روزه عوام، انسان را به بهشت نمی‌برد
کد خبر: 3336920
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۴
آیت‌الله ضیاءآبادی:

روزه عوام، انسان را به بهشت نمی‌برد

گروه اندیشه: یک مفسر قرآن کریم گفت: روزه برای این است که تقوا کسب و در بقیه ماه‌ها به کار گرفته شود وگرنه روزه عوام، انسان را به بهشت نمی‌برد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی، مفسر قرآن کریم در جلسه تفسیر خود با بیان اینکه آمد و شد شب و روز و ماه‌ها و سال‌ها آیت و اندیشه‌ای برای اندیشمندان هستند، گفت: اندیشمندان عالم می‌توانند از گذشت روزگار درس بگیرند. قرآن فرموده است: «وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَفَلَا یَعْقِلُونَ»، (یس/68) هر چه بر عمر می‌افزاییم خلقت را فرو می‌آوریم.

وی افزود: چقدر از این ماه صیام توانستیم بهره ببریم، خدا می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»، (بقره/183) ای کسانی که ایمان آوزده‌اید روزه را خواسستم بر شما بنویسم که متقی باشید، پس می‌شود مؤمن متقی نباشد.

این مفسر قرآن اظهار کرد: مؤمن آن کسی است که جهاد می‌کند و با هوای نفسانی خودش مبارزه می‌کند، روزه تمرین پرهیز از گناه است برای اینکه جان به تقوا برسد؛ اما نه هر روزه‌ای.

اقسام روزه

وی با اشاره به اقسام روزه عنوان کرد: روزه چند قسم دارد؛ روزه عوام (آن کسی که فقط نمی‌خورد) و روزه خواص (آن کسی است که فقط امساک معده نیست بلکه همه اعضا و جوارحش را از گناه حفظ می‌کند).

روزه عوام، انسان را به بهشت نمی‌برد

آیت‌الله ضیاءآبادی گفت: روزه عوام، انسان را به بهشت نمی‌برد بلکه خیلی هنر کند جایی از جهنم که مربوط به روزه‌خوران است نمی‌برد. اگر گوش، چشم و زبانت گناه کار بود اما روزه گرفتی جایت جهنم خواهد بود منتهی نه جای روزه‌خوران. روزه عوام شما را متقی نمی‌کند، روزه خواص داشته باشید، چشم و زبانتان را پاک کنید و در خانواده بد اخلاق نباشید.

وی افزود: خداوند می‌فرماید: روزه‌ای بگیر که تقوا را کسب کنی یعنی پرهیز از گناهان ملکه جانت شده باشد. تقوایی که در ماه رمضان گرفتیم در جانمان ثابت باشد.

این مفسر قرآن با بیان اینکه تقوا آن است که در جان آدم ثابت شده باشد، گفت: متقی آن است که از رذائل می‌ترسد و مجذوب فضائل است، مثل گرسنه‌ای که دنبال نان می‌گردد و تشنه‌ای که به دنبال آب می‌گردد.

یادآور می‌شود، جلسه تفسیر آیت‌الله ضیاءآبادی دوشنبه، پنجم مردادماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد علی بن حسین(ع) دربند برگزار شد. فایل صوتی این جلسه را بشنوید:

captcha