سازمان اوقاف باید پیشران شتاب اقتصادی با تکیه بر دانش‌بنیان‌ها باشد
کد خبر: 4212134
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
حجت‌الاسلام خاموشی:

سازمان اوقاف باید پیشران شتاب اقتصادی با تکیه بر دانش‌بنیان‌ها باشد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه این سازمان باید پیشران حرکت شتاب اقتصادی با تکیه بر دانش‌بنیان‌ها باشد، گفت: تنوع موقوفات سبب شده است تا فعالیت‌های اوقاف نیز متنوع باشد، بنابراین از آنچه ما را از تکیه بر درآمد نفتی خارج کند، دفاع می‌کنم.

خاموشیبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه نمايشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان امروز،‌ پنجم اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در محل هتل ارم‌ تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سخنانی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه انفال، اظهار کرد: چند سال پیش نماینده‌ای در مجلس تانزانیا ایستاد و گفت که تا دیر نشده رابطه خود را با ایران قدرتمند، مستحکم کنید. در آن زمان عده‌ای به او خندیدند اما امروز همگان به قدرت ایران اذعان دارند.

وی‌ با بیان اینکه پس از عملیات وعده صادق دیپلماسی ما در جهان تغییر کرده است، گفت: وعده صادق حرکتی بود که همگان آن را مشاهده کنند اما بنا به نظر مقام معظم رهبری اراده قوی ملت ایران برای پاسخگویی محکم به رژیم صهیونیستی مهمترین مسئله بود. وعده صادق ضربه کاری به صهیونیست‌ها بود، رژیمی که هیچ کس جرئت حمله بدان را نداشت.

خاموشی تصریح کرد: ایران پس از نزدیک به پنج دهه تحریم با دانش و توانمندی خود به تولیداتی دست پیدا کرده که در جهان بی‌نظیر است. امروز با صدای بلند اعلام می‌کنیم که انقلاب اسلامی درک کرده که حزب خدا پیروز است و در همین‌ مسیر حرکت می‌کند. امروز جبهه مقاومت رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده است و این‌ ثمره درایت و رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی است. باید باور کنیم که ایران نقش اساسی در ترسیم نقشه آینده جهان خواهد داشت.

خاموشی تصریح کرد: سازمان اوقاف، تصدی اداره موقوفات مجهول‌التولیه‌ و فاقد تولیت را دارد. اگر در وقف‌نامه متولی بتواند سلسله خود را ثابت کند، می‌تواند موقوفه خود را اداره و مدیریت کند. لذا وقف، تعریف خود را در حکومت اسلامی دارد. در این نمایشگاه موقوفاتی‌ حضور دارند که متولی خاص خود را دارند و فعالیت‌های خود را ارائه می‌دهند.

وی افزود: موقوفاتی‌ که دارای متولی نیستند و متصدی آن‌ها سازمان اوقاف است نیز در این نمایشگاه حضور دارند و خدمات خاصی را ارائه داده‌اند. طی دو سال اخیر بسیاری از موقوفات کشور دارای سند تک برگی شده‌اند و این مسئله تداخل اسناد و مشکلات حقوقی موقوفات را کاهش چشمگیری داده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: موضوع بعدی بحث حقیقی مربوط به موقوفات است که برخی از آن‌ها بایر بوده‌اند و امروز احیا شده‌اند. البته اجرای چنین برنامه‌ای، دشواری‌های خاص خود را دارد.‌ برای احیای موقوفات باید این کار را ادامه دهیم و سرمایه‌های موجود را حفظ و  ارتقا دهیم. لذا حوزه حفظ‌العین موقوفات بسیار وسیع است و باید پیگیری شود.

افزایش بهره‌وری موقوفات

وی به موضوع افزایش بهره‌وری موقوفات اشاره و بیان کرد: در سال گذشته قرادادهای متعددی برای احداث مراکز و املاک موقوفه منعقد شده است. البته اهم موقوفات، وقف‌های منفعتی است ‌که باید به رشد درآمد متنابهی برسند تا همگان در جریان آن قرار گیرند. رسیدن منافع موقوفات به ۲۰ همت در سال را دور از دسترس نمی‌دانم. امروز این منافع به هفت همت رسیده و هر روز بیشتر می‌شود. امسال و با توجه به داده‌های سامانه اوقاف بیش از چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان هزینه شده تا این‌ نیات به خوبی اجرا شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه حق نداریم در اوقاف کار ذوقی صرف کنیم، گفت: امروز به علت تنوع موقوفات فعالیت‌های اوقاف نیز متنوع است. ۷۰ درصد موقوفات در طول تاریخ در ایران بیابان‌پایه است و باید به خوبی بدان‌ها پرداخته شود. تمامی مسئولان سازمان اوقاف باید کمک کنند تا موقوفات به بهترین وجه اداره شوند. برخی این‌گونه عنوان می‌کنند که چرا اوقاف در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کرده که پاسخ به این سوال تنوع موقوفات در بخش‌های مختلف است.

خاموشی با بیان اینکه این تنوع در ذات وقف نهفته است، بیان کرد: امروز اوقاف در حوزه‌های مختلف علمی و صنعتی فعالیت می‌کند که این مسئله کاهش خروج ارز از کشور را به همراه خواهد داشت. فعالیت در زمینه تولید دانش‌بنیان، تولید ایمپلنت‌های پزشکی، تولیدات صنعتی، تولیدات آبزی‌پروری و ... از جمله این فعالیت‌هاست. این مجموعه متنوع ثمرات بسیار شگرفی در آینده خواهد داشت.

شتاب اقتصادی با تکیه بر دانش‌بنیان‌ها

وی تصریح کرد: باید در آینده چندین برابر امروز برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان، فضا ایجاد کنیم تا ضمن حل مشکلات ایشان، زمینه توسعه هرچه بیشتر این فعالیت‌ها را فراهم کنیم. سازمان اوقاف باید پیشران حرکت شتاب اقتصادی با تکیه بر دانش‌بنیان‌ها باشد. از آنچه ما را از تکیه بر درآمد نفتی خارج کند، دفاع می‌کنم. باید تولید ناخالص ملی را اصلاح کنیم و صادرات خود را از واردات افزایش دهیم.

خاموشی اظهار کرد: سازمان اوقاف امروز در حوزه اقتصاد دریاپایه، زنجیره‌ها، دانش‌بنیان‌ها، معدن، مسکن و انرژی سبز فعالیت می‌کند و امیدواریم بتوانیم‌ این‌ برنامه‌ها را روز به روز توسعه داده و به شکوفایی کشور کمک کنیم.

حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، سخنگو و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز وفات حضرت عبدالعظیم(ع)‌ بیان کرد: فعالیت‌های اوقاف آنچنان متنوع است که حتی بخش‌های مختلف ممکن است از دیگر فعالیت‌های سازمان مطلع نباشند. 

وی افزود: امروز نوآوری‌ها و تحولات فراوانی در حوزه‌های مختلف سازمان اوقاف رخ داده است. بخش اصلی نمایشگاه فعالیت‌های اقتصادی سازمان اوقاف به ویژه در عرصه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. طی سال‌های اخیر شعار سال از سوی مقام معظم رهبری در رابطه با مسائل اقتصادی بیان شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند اثرات فراوانی در این زمینه داشته باشند.

عادل تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با امیدآفرینی در این نمایشگاه با روحیه و توان بیشتری فعالیت‌های خود را در عرصه‌های مختلف ادامه دهیم. نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ برقرار خواهد بود و برنامه‌‌ریزی شده تا همکاران از استان‌های مختلف در آن شرکت کنند.

وی بیان کرد: از مؤسسات مختلف و جامعه قرآنی برای حضور در نمایشگاه دعوت شده است. قسمتی درنظر گرفته شده که شرکت‌های دانش‌بنیان با زمان‌بندی انجام شده به ارائه فعالیت‌های خود بپردازند. نمایشگاه فرصتی است که در آن با بررسی چالش‌های حوزه تولید و اقتصاد شاهد رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی کشور باشیم.

انتهای پیام
captcha