محمدهادی همایون، معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ع) در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از فارس، با بیان اینکه اقبال نسبت به گفتمان دینی میان نسل جوان و دانشگاهیان ما مطلوب است، گفت: آن چیزی که مهم است و این سؤال را ایجاد میکند که چرا در دانشگاهها چنین اقبالی به چشم نمیآید؟ مربوط به فضای دانشگاههاست.
هر نهادی، نوعی دینطلبی خودجوش دارد
وی افزود: باید در هر نهادی نوعی دینطلبی خودجوش وجود داشته باشد بهعنوان مثال اگر در مسجد بهدنبال دینخواهی جوانان باشیم کارکردهای دینی مسجد یک چیز است و کارکردهای دینی دانشگاه چیز دیگری است؛ کما اینکه در خانواده موضوع به شکل دیگری مطرح میشود.
همایون عنوان کرد: در دانشگاهها موضوع اصلی ما موضوع علم دینی است یعنی اگر ما توقع دینداری و دینخواهی از جوانان در دانشگاه داریم باید فضای رشد علمی دینی دانشجو را فراهم کرده باشیم تا بر اساس آن دانشگاه به کارکرد واقعی دینی خود دست پیدا کند و جوان از اینکه در آن محیط است، احساس مفید بودن و خرسندی کند.
لزوم تحول در عرصه علوم دانشگاهی
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) ابراز کرد: طبیعتاً وقتی که علوم ما دچار تحول جدی در عرصه اسلامی شدن نشده باشد ما با چنین مسائلی در دانشگاهها مواجه هستیم و این به معنای این نیست که جوانان دانشگاهی ما اقبالی نسبت به دین ندارند.
وی در ادامه با اشاره به دروس معرفتی و آموزشهای دینی در دانشگاه اظهار کرد: در برنامه درسی دانشجویان سالهاست که از بعد از انقلاب اسلامی به این طرف دروسی بهعنوان دروس معرفتی و انقلاب اسلامی در برنامه درسی دانشجویان گنجانده شده است و این حداقلی است که هر دانشجوی مسلمانی باید از دین خود بداند.
همایون اضافه کرد: اگر در برنامه درسی دانشجو درست دقت کنیم، مشاهده میکنیم که این حدقل بسیار کم است و اگر دانشجویی در زندگی شخصی خود دیندار هم باشد، باز برای او این دروس کفایت نمیکند چه اینکه توقع داشته باشیم بهعنوان دانشجوی دیندار وارد عرصه علم هم شود و از این آموختههای علمی یک نظام علمی جدید بر اساس پایههای اسلامی بنیان کند.
معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در نتیجه دروس معرفتی و آموزشهای دینی در دانشگاهها بر خلاف کارکرد واقعی که باید داشته باشند، به دلیل داشتن حجم کم، نمیتوانند علوم متداول دانشگاهها را به سمت اسلامی شدن سوق دهند و تمدن نوین اسلامی را در دانشگاههای ما پایهریزی کنند.