نوروز؛ یکی از بزرگترین جشن ملی و سنتی مسلمانان آذربایجان
کد خبر: 1384050
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۲
محسن پاک آئین تأکید کرد:

نوروز؛ یکی از بزرگترین جشن ملی و سنتی مسلمانان آذربایجان

شعب خارجی: محسن پاک آئین، سفیر ایران در آذربایجان، ضمن تبیین جایگاه نوروز در میان مسلمانان آذری، این جشن بزرگ را یکی از جشن‌های ملی و سنتی این سرزمین عنوان کرد.

محسن پاک‌آیین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جایگاه نوروز در میان مسلمانان آذربایجان گفت: جغرافیای پهناور نوروز و همزمانی آن با بهار طبیعت در نیمکره شمالی و پیشینه باستانی آن به قفقاز هم رسیده است و در کشورهای این منطقه از جمله جمهوری آذربایجان، نوروز از قدیم به عنوان جشن رسمی بر‌گزار شده و این جشن یکی از جشن‌های بنیادین این کشورمحسوب می‌‌شود.

جشن‌های نوروزی در آذربایجان از یک ماه قبل آغاز می‌شود

پاک‌آیین در ادامه افزود: در این کشور جشن‌های نوروز از یک ماه قبل از آغاز بهار با مراسم ویژه چهار چهارشنبه آخر ماه اسفند از جمله سوچرشنبه سی، اود چرشنبه سی،  یئل چرشنبه سی و  توپراق چرشنبه سی شروع می‌شود.

چهارشنبه اول اسفندماه، آب، چهارشنبه دوم آتش، چهارشنبه سوم خاک و آخرین چهارشنبه باد نامیده گرفته شده است؛ آداب این چهار شنبه‌ها از قبیل پریدن از روی آتش و فال گوش ایستادن است.

آداب و سنن مختلف مردم آذربایجان در ایام نوروز

وی با اشاره به دیگر آداب و سنن نوروزی مسلمانان آذربایجان افزود: در میان آئین‌های نوروزی، مراسمی همچون ارسال«خوان سمنو» از سوی داماد به خانه نامزدش، انداختن کلاه پوستین به درها، آویزان کردن کیسه و توبره از سوراخ بام و یا پنجره در شب عید و درخواست تحفه عید وجود دارد.

پاک آیین افزود: در جمهوری آذربایجان رسم بر این است که پیش از رسیدن نوروز پوشاک نو خریداری و به خانه و حیاط  سر و سامان داده می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت جایگاه نوروز در این کشور گفت: مردم جمهوری آذربایجان به واسطه اعتقادات خود به آیین و مراسم نوروز برای با شکوه‌تر انجام شدن جشن نوروز تدارک ویژه‌ای را از جمله سرودن اشعار، تهیه لوازم و مواد مورد نیاز سفره هفت سین، نقل چیستان‌ها، پند و امثال نوروزی و انجام آیین و مراسم نوروزی می‌بینند.

پاک آیین در پایان یادآور شد: درجمهوری آذربایجان نوروز بر اساس تاریخ شمسی جشن گرفته می‌شود اگر سالی کبیسه باشد روز ۲۲ مارس به‌عنوان روز عید جشن گرفته می‌شود؛ در این کشور همانند ایران از ۲۹ اسفند تا ۴ فروردین تعطیل رسمی است اما معمولاً دولت چند روز به این تعطیلات اضافه می‌کند.

captcha