تداخل برنامه‌ها و عدم هماهنگی؛ بزرگترین مشکل در راه توسعه فرهنگ دینی
کد خبر: 1310644
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد:

تداخل برنامه‌ها و عدم هماهنگی؛ بزرگترین مشکل در راه توسعه فرهنگ دینی

گروه اجتماعی: ‌بعضی فعالیت‌هایی که سازمان‌های مربوطه در راه توسعه فرهنگ عمومی دینی انجام می‌دهند به‌دلیل عدم هماهنگی و تداخل برنامه‌ها با فعالیت‌های دیگر سازمان‌ها خنثی شده و این بزرگترین مشکلی است که در راه توسعه فرهنگ عمومی دینی وجود دارد.


محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه فارس، با اشاره به نقش سازمان‌ها و نهادها در توسعه فرهنگ عمومی دینی، عنوان کرد: بعضی فعالیت‌هایی که سازمان‌های مربوطه در راه توسعه فرهنگ عمومی دینی انجام می‌دهند به‌دلیل عدم هماهنگی و تداخل برنامه‌ها با فعالیت‌های دیگر سازمان‌ها خنثی شده و این بزرگترین مشکلی است که در راه توسعه فرهنگ عمومی دینی وجود دارد.



همایون تصریح کرد: نکته قابل توجه اینجاست که اگر فقط بعضی از سازمان‌ها و نهادها را در توسعه فرهنگ عمومی دینی در کشور مسئول بدانیم، این خود جای نقد دارد و باید بررسی کرد که این نکته چه‌قدر می‌تواند صحت داشته باشد.



وی افزود: در توسعه فرهنگ تمامی سازمان‌ها، حتی سازمان‌هایی که کارهای فنی تخصصی انجام می‌دهند تأثیرگذار هستند، چراکه چگونگی فعالیت‌های آن‌ها و نحوه خدمات‌رسانی آن‌ها بر فرهنگ و ارتباطات مردم تأثیرگذار است.



همایون اظهار کرد: باید این را پذیرفت که در سطح دولتی و عمومی در توسعه فرهنگ بعضی سازمان‌ها و نهادها تأثیرگزاری بیشتری دارند و مراکزی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مسئولیت بیشتر و تأثیر مستقیمی دارند.



عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: مشکل جدی که در راه توسعه فرهنگ عمومی دینی در کشور وجود دارد، ناهماهنگی و آشفتگی بر سر راه فعالیت این سازمان‌ها است و فعالیت‌هایی که این سازمان‌ها در راه توسعه فرهنگ عمومی دینی انجام می‌دهند دچار اختلال شده است.



همایون گفت: اگر در حوزه فعالیت‌های فرهنگی به‌نوعی یک هم‌افزایی بین فعالیت‌های سازمان‌ها ایجاد می‌شد تا فعالیت‌ها و برنامه‌ها به‌صورت هماهنگ پیش برود بخش عظیمی از مشکلات بر سر راه توسعه فرهنگ از بین می‌رفت.



این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه فرهنگ عمومی دینی به‌ مناسبت‌های مذهبی مختلف برنامه‌های خاص خود را انجام می‌هد و دیگر سازمان‌ها نیز برنامه‌های خود را دارند، باید نوعی هماهنگی و یکپارچه‌گی وجود داشته باشد تا تداخلی بین برنامه‌ها نبوده و برنامه‌ها همگی هماهنگ و یک‌سو عمل کنند.



وی افزود: اگر در عرصه دولت به‌نحوی این هماهنگی ایجاد می‌شد که سازمان‌ها فعالیت‌های یکدیگر را خنثی نکرده و همگی در یک جهت حرکت می‌کردند، ناوگان فرهنگی کشور به‌درستی می‌توانست حرکت کند و مشکلات امروز را نداشتیم.



همایون تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان عالی‌ترین نهادی که در عرصه توسعه فرهنگ تلاش می‌کند و سند نقشه مهندسی کشور را تنظیم کرده است، مرکز هماهنگی بین نهادها و سازمان‌ها بوده و بیشترین بار هماهنگی‌ها بر دوش این نهاد است و مدتی است که هماهنگی بین سازمان‌های مختلف توسط این نهاد در قالب کمیسیون‌ها بررسی می‌شود تا برنامه‌های جامع‌تر و مدون‌تری تنظیم شود.



معاون اسبق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: طبیعتاً پس از ابلاغ برنامه‌ها باید نظارتی صورت گیرد تا بتوان بررسی کرد که هر برنامه چه‌قدر پیشرفت داشته و چگونه انجام شده است و طبیعتاً وظیفه نظارت بر کار نهادهای مربوطه در عرصه فرهنگ نیز بر عهده این شورا است.

captcha