تناقض‌گویی سعودی‌ها در اعلام آمار قربانیان منا خیانت به اسلام است
کد خبر: 3375739
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
پژوهشگر قرآنی در گفت‌و‌گو با ایکنا:

تناقض‌گویی سعودی‌ها در اعلام آمار قربانیان منا خیانت به اسلام است

شعب خارجی: سیدخلیل باستان با اشاره به آمارهای ضد و نقیض سعودی‌ها از قربانیان حادثه منا گفت: این نشانه‌ ضعف آل سعود در اداره امور حج و خیانت آنان به اسلام و مسلمانان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدخلیل باستان، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر قرآن کریم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: حادثه منا برای امت اسلام مصیبت عظیم و دلخراشی بود و دل هر انسانی اعم از زن و مرد و پیر و جوان را به درد آورد و اندوهناک ساخت، تاکنون چنین حادثه‌ای در تاریخ حج بی‌سابقه بوده است.

حادثه عمدی بود/ دست‌های پشت پرده در کار بودند

وی با بیان این که امکان عمدی‌بودن حادثه وجود دارد، افزود: من با استناد به اخبار و مشاهدات عینی حاضران در حادثه گمان می‌کنم که حادثه عمدی بوده باشد و الا چرا سال‌های قبل چنین حادثه‌ای اتفاق نیفتاده است؛ بنابراین اتفاق ساده‌ای نبوده و نباید از کنار آن به سادگی گذشت.

سیدخلیل باستان تصریح کرد: هر انسان عاقل و دانایی با شنیدن اخبار و مشاهدات، می‌تواند به این نتیجه برسد که دستی پشت پرده بوده که هدفش مخدوش‌کردن چهره حج به عنوان عبادتی الهی در جهان بوده است، انسان‌های مؤمن و موحد زیادی در این حادثه قربانی شدند که زمان‌های زیادی طول خواهد کشید که مانند آن‌ها متولد شود؛ اما سعودی‌ها به راحتی توانستند آن‌ها را از بین ببرند و این به هیچ وجه قابل قبول نیست.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: هر انسانی حتی اگر دلش از سنگ باشد، چنانچه صحنه‌های دلخراش قربانی‌شدن حاجیان را ببیند، دلش ذوب شده و اشکش بی‌اختیار جاری خواهد شد؛ اما این‌ها(سعودی‌ها) انسان‌هایی بوده‌اند که رحمت، عطوفت و احساسی در دلشان نبوده و حتی بشر نبوده‌اند که بی‌تفاوت از این ماجرا گذشته و قضا و قدر الهی را در آن دخیل می‌دانند؛ دلیلی که منطقی نیست و هیچ توجیه علمی ندارد.

سیدخلیل باستان بیان کرد: امندوارم که حادثه منا، مقدمه‌ای برای ریشه‌کنی آل سعود باشد و مسلمانان برای اداره حرمین شریفین فکری اساسی کنند و در نهایت این مکان مقدس توسط خود آنان اداره شود.

عذرخواهی‌نکردن سعودی‌ها امکان عمدی‌بودن حادثه را پررنگ می‌کند

وی با اشاره به فرار آل سعود از زیر بار مسئولیت فاجعه منا گفت: اکنون همه جای جهان و حتی غربی‌ها از این حادثه متأثر شده‌اند، هر جای دنیا رسم، عرف و سیاست این است که دولت‌ها در برابر حوادثی که رخ می‌دهد، حداقل عذرخواهی کنند؛ اما آل سعود حتی حاضر به عذرخواهی و اعتراف به گنا و اشتباه خود نشده است؛ بنابراین دست‌های پشت پرده در این حادثه دخیل بوده و آن را رقم زده است.

سیدخلیل باستان افزود: عذرخواهی سعودی‌ها از بازماندگان این حادثه، تسلی خاطر آن‌ها را سبب می‌شد؛ اما آن‌ها حتی یک عذرخواهی خشک و خالی هم نکردند؛ بنابراین به تعبیر قرآن دل‌های همچون سنگی دارند که رحم و عطوفت نداشته و با بی‌تفاوتی هرچه تمام‌تر از این حادثه گذشتند.

وی گفت: من از یک سو به حال قربانیان حادثه غبطه می‌خورم؛ چون آنان مهمانان خدا بودند که در مکانی مقدس عروج کرده و پیش خدا رفتند؛ اما از طرف دیگر دلم به حال بازماندگان آنان می‌سوزد؛ چرا که به بازگشت حجاجشان امیدوار بودند تا از آنان به عنوان کسانی که دستشان به کعبه متبرک شده است، استقبال کنند؛ اما اکنون منتظر پیکرهای عزیزانشان هستند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه عدم محکومیت حادثه از سوی کشورهای اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: به نظر من این کشورها به ظاهر اسلامی هستند؛ اما در واقع مزدور و دست‌نشانده سعودی‌ها بوده و حتی از مسلمانان خودشان که در حادثه منا به شهادت رسیدند، حمایت نمی‌کنند، بنابراین در خط وهابیت و آل سعود بوده و به هیچ وجه اسلامی نیستند.

همراهی کشورهای اسلامی با آل سعود برای سرپوش‌گذاشتن بر فاجعه

وی گفت: چگونه می‌توان این کشورها را اسلامی دانست؛ در حالی که در قبال حادثه منا هیچ اعتراضی نکردند، آیا حکام و مقامات این کشورها واقعا متوجه عمق فاجعه نشده‌اند؟! ما هیچ راهپیمایی و تظاهراتی در محکومیت این عمل شنیع را از آن‌ها ندیدیم و  واکنشی از سوی آنان نشان داده نشده است که دلیل این امر همراهی با آل سعود برای سرپوش‌گذاشتن بر عمق فاجعه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌خلیل باستان ادامه داد: امروز این کشورها تنها شعار اسلامی‌بودن را سر می‌دهند و در عمل رفتاری را که شایسته اسلام باشد، ندارند، بنابراین انسان اگر از غم و غصه این حکام بمیرد، باکی بر او نیست. امیدواریم این کشورها روزی به خود آمده و هوشیار شوند و اسلام را به معنای واقعی، در راستای توحید، نبوت و امامت و آن‌گونه که هست، پیاده کنند؛ اسلامی که خدمتگزار ملت و امت باشد و از جمهوری اسلامی ایران در این زمینه الگو بگیرند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو واکنش افکار عمومی غرب نسبت به حادثه منا را مورد توجه قرار داد و گفت: هر چند اکثر غربی‌ها تحت تأثیر تبلیغات سوء هستند؛ اما تعدادی از آنان واقعا منصف‌اند و حقایق را آن‌گونه که هست، می‌بینند و حد انصاف را رعایت کرده و با بینش بالای خود وقایع را مشاهده و محکوم می‌کنند.

وی درباره میزان انعکاس فاجعه منا در رسانه‌های غربی اظهار کرد: عملکرد رسانه‌های مغرض غربی نشان می‌دهد که این رسانه‌ها در رویدادهایی همچون فاجعه منا اجازه روشن‌شدن حقایق را نمی‌دهند؛ در حالی که اگر افکار عمومی غرب از حقیقت فاجعه آگاهی یابند؛ این عمل شنیع آل سعود را محکوم خواهند کرد.

سیدخلیل باستان با اشاره به آمارهای ضد و نقیض سعودی‌ها از قربانیان حادثه منا با وجود گذشت یک هفته از این حادثه گفت: این دلیل و نشانه‌ ضعف آل سعود در اداره امور حج و خیانت آنان به اسلام و مسلمانان است؛ سعودی‌ها آمار دقیق را اعلام نمی‌کنند تا بر این جنایت شنیع سرپوش بگذارند. آن‌ها از اعلام آمار هراس دارند؛ بنابراین مشخص است که مسائل پشت پرده‌ای وجود دارد که مسلمانان از آن بی‌خبرند.

این پژوهشگر قرآنی افزود: اگر سعودی‌ها آمار را اعلام کنند، هر انسان باوجدانی اعم از مسلمان و غیر مسلمان در برابر جنایت آل سعود واکنش نشان داده و آن را محکوم می‌کند، آن‌ها برای حفظ آبرو آمار را اعلام نمی‌کنند و حاضر نیستند که اسامی قربانیان و مفقودین را اعلام کنند که نشانه دست‌داشتن خودشان در وقوع حادثه منا است؛ چرا که اگر این گونه نبود، حتما به صورت شفاف آمار را اعلام می‌کردند.

وی بیان کرد: آل سعود حادثه منا را قضا و قدر الهی دانسته است، اگر واقعا این گونه است و این حادثه دلیل دیگری نداشته است، پس چرا آمار را اعلام نمی‌کنند و از این مسئله هراس دارند؟!. این چه اسلامی است که عربستان از مرکز نزول قرآن پیاده می‌کند؟!

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: آل سعود در ایام حج در محافل عمومی شعار «ضیوف الرحمان: مهمانان خدا» را نصب می‌کند؛ اما در عمل با مهمانان خدا این گونه که در حادثه منا دیدیم و روسیاهی آل سعود را نشان داد، رفتار می‌کند؛ رفتاری که هیچ عقل و منطقی آن را نمی‌پذیرد و خلاف اسلام است. این‌ها دشمنان اسلام و بی‌دینند و شایستگی اداره امور مقدس‌ترین اماکن اسلامی را ندارند.

اداره امور حج به کشورهای اسلامی واگذار شود

سیدخلیل باستان پیشنهاد داد برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده، اداره امور حج به همه مسلمانان واگذار شود و گفت: امیدوارم در این مسئله پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر واگذاری امور حج به کشورهای اسلامی عملی شود و هر یک از کشورها در این رابطه نماینده‌ای داشته باشند؛ زیرا حرمین شریفین متعلق به همه امت اسلام است و نباید تنها در انحصارسعودی‌ها  باشد.

وی اظهار کرد: مکه و مدینه در تاریخ به نام سرزمین حجاز معروف بوده است و پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در آن‌جا زندگی می‌کرده‌اند، خاندان فاسد و از خدا بی‌خبر آل سعود بعدها این منطقه را که قلب جهان اسلام و متعلق به مسلمانان بوده، متعلق به خود دانسته و بر آن حکمرانی کرده‌اند؛ بنابراین امروز باید حداقل مسئولیت اداره امور حج به خود مسلمانان سپرده شود تا جان و مال و ناموس مسلمانان حفظ شود.

این پژوهشگر قرآنی افزود: از مسلمانان انتظار داریم که فریاد اعتراض‌آمیز خود نسبت به حادثه منا را به گوش جهانیان و حکام آل سعود و حتی حکام خودشان برسانند و مانند ایران واکنش نشان دهند و به سادگی و بی‌تفاوت از آن نگذرند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تجمع اعتراض‌آمیز بازاریان تهران و تعطیلی مغازه‌ها توسط آنان را در واکنش به حادثه منا شایسته قدردانی دانست.

وی در پایان گفت: امیدوارم خداوند به خانواده بازماندگان صبر بدهد و درگذشتگان حادثه را غریق رحمت کند و آنان را در فردای قیامت با اربابمان امام حسین(ع) محشور گرداند؛چرا که حادثه منا شبیه واقعه عاشورا بود و هما‌نطور که در کربلا با اسب‌ها بر پیکر امام حسین(ع) و یارانش تاختند، عزیزانمان نیز در این حادثه لگدمال شده و به شهادت رسیدند. امیدوارم خداوند انتقام خون شهدای منا را از خاندان آل سعود بگیرد.
 

captcha