الگوی قرآنی؛ لازمه تربیت نخبگان قرآنی/ نخبه‌پروری قرآنی از خانواده‌ شروع شود
کد خبر: 3305603
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۳
امام‌جمعه رومشکان بیان کرد:

الگوی قرآنی؛ لازمه تربیت نخبگان قرآنی/ نخبه‌پروری قرآنی از خانواده‌ شروع شود

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام جمیاری گفت: مسئولان باید شناسایی نخبه‌های قرآنی را از دل خانواده شروع کرده و با اکیپ‌هایی به درون خانواده‌ها رفته و شروع به نخبه‌پروری کنند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر جمیاری، امام‌جمعه شهرستان رومشکان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در رابطه با نخبگان قرآنی گفت: اولین مسئله در رابطه با این افراد این است که باید از لحاظ ماهیت چگونه باشند.
وی با اشاره به این‌که یک نخبه قرآنی باید زندگی قرآنی داشته باشد، عنوان کرد: در تمام مراحل زندگی چنین افرادی قرآن باید قابل لمس و محسوس باشد.
جمیاری ادامه داد: یک نخبه قرآنی به یک الگو قرآنی نیاز دارد به‌طور مثال در راه زحمت کشیدن برای دین باید پیامبراکرم(ص) و مایه گذاشتن برای دین حضرت ابراهیم(ع) و همچنین، همسر او زنانی مانند فاطمه زهرا(س) و آسیه را الگو خود قرار دهد.
امام‌جمعه رومشکان با اشاره به این‌که زندگی یک نخبه قرآنی باید با قرآن عجین باشد، اظهار کرد: خود شخص نیز باید رفتار قرآنی داشته باشد و همچنین، نگاه کردن، حرف زدن، لباس پوشیدن تفکر او نیز باید قرآنی باشد چراکه اگر غیر از این باشد مردم او را نخبه قرآنی نمی‌دانند.
وی با بیان این‌که اگر کسی ولایت‌مدار نباشد نمی‌توان او را یک نخبه قرآنی دانست، تصریح کرد: نخبه قرآنی باید به قرآن مسلط باشد نه‌ این‌که صرفاً قاری یا حافظ قرآن باشد بلکه باید با معانی قرآن آشنا باشد لذا کسی قرآن را حفظ کند ولی با معنا و جملات قصار و خاص آن آشنا نباشد این شخص نخبه قرآنی نیست چراکه نخبه قرآنی زمانی‌که آیه قرآن را می‌خواند معنا و مفهوم آن‌را متوجه می‌شود.
جمیاری نخبه قرآنی را کسی دانست که دیگران را نیز قرآنی کند، بیان کرد: نخبه قرآنی خود نیز باید تربیت کننده نخبه قرآنی باشد چراکه اگر نتواند نخبه قرآنی تربیت کند نمی‌تواند انسان موفقی باشد.
امام‌جمعه رومشکان با اشاره به این‌که پایه انقلاب ما قرآنی است، بیان کرد: قرآن یک کتاب سیاسی و معنوی است لذا یک نخبه قرآنی نیز باید نسبت به سیاست روز و مسائل سیاسی آگاه و مطلع باشد و همچنین قرآن کتاب مبارزه با طاغوت و دفاع از مظلومان است پس یک نخبه قرآنی نیز باید در راه دفاع از مظلوم و مبارزه با طاغوت قدم بردارد.
وی با بیان این‌که هر تأثیری باید دارای مؤثری باشد، تأکید کرد: سازمان‌هایی مانند تبلیغات و اوقاف نقش ویژه‌ای در این زمینه دارند و اولین کاری که باید انجام دهند این است که زمینه پرورش نخبه قرآنی را فراهم کنند.
جمیاری نبود اداراتی مانند تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه در رومشکان را یکی از مشکلات جامعه قرآنی این شهرستان دانست و ادامه داد: این امر باعث می‌شود که فعالان قرانی این شهرستان ساماندهی نشوند که این خود یک معذل بزرگ است.
امام‌جمعه رومشکان با اشاره به این‌که از مسئولان انتظار می‌رود که زمینه رشد فعالان قرآنی شهرستان را فراهم کنند، اظهار کرد: مسئولان می‌توانند با برگزاری همایش‌ها و اردوهای قرآنی، نخبه‌های قرآنی را شناسایی کنند.
وی ادامه داد: مسئولان قرآنی باید برای نخبه‌های قرآنی هزینه کنند و با احداث دارالقرآن در هر روستا مربیان قرآنی را رها نکرده و همچنین از لحاظ مالی نیز به آن‌ها برسند.
جمیاری در پایان تصریح کرد: مسئولان باید شناسایی نخبه‌های قرآنی را از دل خانواده شروع کرده و با اکیپ‌هایی به درون خانواده‌ها رفته و شروع به نخبه‌پروری کنند.

captcha