شمار زیادی از حجاج به وادی عرفات رسیده‌اند.
براساس اعلام منابع رسمی، تعداد زائران خارجی سرزمین الهی بیش از یک میلیون و 300 هزار تن است و امسال برای نخستین بار و پس از گذشت 35 سال، «شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل‌الشیخ»، مفتی اعظم عربستان خطبه روز عرفه را نخواهد خواند.
همچنین، «منصور الترکی»، سخنگوی وزیر کشور عربستان، در حالی مدعی شده که تمام اقدامات امنیتی لازم برای حفظ سلامت زائران در مشاعر مقدسه به کار گرفته شده که سال گذشته و در اثر بی‌کفایتی و سوءمدیریت مسئولان سعودی، هزاران زائر در روز عید سعید قربان جان خود را از دست دادند.
یادآور می‌شود، که حجاج بعد از غروب روز عرفه از عرفات به مشعرالحرام می‌روند و در آن‌جا بیتوته نموده و از طلوع سپیده تا طلوع آفتاب روز «عید قربان» در مشعر وقوف می‌کنند.
بعد از آن حجاج براى انجام اعمال روز عید به منا مى‌روند و در نخستین قدم جمره عقبه را رمى کرده، سپس قربانی خویش را نحر یا ذبح مى‌کنند.
بعد از آن مردانی که نخستین سفر آنان است بنا بر احتیاط واجب موی سر مى‌تراشند و مردان دیگر هم بین تراشیدن سر و تقصیر کردن مخیرند و زن‌ها فقط تقصیر می‌کنند.
هر گاه که اعمال منا به اتمام رسید حجاج اگر بخواهند و فرصت داشته باشند در همان روز عید برای اعمال مکه به مسجدالحرام مى‌روند و طواف حج بجای ‌آورده و دو رکعت نماز طواف را پشت مقام ابراهیم(ع) خوانده سپس سعى حج را انجام مى‌دهند.
پس از عمل سعی که به واسطه آن بوى خوش حلال مى‌شود نوبت به طواف نساء و دو رکعت نماز آن می‌رسد که بعد از آن زن بر مرد و مرد بر زن حلال مى‌شود.
پس از بجا آوردن اعمال مکه جهت بیتوته و رمى جمرات به منى بازگشته و در شب‌هاى یازدهم و دوازدهم و بعض طوایف در شب سیزدهم نیز، در منا از غروب تا نیمه شب بیتوته و در روزهاى آن جمرات سه‌گانه را رمى مى‌کنند و می‌توان از روی تمایل شخصی یا نبود فرصت لازم (برای رفتن به مکه و انجام اعمال و برگشتن به منا و بیتوته شب یازدهم) روز عید به مکه نرفته و برای رمی جمرات ثلاث روز یازدهم و روز دوازدهم را در منا ماند.
captcha