تصویب فوریت طرح رایگان کردن آب و برق مراکز قرآنی عام‌المنفعه و غیرانتفاعی
کد خبر: 1351790
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
با رأی نمایندگان مجلس صورت گرفت؛

تصویب فوریت طرح رایگان کردن آب و برق مراکز قرآنی عام‌المنفعه و غیرانتفاعی

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با فوریت طرح استفساریه بند 66 قانون بودجه سال 1392 مبنی بر رایگان کردن آب و برق مراکز فرهنگی، قرآنی عام‌المنفعه و غیرانتفاعی موافقت کردند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، فوریت طرح استفساریه بند 66 قانون بودجه سال 1392 کشور که توسط  لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس پیشنهاد شده بود، با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.



براساس این استفساریه، مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت که به صورت عام‌المنفعه و غیرانتفاعی و با مجوز وزارت ارشاد یا دیگر مراجع ذیصلاح ثبت رسمی شده‌اند؛ مشمول بند 66 قانون بودجه سال 92 کشور می‌شوند و هزینه آب، برق و گاز آنها رایگان خواهد بود.



در جلسه امروز مجلس ابتدا دوفوریت این استفساریه به رأی گذاشته شد که مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت و سپس یک فوریت آن با 141 رای موافق، 32 رای ممتنع و 9 رای مخالف به تصویب نمایندگان مجلس رسید.



لاله افتخاری پیشنهادکننده دوفوریت طرح در دفاع از آن گفت: براساس بند 66 قانون بودجه سال 1392، هزینه مصرف آب، برق و گاز برای حوزه‌های علمیه، مساجد و اماکن دینی رایگان است و قطعاً این اقدام برای گسترش فرهنگ دینی بسیار ارزشمند بود.



وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور عنوان دارالقرآن‌ها لفظ عام است و مراکزی که دارای مجوز باشند، به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسند، گفت: در این استفساریه قرار است که مؤسسات مردمی در حوزه دین و  قرآن هم تحت پوشش این خدمات قرار گیرند.



وی افزود: اکنون ابهاماتی در اجرای ماده 66 قانون بودجه 92 پیش آمده است، از طرف دیگر با توجه به اینکه در ماه های آخر اجرای این قانون هستیم، انتظار است که نمایندگان با این استفساریه موافقت کنند.



همچنین جواد جهانگیرزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در موافقت با طرح گفت: در قانون بودجه سال 92 کل کشور معافیت حوزه‌های علمیه، دارالقرآن ها، مساجد و اماکن دینی اقلیت‌های مذهبی ذکر شده در قانون اساسی از پرداخت هزینه آب و برق لحاظ شده است.



نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از کمبود دارالقرآن در بسیاری استان‌هایی که از جمعیت بالایی برخوردار هستند، افزود: اماکنی که خواهان آموزش قرآن به مردم هستند یا برنامه حفظ کلام الله مجید را دارند منبع درآمدی برای پرداخت هزینه آب و برق و گاز ندارند.



وی ادامه داد: هزینه‌های دارالقرآن‌ها را یا باید مؤمنان بپردازند یا باید به صورت غیر انتفاعی اداره شوند که بتوانند از پس هزینه‌های خود برآیند.



جهانگیرزاده با بیان اینکه در دارالقرآن‌ها یا کلاس‌هایی که به صورت غیر رسمی برای آموزش قرآن برگزار می شود بحث ترویج مفاهیم و معارف قرآنی مطرح است، تصریح کرد: هر کجایی‌که به افزایش و ارتقاء ظرفیت‌های فکری و مفاهیم مذهبی و قرآنی کمک می‌شود باید مورد حمایت جدی مسئولان قرار بگیرد و اگر صرفاً در مباحث معافیت‌های پرداخت هزینه آب، برق و گاز بر روی دارالقرآن‌ها متمرکز شویم قطعا بسیاری از مراکز قرآنی که کارهای مؤثری نیز انجام می دهند متضرر می‌شوند.



وی با بیان اینکه هیچ مؤسسه قرآنی دارای درآمد نیست، افزود: مؤسسات قرآنی یا باید با این اوصاف عام‌المنفعه باشند یا غیر انتفاعی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: دو فوریت استفساریه مذکور برای معافیت مراکز قرآنی از پرداخت هزینه آب، برق و گاز باید مدنظر نمایندگان قرار بگیرد.



محمدحسن آصفری نیز در موافقت با طرح استفساریه بند 66 قانون بودجه 92 کل کشور گفت: رایگان کردن حق انشعاب برای مؤسسات قرآنی هزینه نیست بلکه ذخیره کردن است.



نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهاجم فرهنگی که امروزه گریبانگیرکشور شده است، افزود: امروزه تهاجم فرهنگی از موضوعاتی است که مقابله جدی با آن را می طلبد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه امروز تهاجم فرهنگی از موضوعاتی است که مقابله جدی با آن را می‌طلبد، گفت: ترویج فرهنگ قرآنی و حمایت از این نوع مراکز بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی است.



وی ادامه داد: اگر نخواهیم در راستای ترویج فرهنگ و مفاهیم قرآنی گامی برداریم به طور حتم نمی‌توانیم مقابل تهاجمات فرهنگی بایستیم.



این نماینده مردم در مجلس نهم با تأکید بر اینکه رایگان کردن حق انشعاب برای مراکز قرآنی هزینه نیست، تصریح کرد: در نظر گرفتن معافیت های مالی در پرداخت حق انشعاب برای مراکز مالی ذخیره کردن است.



آصفری افزود: نظام ما یک نظام دینی است و تمام قوانینی که در مجلس به تصویب می‌رسد در شورای نگهبان با موازین قرآنی تطابق داده می‌شود از این رو توجه به هزینه‌های مراکز قرآنی ضروری است.



وی با بیان اینکه نباید مسائل دارالقرآن‌ها را با دانشگاه‌ها مقایسه کرد، گفت: دارالقرآن‌ها در کشور وظیفه سنگین ترویج مفاهیم قرآنی را بر عهده دارند.



بنابراین گزارش در جلسه امروز مهرداد بائوج لاهوتی و قسیم عثمانی در مخالفت با دوفوریت طرح مذکور سخن گفتند.



لاهوتی در مخالفت با دوفوریت طرح استفساریه بند 66 قانون بودجه سال 92 گفت: موضوع این طرح در بند 66 قانون بودجه به تصویب رسیده و حق انشعاب آب، برق و گاز برای مساجد، حسینیه‌ها، اماکن دینی و دارالقرآن‌ها رایگان است.



نماینده مردم لنگرود در مجلس افزود: علی‌رغم اینکه شرکت‌های خدماتی آب و برق و گاز دچار مشکل مالی هستند اما خدمات‌رسانی به دارالقرآن‌ها و اماکن مذهبی را رایگان کرده‌اند.



وی با بیان اینکه تصویب بند 66 قانون بودجه ضروری بود، افزود: اضافه کردن مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت که به صورت عام‌المنفعه و غیرانتفاعی به این بند و معاف کردن آنها از پرداخت هزینه آب، برق و گاز بار مالی اضافه می‌کند.



این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه تعداد این مؤسسات و بار مالی آن مشخص نیست، گفت: با بررسی و تصویب دوفوریت این طرح مخالفم و فکر می‌کنم این طرح نیازمند بررسی بیشتر است.



در ادامه قسیم عثمانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در مخالفت با این گفت: مطرح شدن این طرح برای سال جاری که 10 ماه آن گذشته است درست نیست.



قسیم عثمانی در ادامه با طرح این سؤال که چرا کتابخانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز معاف نباشند، افزود: شرکت‌های آبفا، گاز و توانیر از پرداخت هزینه‌های جاری خود عاجز هستند از این رو نباید هزینه دیگری به آنها تحمیل کرد.



نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر کسی کاز عام المنفعه و قرآنی می‌کند دستشان را می‌بوسم،  افزود: کسی که کار عام‌المنفعه و قرآنی می‌کند و با خدا معامله می‌کند باید هزینه‌اش را هم خودش پرداخت کند.



یادآور می‌شود در متن استفساریه بند 66 قانون بودجه سال 92 آمده است: آیا مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت که به صورت عام المنفعه و غیرانتفاعی با مجوز وزارت ارشاد یا دیگر مراجع ذیصلاح ثبت رسمی شده اند و مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشند، مشمول بند 66 قانون بودجه سال 1392 کل کشور می شوند یا خیر؟ که در پاسخ این استفساریه آمده است، بلی، مؤسسات فوق‌الذکر مشمول بند 66 این قانون می‌شوند.

captcha