نخبگان در جامعه اثرگذار باشند/ شناسایی ۴۳۰ نخبه و مخترع در لرستان
کد خبر: 3334865
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
امیری:

نخبگان در جامعه اثرگذار باشند/ شناسایی ۴۳۰ نخبه و مخترع در لرستان

گروه اندیشه: رئیس بنیاد نخبگان لرستان با اشاره به شناسایی ۴۳۰ نخبه و مخترع در لرستان، گفت: در لرستان ۱۲ نخبه شاخص از جمله شهیدی، آیت‌الله بروجردی، عبداللهی، آیت‌الله کمالوند، مهرداد اوستا و آیتی نیز وجود داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حمزه امیری، رئیس بنیاد نخبگان لرستان ظهر امروز شنبه، سوم مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان در رابطه با جشنواره منطقه‌ای رویش زاگرس که در سالن جلسات بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، ضمن تبریک عید فطرگفت: امیدوارم آثار و برکات ماه مباک رمضان در زندگی ما و در تمام طول سال ماندگار باشد.
وی  با بیان این‌که به‌دلیل حضور استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و همدان این جشنواره به‌عنوان جشنواره منطقه‌ای غرب کشور نام‌گذاری شده است، افزود: مهلت ثبت‌نام این جشنواره21 تیر تا یکم شهریورماه سال‌جاری و زمان برگزاری این جشنواره 17 تا 19 شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی لرستان و با همکاری بنیاد نخبگان استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و همدان برگزار می‌شود.
رئیس بنیاد نخبگان لرستان با اشاره به این‌که  هر ساله بنیاد ملی نخبگان در جهت ایجاد انگیزه در مخترعان در سطح کشور جشنواره‌هایی را برگزار می کند تا یافته‌ها و اختراعات خود را به معرض دید بگذارند، بیان کرد: لرستان برای نخستین‌بار میزبان این جشنواره است که فرصت مناسبی برای مخترعان هم‌استانی نیز به‌شمار می‌رود.
وی عنوان کرد: اختراعات این جشنواره در سه سطح یک، دو  و سه می گذرند  که سطح سه نخستین قدم برای یک مخترع است  که در صورت ارتقاء به سطح دو و یک می‌رسد.
امیری تصریح کرد: در اختراعات سطح سه باید میزان تازگی اختراع در سطح ملی و بین‌المللی، طول عمر فناوری حاصل از اختراع، آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از به‌کارگیری اختراع و قابلیت ورود به بازار انجام شود و چنان‌چه اختراعی با معیارهای مذکور هم‌خوانی داشته باشد، از حمایت‌های این بنیاد بهره‌مند می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان شامل جایزه نقدی و ارائه تسهیلاتی مانند حضور در مجامع بین‌المللی، دریافت گواهی‌نامه‌های معتبر، استقرار در پارک‌های علم و فناوری و اگر در حوزه دانشجویی است تسهیلات تحصیلات نیز برای آن در نظر گرفته می‌شود.
رئیس بنیاد نخبگان لرستان گفت: ویژگی‌های اختراعات سطح دو داشتن قدرت تجاری‌سازی، قابلیت کسب مجوزها و تاییدیه‌ها و استانداردهای بین‌المللی و ملی، داشتن شرکت دانش بنیان و امکان پیشرفت اختراع در زمینه بازار‌یابی و جذب سرمایه‌گذار را داشته باشد
وی بیان کرد: در صورت تایید توسط هیئت داوران نیز جوایز نقدی و تسهیلات مالی برای آشنایی با روند بازاریابی و سرمایه‌یابی، انجام فرایند نمونه‌سازی نمونه نیمه سنگین اختراع، شرایط شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی و ملی داشته باشد و مخترعان سطح دو نیز از معافیت‌های نظام وظیفه نیز بهره‌مند می‌شوند.
امیری بیان کرد: بعد از طی  مسیر توانمندسازی برای رسیدن به سطح یک، مخترع در این سطح باید توانمندی تولید و فروش محصول، قابلیت صادرات محصول، توان جذب سرمایه‌گذار، تولید انبوه اختراع  و مجوز و استاندار ملی را کسب کرده باشد و در این مرحله مشمول حمایت‌هایی نقدی و ارائه تسهیلات در زمینه بازاریابی و فروش محصول می‌کند و 10 درصد فروش را بنیاد ملی نخبگان خریداری می‌کند.
وی با اشاره به این‌که اختراعاتی که در سه سال گذشته ثبت رسمی شده باشند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند، گفت: این جشنواره در دو مرحله مقدماتی و توسط داوران هم استانی و مرحله اصلی که توسط داوران مرکز  اختراعات پالایش می‌شوند، انجام می‌شود.
رئیس بنیاد نخبگان لرستان با بیان این‌که تصدی‌گری  در حوزه اجرایی سیاست بنیاد ملی نخبگان نبوده و بنیاد نخبگان نقش نظارتی دارد، عنوان کرد: نفر اول کنکور یک استعداد برتر است ولی شخصی مانند آیت‌الله کمالوند یک نخبه است که بنیاد ملی نخبگان شرایط را برای شرکت آسان در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها فراهم می‌کند.
وی با اشاره به این‌که حدود 130 نفر نخبه شناسنامه‌دار و 300 نفر مخترع  در استان وجود دارد، عنوان کرد: در لرستان 12 نفر نخبه شاخص از جمله دکتر شهیدی، آیت‌الله بروجردی، دکتر عبدالهی، آیت‌الله کمالوند، مهرداد اوستا و آیتی هستند که براساس سه شاخص محل تولد، محل زندگی و محل تحصیل دسته بندی می‌شوند.
امیری بیان کرد: نخبگان در جامعه باید اثرگذار باشند و خیلی از نخبگان ما با توجه به امکاناتی که در شهرهای بزرگ وجود دارد جذب این نقاط می‌شوند.
وی اظهارکرد: صندوق نوآوری و شکوفایی از جمله مکان هایی است که به حمایت نخبگان می پردازد  و باید به سمتی برویم که سرمایه گذاران بخش خصوصی به‌سمت حمایت از نخبگان و مخترعان کشیده شوند.

captcha