قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
کد خبر: 4212113
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴

قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند

اسامی نمایندگان کشورمان در دو رشته حفظ کل و قرائت تحقیق اعزامی به شصت‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی اعلام شد.

حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات مالزی

به گزارش ایکنا، نمایندگان کشورمان در شصت و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و کمیته اعزام و دعوت از قاریان و حافظان قرآن کریم اعلام شد.

در شصت و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی علاوه بر دعوت از شرکت‌کننده رشته قرائت تحقیق که به صورت یک سنت هر ساله صورت می‌گرفت، امسال برای اولین بار از شرکت‌کننده رشته حفظ کل قرآن کریم نیز دعوت شد. 

بر همین اساس در رشته قرائت تحقیق حمیدرضا نصیری و در رشته حفظ کل قرآن کریم محمدرضا زاهدی نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی خواهند بود.

این دو قاری و حافظ قرآن کریم در چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که سال گذشته در استان خراسان شمالی و شهر بجنورد برگزار شد، رتبه‌های دوم رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم را دریافت کردند.

حمیدرضا نصیری کیست؟

حمیدرضا نصیری، مهندس کامپیوتر در خانواده قرآنی متولد شد. از سن ۱۰سالگی، با توجه به اهتمام عمویش «ایوب نصیری» که از قاریان شهر زنجان ‌است در جلسات عمومی و سنتی قرآن این شهر حضور پیدا کرد و از همین طریق استعداد او در زمینه قرائت قرآن، مشخص شد.

این قاری ممتاز کشورمان از محضر اساتید پیشکسوت قرآنی زنجان چون «محمود رنگرز» بهره‌ برده است. بعداً و پس از پذیرش در دانشگاه هوایی شهید ستاری در سال ۸۰-۸۱ و حضور در شهر تهران از اساتید این شهر نیز بهره‌مند شد. اساتیدی همچون احمد ابوالقاسمی، محمدحسین سعیدیان و سیدمحسن موسوی‌‌بلده در این دوره بیشترین تأثیر را بر تلاوت این قاری ممتاز گذاشتند. 

محمدرضا زاهدی کیست؟

محمدرضا زاهدی علاوه بر شناخته شدن در زمینه حفظ قرآن کریم، به عنوان یک قاری نیز شناخته می‌شود. او متولد شهریورماه 1381 در تهران است و از سن هفت‌سالگی شروع به حفظ قرآن کریم کرد و همزمان با آن یادگیری فنون تلاوت را نیز آغاز کرد.

سعید حاجیان، حافظ، قاری و مدرس قرآن کریم یکی از اصلی‌ترین استادان محمدرضا زاهدی در دوران یادگیری قرآن کریم بوده است.  او سال 1397 در حالی که 16 سال سن بیشتر نداشت در بیست‌و‌دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه دبی در امارات در بخش حفظ حضور یافت و در پایان موفق به کسب رتبه خاصی نشد. شاید بهترین رتبه این حافظ کل قرآن همان رتبه دوم مسابقات سراسری قرآن کشورمان در سال 1402 و در چهل و ششمین دوره باشد.

محمدرضا زاهدی، فارغ از دریافت هر رتبه‌ای در مسابقات مالزی، با حضور خود اولین نماینده ایران در رشته حفظ کل قرآن کریم در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی تبدیل خواهد شد.

یادآور می‌شود مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در دو مرحله مقدماتی(مجازی) و نهایی(حضوری) برگزار می‌شود، سبکی که ایران طی سال‌های اخیر مبدع آن بوده است. 

این مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود. 

قاریان ایرانی بعد از کشور مالزی حائز بیشترین رتبه اول این مسابقات در 63 دوره گذشته هستند. از جمله قاریان ایرانی حائز رتبه اول در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی می‌توان به مرحوم محمدتقی مروت، عباس سلیمی، علی و مسعود سیاح‌گرجی، عباس امام‌جمعه، منصور قصری‌زاده، احمد ابوالقاسمی، شهید منا محسن حاجی‌حسنی کارگر و ... اشاره کرد.

آخرین قاری ایرانی که حائز رتبه نخست این مسابقات شده، حامد علیزاده در سال ۱۳۹۶ بود. قاریان ایرانی علاوه بر دریافت چندین رتبه نخست، صاحب چندین رتبه دوم، سوم و چهارم در کهن‌ترین مسابقات بین‌المللی قرآن جهان اسلام شده‌اند. 

سال گذشته و در شصت و سومین دوره این مسابقات علیرضا بیژنی که همراه با امین پویا به عنوان استاد راهنما عازم این مسابقات شده بود، موفق به دریافت رتبه دوم شد. 

انتهای پیام
captcha