نشست علمی باستان‎شناسی در قرآن برگزار شد
کد خبر: 1401963
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰

نشست علمی باستان‎شناسی در قرآن برگزار شد

گروه اندیشه: نشست علمی باستان‎شناسی در قرآن، با حضور حجت‎الاسلام عبدالکریم بی آزار شیرازی در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، حجت‎الاسلام علوی مهر، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در این نشست که 11 اردیبهشت برگزار شد اظهار داشت: 223 آیه قرآن کریم مربوط به باستان شناسی انبیاء غیر از نبی مکرم اسلام(ص)، اعم از ولادت و زندگی پیامبران، پادشاهان آن عصر همچون فرعون و نمرود، اماکن وسرزمین­ها مانند مصر و روم، اصحاب همچون اصحاب کهف، حکما مانند لقمان و ذوالقرنین و... است.
وی ادامه داد: بیشترین آیات باستان شناسی قرآن مربوط به حضرت موسی(ع) با بیش از پنجاه آیه است و پس از آن، 32 آیه به حضرت ابراهیم(ع)، نه آیه به حضرت نوح(ع)، هفت آیه به آدم(ع)، هشت آیه‌ به یونس، هفت آیه به داوود و سلیمان، شش آیه به زکریا، شانزده آیه به حضرت مسیح(ع)،‌ چهارده آیه به هود، بیست آیه به لوط، نه آیه به ایوب، دو آیه به ارمیای نبی و دانیال و یک آیه نیز به زرتشت، ذوالقرنین، اشموئیل و... اختصاص دارد.
علوی مهر در پایان سخنان خود، با اشاره به ممنوعیت حفاری و پژوهش­‎های باستان شناسی در عربستان، خاطرنشان کرد: باستان‎شناسی در سرزمین حجاز می­‎تواند اطلاعات بسیار مفیدی از تاریخ اسلام را بازگو نماید اما برخی در عربستان با ممنوع ساختن تحقیقات باستان شناسی، به دنبال نفی‌ آثار دینی و اسلامی هستند.
در ادامه این نشست، حجت‎الاسلام بی آزار شیرازی، با اشاره به سابقه باستان شناسی در زمان خلفای عباسی، اظهار داشت: باستان شناسی با عتیقه شناسی متفاوت است و عبارت است از شناخت گذشته تاریخ بر اساس منابع غیر مکتوب.
وی ادامه داد: تاریخ بر اساس نوشته­‎های کتب تاریخی شناخته می شود که غالبا به سفارش پادشاهان و با تحریفات بسیار و افسانه سرایی به تحریر در آمده­‎اند اما باستان شناسان با حفاری و یافتن آثار تمدن­‎های پیشین و قرار دادن آنها در کنار یکدیگر، گذشته را بازسازی نموده و بیان گر یک تاریخ واقعی هستند.
پژوهشگر و استاد حوزه علمیه، هدف باستان شناسان را شناخت فرهنگ­ها و تمدن­‎های گذشته دانست و ابراز داشت: پیامبران بنیان گذاران تمدن­های فاضله بودند و با حکومت­های طاغوتی ارائه گر تمدن­های فاسد و غیرسالم، مبارزه می­نمودند. بنابراین، کشف آثار پیامبران و پادشاهان آن عصر می­تواند موجب شناخت دقیق تر تاریخ انبیاء گردد.
وی با تاکید بر اهمیت باستان شناسی برای تصحیح اطلاعات تاریخی مسلمانان اظهار داشت: در گذشته به دلیل اطلاعات محدود مردم و متداول نبودن باستان شناسی، بسیاری از مسلمانان به علمای تازه مسلمان یهود و نصاری مراجعه و از آنان درباره تاریخ گذشتگان و پیامبران سوال می­‎نمودند و آنها نیز بر اساس اطلاعاتی که از کتب خود داشتند، مسائل را نقل می­کردند که بعضا به صورت اسرائیلیات وارد کتب تفسیر و روایی ما نیز شده است.
بی‎آزار شیرازی یادآور شد: در حدود 250 سال پیش، جوانان امریکا ایمان خود به تورات را از دست دادند و داستان­‎های آن را افسانه پنداشتند. مثلا برای آنها قابل باور نبود که شخصی مانند حضرت نوح(ع) 950 سال عمر نماید و آن کشتی عظیم را ساخته باشد. در همین زمان، باستان شناسانی مانند «دکتر وولی»، موفق به اکتشاف اسنادی شدند که اثبات کننده این مطالب بود.
وی اذعان داشت: باستان شناسی می­‎تواند واقعیت بسیاری از مسائل قرآنی را برای ما مشخص نماید. در گذشته تصور می شد که کشتی نوح یک قایق بزرگ بوده است. اما با اکتشافات صورت گرفته مشخص شد این کشتی بسیار بزرگ­تر از حد تصور و به اندازه ناوهای هواپیما بر امروزی بوده است. کشف این حقایق می­تواند به فهم قرآن و تفسیر آن کمک شایانی نموده و جایگزین بسیاری از اسرائیلیات گردد.
نویسنده کتاب باستان شناسی قرآن، با اشاره به این که تا کنون تمام حقایق یافت شده در باستان شناسی مطابق با آیات قرآن کریم بوده است، به ارائه گزارشی از تحقیقات باستان شناسی خود درباره ولادت و زندگی حضرت ابراهیم(ع) در استان «شانلی اورفا» ترکیه نمود.
وی در این گزارش، یافته­‎های خود را در رابطه با اصل و نسب حضرت ابراهیم، غار محل تولد ایشان، بتکده ها و بت­های تراشیده شده از سنگ­‌های کوه که توسط حضرت ابراهیم شکسته شد، احتجاج نمرود با ابراهیم، محل پرتاب حضرت ابراهیم به آتش توسط منجنیق، گلستان شدن آتش، قوم صائبین که خورشید و ماه را می­پرستیدند و ابراهیم مأمور هدایت آنان شد و... تشریح کرد.

captcha