قرآن‌های خطی مصر به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد
کد خبر: 1361040
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳

قرآن‌های خطی مصر به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد

گروه بین‌الملل: نسخه‌های خطی قرآن‌ دارالکتب و مرکز اسناد ملی مصر طی مراسمی شب گذشته(29 دی) به فهرست میراث جهانی یونسکو افزوده شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «الدستور» چاپ مصر، این مراسم با همکاری جمعیت «گنجینه اسلامی» مصر و هیئت کل دارالکتب و اسناد ملی این کشور برگزار شد.
ایمان عز‌الدین، ناظر دارالکتب «باب الخلق» مصر و رومیر سانشیت، مدیرکل طرح همکاری مشترک بین جمعیت گنجینه اسلامی و دارالکتب این کشور در مراسم حضور یافتند.
این مراسم با برگزاری سمیناری با موضوع خوشنویسی و نقش آن در کتابت قرآن کریم همراه بود و نصار منصور، استاد خوشنویسی عربی بخش هنرهای اسلامی دانشکده هنرها و معماری دانشگاه جهانی علوم اسلامی عمان در آن برای حاضران سخنرانی کرد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد(UNESCO) پیش از این مجموعه‌ای از قرآن‌های خطی دوران مملوکی وابسته به دارالکتب مصر را در فهرست میراث جهانی این سازمان ثبت کرده بود.

فهرست مذکور، لیستی از آثار طبیعی یا فرهنگی است که برپایه کنوانسیون میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. این فهرست بر اساس قاره و کشور و حروف الفبا، مرتب شده است. هر اثر که در فهرست جهانی یونسکو جای می‌گیرد،  طبق کنوانسیون میراث طبیعی و تاریخی باید از سوی کشور نگهدارندهٔ اثر مورد توجه ویژه قرار گیرد و انجام هرگونه اقدامی در به خطر افتادن آن ممنوع است.

captcha