در این نامه آمده است: هنگامیکه محتوای کتابهای درسی ایجاد اختلال میکند، دانشآموزان، آموزگاران و همه جامعه متضرر میشوند.
این نامه در حالی منتشر شد که مراحل پایانی بازبینی و بهروز رسانی چهارچوب درس تاریخ ـ جغرافی برای مدارس دولتی کالیفرنیا در حال انجام است.
در این نامه آمده است: بمباران عقاید متعصابه از رسانهها گرفته تا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هیچ کسی را در امان نگذاشته است. اکنون حتی آموزگارانی که کودکان ما از آنها الگو میگیرند تحت تأثیر گفتمان نفرتافروزی قرار میگیرند.
سازمان آموزش کالیفرنیا، نهادی بسیار تأثیرگذار در بخش آموزش آمریکا است زیرا کتابهای درسی آن در بسیاری از ایالتهای آمریکا توزیع و تدریس میشود.
در این نامه آمده است، برخلاف نگرشی که نسبت به دیگر ادیان در این کتابها وجود دارد، اسلام در قالب گفتمان جنگ و تسخیر معرفی شده است.
جمعیت اسلامی شمال آمریکا، اداره اسلامی شمال آمریکا، شورای اسلامی کالیفرنیای شمالی، شورای اسلامی کالیفرنیای جنوبی و شورای مسلمانان هندی مقیم آمریکا از جمله سازمانهای اسلامی معترض به تزریق اسلامهراسی در کتابهای درسی دانشآموزان هستند.
در این کتابهای درسی ارجاعات متعصبانهای به دین اسلام شده و مثلاً از تغییر دین اجباری غیرمسلمانان به اسلام سخن به میان آمده در حالیکه چنین چیزی در منابع تاریخی نیز گزارش نشده است.
این نامه میافزاید: نگرانکننده است که صدها ویرایش از سوی گروهها و افراد برای این کتابها ارائه شده تا مطالب اسلامهراسانه بیشتری وارد برنامه درسی مدارس کالیفرنیا شود که از قبل خود مشکلاتی در این زمینه داشته است.