حفظ دستاوردهای انقلاب؛ دغدغه جهاد دانشگاهی/ این نهاد در زمینه جهاد در فضای مجازی موفق است
کد خبر: 3339089
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
جمیاری بیان کرد:

حفظ دستاوردهای انقلاب؛ دغدغه جهاد دانشگاهی/ این نهاد در زمینه جهاد در فضای مجازی موفق است

گروه اندیشه: امام‌جمعه رومشگان گفت: فعالیت فراجناحی خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا ویژگی جهاد دانشگاهی و همان جنگ سایبری است که مقام معظم رهبری تحت عنوان جهاد در فضای مجازی از آن نام برده‌اند و جهاد دانشگاهی در این زمینه موفق بوده است و می‎تواند جامعه را بیدار کند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر جمیاری، امام جمعه رومشگان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: انقلاب ما برپایه اسلام بنا شده است و اسلام روی علم و تعلیم علم و مباحث علمی تأکید کرده است.
وی ادامه داد: امام علی(ع) در این رابطه می‌فرماید «تعلیم علم بر هر مرد و زن مسلمان واجب است، به این دلیل که تحصیل بیشتر به جوانان برمی‌گردد به رسیدگی به جوانان نیز تأکید شده است به‌طوری‌که پیامبراکرم(ص) از بین جوانان برای مکه و مدینه فرماندار تعیین کرده و افراد جوانی مانند عثامه و زید که جوان بودند را به‌عنوان فرمانده سپاه خود برگزید».
جمیاری با اشاره به این‌که اسلام و پیامبر اکرم(ص) بر جوانان و احترام به آن‌ها تأکید فراوان دارند، افزود: با توجه به این‌که امام علی(ع) جوان بود اما به‌عنوان جانشین پیامبر اکرم(ص) معرفی شد، که این انتخاب نشان دهنده دیدگاه اسلام نسبت به جوانان است.
اما‌م‌جمعه رومشگان تصریح کرد: در جهاد انقلاب با رژیم پهلوی جوانان به میدان آمدند و ایثار و جهاد کردند و بعد از انقلاب نیز این جوانان بودند که در سینه سپر کرده و در مقابل دشمنان ایستادگی کردند.
وی با اشاره به این‌که اوایل انقلاب جوانان زیادی مانند مقام معظم رهبری و بزرگانی دیگر انقلاب را پدید آوردند، در دوران دفاع مقدس بیشتر جوانان بودند که جهاد کردند، این درحالی است که ابتدا باید جهاد مال داشت و بعد از آن به جهاد بزرگ‌تری که فدا کردن جان است رسید، و جوانان ما به این مرتبه رسیدند که جان خود را در راه خدا گذاشتند.
جمیاری بیان کرد: در جهاد علیه باطل جوانانی مانند شهید همت و زین‌العابدین حضور داشتند و در جهاد در عرصه‌های علمی جوانانی مانند شهید عباسی‌ها برای به دست آوردن فناوری هسته‌ای و تولید علم هسته‌ای سینه را چاک کردند.
امام‌جمعه رومشگان در ادامه سخنان خود در این زمینه افزود: در همین راستاست که امروزه مقام معظم رهبری روی جوان و جهاد دانشگاهی تأکید دارد.
وی با اشاره به این‌که گاهی مانند دفاع مقدس که جوانان با حضور خود در جبهه‌ها و فدا کردن جان خود جهاد کردند، حضور فیزیکی جهاد است و گاهی مانند امروز جهاد دیگری را می‌طلبد که همان جهاد دانشگاهی یا ایثار دانشگاهی و تولید علم است، عنوان کرد: امروز لازم است که جوانان و دانشگاه‌ها بیایند و جهادی جوان را ایجاد کنند.
جمیاری با بیان این‌که جهاد کلمه مقدسی است، تصریح کرد: ویژگی جهاد فی سبیل‌الله این است که هر کاری که انجام می‌دهی باید برای خداوند باشد چراکه اگر انسان تولید علم کند اما نیت خدایی نداشته باشد؛ جهاد نیست ولو این‌که علمی که تولید می‌کند نیاز جامعه اسلامی باشد.
امام‌جمعه رومشگان افزود: قرآن کریم در این رابطه می‌گوید: افرادی‌که مؤمن هستند با اموال و نفسشان جهاد کنند، که در این‌جا مال به‌معنای علم، ثروت، پست و مقام است، که جوانان ما در هشت سال دفاع مقدس در جنگ اول جهاد مال کردند و بعد از آن به نقطه‌ای به نام جهاد جان رسیدند که این جوانان انواع جهاد را انجام دادند.
وی با اشاره به این‌که امروز مقام معظم رهبری چشم امید به جوانان، تلاش و تولید علم آن‌ها دارد، خاطرنشان کرد: جوانان ما باید منویات مقام معظم رهبری را مورد بررسی قرار دهند و به کادرسازی از طریق نیروی بسیجی بپردازند و تولید علم کنند.
جمیاری افزود: این جوانان می‌توانند عنان نظام را در دست گرفته و به سمت و سویی ببرند که کشور و حکومت را به حکومت امام زمان(عج) متصل کنند.
امام‌جمعه رومشگان با اشاره به عملکرد خوب جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: امروزه جهاد دانشگاهی مقداری ضعیف جلوه داده شده است که این می‌تواند به این دلیل باشد که اهداف تشکیل این نهاد فراموش شده است یا عده‌ای قصد دارند جهاد دانشگاهی را کم‌رنگ نشان بدهند.
وی با بیان این‌که جهاد دانشگاهی باید اهداف اصلی نظام را نشان بدهد، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی جهادی از همه جهات است، به‌عنوان مثال اگر در زمینه اقتصاد مشکل داریم نگذاشته‌اند که جهاد دانشگاهی در این عرصه حضور پیدا کند.
جمیاری افزود: اگر در اجتماع مشکل داریم به این دلیل است که عده‌ای می‌خواهند اهداف جهاد دانشگاهی در جامعه پیاده شود و عده‌ای مخالف هستند که این اهداف را در جامعه دنبال کنیم جلوی آن‌را می‌گیرند.
اما‌م‌جمعه رومشگان ادامه داد: جهاد دانشگاهی تا به امروز کارهای خوبی را انجام داده است اما یا هدف خود را فراموش کرده یا عده‌ای اهداف جهاد را کم‌رنگ نشان داده‌اند و نمی‌خواهند که جهاد به اهداف خودش برسد.
وی با اشاره به اینکه در این برهه از زمان تنها کاری که جهاد دانشگاهی می‌تواند انجام دهد این است که اهدافش را زنده‌ کند، بیان کرد: اعضای جهاد دانشگاهی اوایل انقلاب همبستگی زیادی داشتند، اما اکنون کمتر شاهد این همبستگی هستیم، شاید به همین دلیل کم‌رنگ شدن همبستگی بین ارکان باشد که مقام معظم رهبری شعار سال را «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» انتخاب کرده است.
امام‌جمعه رومشگان اظهار کرد: شاید یکی دیگر از عوامل کمرنگ شدن جهاد دانشگاهی ماهواره‌ها باشد چراکه باعث شده است که انگیزه‌ای برای جوان ما نماند که به کارهای فرهنگی بپردازد.
وی تأکید کرد: با زنده شدن اهداف گذشته جهاد دانشگاهی که به فراموشی سپرده شده است؛ باید جهاد دوباره‌ای صورت بگیرد.
جمیاری در رابطه با خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا، گفت: نکته مثبتی که در رابطه با این دو خبرگزاری وجود دارد این است که فراجناحی کار و تلاش کرده، بدون تعصب حرکت می‌کنند و از سمت یک طیف خاص تعصب ندارند، این ویژگی یکی از جهادهایی است که از اوایل انقلاب وجود داشته و اکنون نیز وجود دارد و این ویژگی باید حفظ شود.
امام‌جمعه رومشگان ادامه داد: این ویژگی است که جهاد دانشگاهی به دست آورده است و همان جنگ سایبری است که مقام معظم رهبری تحت عنوان جهاد در فضای مجازی از آن نام برده‌اند و جهاد دانشگاهی در این زمینه موفق بوده است و می‎تواند جامعه را بیدار کند.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در راستای حفظ دست‌آوردهای انقلاب تلاش می‌کند و در این راستا دغدغه دارد، تصریح کرد: مانور دادن روی فرمایشات مقام معظم رهبری باعث موفیقت جهاد دانشگاهی می‌شود.

captcha