انعقاد تفاهم همکاری بین معاونت قرآنی ارشاد و نهضت سوادآموزی
کد خبر: 4212244
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲

انعقاد تفاهم همکاری بین معاونت قرآنی ارشاد و نهضت سوادآموزی

تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و نهضت سوادآموزی به منظور توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، گسترش و تقویت فرهنگ و تنوع‌بخشی به روش‌های سوادآموزی منعقد شد.

انعقاد تفاهم همکاری بین معاونت قرآنی ارشاد و نهضت سوادآموزی

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط‌عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان سازمان نهضت سوادآموزی و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

شبیر فیروزیان، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در ابتدای این مراسم گفت: در دههٔ ۶۰ موج قرآنی گسترده‌ای در کشور اتفاق افتاد و بعد از آن بنا به اتفاقاتی دچار نوسان شد و به لطف خداوند این موج در عصر حاضر دوباره در حال شکل‌گیری است و جای بسی خشنودی است که تمام سازمان‌های مردم‌نهاد چون نهضت سوادآموزی قدم در ماندگاری آن برداشته و از این جریان بهره‌برداری به نحو مطلوب می‌نمایند.

سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی از فعالیت مشترک با سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: این معاونت می‌کوشد با پایبندی به تعهدات این تفاهم‌نامه در جهت معرفی افراد علاقه‌مند، روحانیون، مبلغان، معلمان، مربیان و مدرسان قرآن، فعالان فرهنگی داوطلب و خیرین جهت بهره‌گیری از توانمندی‌های آن‌ها به‌ویژه در امر شناسایی، جذب نگه‌داشت و آموزش سواد به جامعه هدف همکاری لازم را با سازمان نهضت سوادآموزی داشته باشد.

وی افزود: راهبری و کمک در تبلیغ و ترویج و حمایت‌های ستادی از دفاتر استانی و همچنین نظارت کلان بر عملکرد آن‌ها در این معاونت انجام خواهد گرفت.

فیروزیان بیان کرد: تشکیل کمیته‌‌های راهبری و عملیاتی، انتخاب و سازماندهی افراد واجدالشرایط و صدور ابلاغ برای آنان جهت فعالیت در واحدهای زیرمجموعه، برنامه‌ریزی جهت توانمندسازی، نظارت و ارزیابی مستمر بر حسن اجرای برنامه‌ها و تهیه و تولید محتواهای تبلیغی، ترویجی و فرهنگی ویژه گروه هدف با رویکرد مفاهیم قرآنی از جمله فعالیت‌های این مدیریت در تحقق اهداف تفاهم‌نامه است. 

بر اساس این گزارش در ادامه این مراسم علیرضا عبدی، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی موضوع انعقاد این تفاهم‌نامه را شناسایی و تهیه بانک اطلاعات افراد باسواد قرآنی فاقد مدرک تحصیلی و بی‌سوادان علاقه‌مند به باسوادی از مسیر قرآن‌آموزی و جذب آنان باهدف باسوادی عنوان کرد. 

عبدی گفت: از جمله اهداف این تفاهم‌نامه تنوع‌بخشی به روش‌های سوادآموزی از مسیر قرآن‌آموزی و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه و جلب مشارکت و هم‌افزایی فعالان و خیرین قرآنی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد در کاهش بی‌سوادان کشور خواهد بود. 

معاون وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به روش مکتب‌خانه‌ای و کاربردهای این نوع آموزش در زمان‌های گذشته در رابطه‌ با طرح سواد قرآنی بیان کرد: یکی از مسائلی که ریشه در فرهنگ ما دارد و مورد غفلت واقع شده، موضوع سواد قرآنی است. سوادی که با آموزش قرآن انتقال پیدا می‌کرد و گوشه‌ای از این فرهنگ، یادگیری مهارت خواندن و نوشتن بود.

وی ادامه داد: افراد بسیاری را در سنین مختلف داریم که تاکنون شرایط استفاده از فضای مدرسه برایشان مقدور نگردیده است؛ ولی از مسیر قرآن، خواندن و نوشتن را آموخته‌اند بسیاری از این افراد موفق به دریافت مدرک تحصیلی نشده‌اند و به همین دلیل سال‌ها مسیر رشد آن‌ها مسدود مانده است. با اجرای این طرح سازمان نهضت سوادآموزی می‌کوشد تا افرادی که سواد قرآنی دارند شناسایی شوند و بر مبنای توانمندی‌هایی که دارند مدرک تحصیلی دریافت نموده تا بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: مورد دیگر در اجرای سواد قرآنی برای افرادی است که بنا به هر دلیلی تمایل دارند از طریقی غیر از مسیرهای رسمی موجود، آموزش ببینند.

وی افزود: نیاز به اجرای این طرح از مراجعه افرادی شکل‌ گرفته است که متقاضی یادگیری سواد هستند اما نمی‌خواهند به‌ صورت کلاسی درس بخوانند؛ زیرا فقط تمایل دارند؛ قرآن و دعا خواندن را یاد بگیرند؛ بنابراین سواد قرآنی یک ظرفیت است که برای این افراد فراهم می‌آید و افراد داوطلب می‌توانند از این مسیر باسواد شوند و مدرک تحصیلی دریافت کنند. علاوه بر این با ارائه مدرک تحصیلی مسیر پیشرفت در حوزه دانش برای این افراد هموار می‌شود.

یادآور می‌شود، این تفاهم‌نامه مشتمل بر ۷ ماده و در دو نسخه تنظیم و در تاریخ چهارم اردیبهشت‌ماه به امضاء طرفین رسید و مدت و زمان اعتبار این تفاهم‌نامه به مدت ۲ سال است که در صورت توافق طرفین، قابل‌ تمدید است. 

انتهای پیام
captcha