تمام اندیشه‌های دینی در قالب موضوع حکومت قابل تبیین است
کد خبر: 1453418
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۲
معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ع):

تمام اندیشه‌های دینی در قالب موضوع حکومت قابل تبیین است

گروه اجتماعی:‌ همایون با بیان اینکه تقریباً تمام اندیشه دینی و معارف اسلامی در قالب موضوع حکومت قابل تبیین است، گفت: در قله این عقاید موضوع مهدویت و حکومت جهانی آخرالزمان قرار دارد.

محمدهادی همایون، معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، بر لزوم توجه به حدیث «الناس علی دین ملکوهم» جهت اصلاح جامعه تأکید کرد و گفت: حکومت در ادبیات دینی ما موضوع بسیار مهمی است و به نظر می‌رسد که تقریباً تمام اندیشه دینی و معارف اسلامی ما در قالب موضوع حکومت قابل تنظیم است و در قله این عقاید موضوع مهدویت و حکومت جهانی آخرالزمان قرار دارد.

وی افزود: بعد از آن به نظر می‌رسد که موضوع حکومت و حکومت اسلامی دارای نقش بسیار زیادی در رشد شخصی و اجتماعی هر فرد و هر جامعه و تمدنی باشد.

همایون ادامه داد: بر همین اساس کسانی که در رأس این حکومت قرار می‌گیرند، طبیعتاً نقش مهمی را در ایجاد این تمدن و سبک زندگی ایجاد می‌کنند به نحوی که گفته شده «الناس علی دین ملکوهم» و رفتار مسئولان به هر حال تأثیر بسیار جدی بر عرصه رفتار و سبک زندگی مردم دارد و در طول تاریخ هم خود را چنین نشان داده است و امروز هم این موضوع را مشاهده می‌کنیم.

توجه مسئولان به مسائل، نوع تربیت مردم را شکل می‌دهد
معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد:‌ توجهی که هر مسئول در هر حوزه‌ای به هر مسئله‌ای که دارد به سادگی در زندگی افراد رسوخ پیدا می‌کند و افراد به همان شکل تربیت می‌شوند و این تربیت، تربیتی است که بر اساس نوع زندگی مسئولان، مدیران و حاکمان جامعه شکل می‌گیرد که می‌تواند متفاوت از تربیت در خانه و مدرسه و نهادهای دیگر باشد.

وی افزود: در تاریخ داریم اگر پادشاهی به موضوع علم اهمیت می‌داد مردم آن دوره علم دوست می‌شدند و به‌طور طبیعی مردم به سمت علم می‌رفتند و اگر پادشاهی به نجوم علاقه داشت، مردم به‌دنبال نجوم بودند و این‌ها یک نمونه خیلی ساده است از اینکه به هر حال مردم چگونه حوزه علاقه و تمرکز خود را بر اساس نوعی که پادشاه و حاکمان مسئولان و مدیران بدان توجه می‌کنند، قرار می‌دهند.

حکومت حضرت علی(ع) مثال اعلای «الناس علی دین ملوکهم» بود

همایون با اشاره به حکومت امام علی(ع) اظهار کرد: مثال اعلای این راهبرد اساسی، زمان حضرت علی(ع) اتفاق رخ داده است ما ایشان را به‌عنوان امام می‌شناسیم و خلیفه جامعه مسلمانان بودند و از شأن امام بودنشان هم نباید غافل باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: نوع عدالتی که حضرت علی(ع) در پی اجرا بودند، به‌طور طبیعی در زندگی مسلمانان و کسانی که ایشان را به‌عنوان امام و رهبر خود قبول داشتند کاملاً رسوخ پیدا کرده بود و در پی به قدرت رسیدن آن حضرت نسل جدیدی از اصحاب حضرت ایجاد شدند از جمله میثم تمار و مالک اشتر و خیلی کسانی دیگری که این نوع رفتار حضرت علی(ع) را در زمان حکومت سرلوحه قرار دادند و این نسل جدید محصول آن اتفاق بود.

captcha